آبشخور های منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار  پاکسازی، لای روبی و ضد عفونی شدند

به گزارش رکنا از کردستان؛  شهرام هدایت زاده افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و کاهش منابع آبی در دسترس حیات وحش و به منظور کنترل و پیشگیری از بروز و گسترش بیماریهای مشترک میان دام های اهلی و وحشی، چشمه ها و آبشخورهای مناطق تحت مدیریت توسط مامورین یگان حفاظت در سال جاری پاکسازی، لایی روبی و ضدعفونی شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در زیستگاه های طبیعی حیات وحش، دام های اهلی نیز از چشمه ها و آبشخورهای استفاده می کنند، تمامی چشمه ها و آبشخورها از گل و لای و شاخ و برگ گیاهان به طور کامل پاکسازی و سپس با محلول ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ مناسب ضد عفونی و تمیز شدند تا امکان انتقال بیماری های مشترک کاهش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: برنامه ضد عفونی کردن چشمه ها و آبشخورهای حیات وحش بطور مستمرّ انجام شده و تا پایان فصل تابستان ادامه خواهد یافت.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار با اشاره به دغدغه حفاظت محیط زیست برای تأمین آب شرب حیات وحش درشرایط خشکسالی یادآوری کرد: پاکسازی و گندزدایی در مناطق تحت مدیریت در اولویت کاری قرار گرفته و با توجه به اهمیت تامین آب سالم برای حیات وحش، به ویژه در شرایط خشکسالی پیش بینی‌های لازم برای تامین آب در مناطق تحت مدیریت نیز صورت پذیرفته است.

وی تصریح کرد: احداث وآبگیری مخازن و تانکر‌های ذخیره ی آب و لوله‌های انتقال آب از جمله اقدامات حفاظتی است که در صورت کمبود آب برای حیات و حش در مواقع لزوم مورد بهره برداری قرار گیرد.

منطقه حفاظت شده بیجار با مساحت حدود 32 هزار هکتار،  دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار با ارزشی بوده و گونه شاخص آن قوچ و میش ارمنی است؛ در این منطقه تاکنون 19 گونه پستاندار، 11 گونه خزنده، 75 گونه پرنده، 5 گونه ماهی و 137 گونه گیاهی  شناسایی شده است . وجود دو اثر بارز فرهنگی و باستانی قلعه قم چقای و قلعه چشمه سنگین از شاخصه های این منطقه می باشد.

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

 

کدخبر: 804669 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟