ساماندهی بست شرقی حرم مطهر در گروی تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری

به گزارش رکنا از قم، علیرضا خاکی  با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی بست شرقی حرم مطهر گفت: در حال بررسی طرح هستیم و در صورت پیشرفت برنامه‌های ستاد بازآفرینی در اراضی ۴۸ هکتاری، پروژه بست شرقی را با الگو‌هایی جدید آغاز می‌کنیم.

 

وی  اجرای طرح در چهار طرف حرم مطهر را مورد ارزیابی قرارداد و گفت: حرم مطهر حضرت معصومه (س) از سه جهت بهسازی شده، اما در سمت شرق و در محل اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران هنوز بلاتکلیف مانده و شرایط مطلوبی ندارد.

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)، نحوه بهسازی بست شرقی را تشریح کرد و گفت: ساماندهی بست شرقی حرم مطهر هم از طریق سرمایه‌گذاری و هم از طریق ظرفیت ۴۸ هکتاری در حال بررسی و مطالعه است.

 

وی ظرفیت پیش‌بینی‌شده برای پارکینگ شرقی را محدود دانست و گفت: در این قسمت از حرم تنها راه خروجی، مسیر حرم تا جمکران بوده و ازنظر کارشناسی ساخت بیش از ۱۵۰۰ پارکینگ درست نبوده و باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در این مسیر خواهد شد.

 

خاکی از اجرای پروژه بست شرقی در دو فاز خبر داد و گفت: پروژه به دو فاز تقسیم‌شده که برای فاز نخست که شامل خدمات، پارکینگ و اتصال خدمات عمومی به پایانه است نیاز به ۱.۸ هکتار زمین در نظر گرفته‌شده است.

 

وی گفت: در فاز دوم می‌توان بسته‌های سرمایه‌گذار پشتیبان زیارت مانند امکان اقامتی، خدماتی و درمانی پیش‌بینی کرده و از ظرفیت سرمایه‌گذار در این بخش استفاده کنیم؛ البته هر دو بخش هم‌زمان در حال پیشرفت است و طرح فاز یک تهیه‌شده و منتظر مشخص شدن رویکرد فاز دوم بوده تا طرح را کامل کنیم.

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: رویکرد اصلی بست شرقی رویکردی خدماتی مانند پارکینگ و پایانه بوده و باقی طرح‌ها کمک رویکرد اصلی تعریف‌شده است و باید در نظر داشته باشیم مسیر‌های پیرامون حرم مطهر باید زنده و پویا بوده و نیاز به تجاری دارند.

 

وی زمان آغاز پروژه را منوط به تعیین تکلیف ۴۸ هکتار برشمرد و گفت: با تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری ظرف ۴ ماه اقدامات پروژه بست شرقی آغاز می‌شود، زیرا اطلاعات کامل بوده و می‌توانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

نظری / قم

کدخبر: 777820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟