شبکههای خارجی در جذب مخاطب موفق بوده است+عکس
رکنا: محمدحسین لطیفی در نشست نقد و بررسی سریال «پادری» گفت: باید بپذیریم که شبکههای خارجی بسیاری از مخاطبان را به خودشان جذب میکنند. متاسفانه ما تا نپذیریم سرطان داریم، دست به درمان نمیزنیم.
این نشست با حضور محمدحسین لطیفی (کارگردان)، کوروش نریمانی (نویسنده)، سیدمحمود رضوی (تهیهکننده) و بهنام تشکر (بازیگر) در فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی برگزار شد. در این نشست عوامل مجموعه تلویزیونی «پادری» به بیان توضیحاتی درباره انتقادات وارد شده به این سریال پرداختند.
محمدحسین لطیفی در این نشست اظهار کرد: معتقدم وقتی مجموعهای میتوانند کنار هم قرار بگیرند و درست کار کنند مهم نیست در چه سریال و با چه نامی فعالیت داشته باشند.
این کارگردان در ادامه سخنانش یادآور شد: در روند سریالسازی ما در ایران این که همانند برخی از کشورهای خارجی که به عنوان مثال ۱۰ کارگردان در یک سریال چندفصلی فعالیت میکنند، امری عادی محسوب نمیشود. در ایران به دلایلی اگر کارگردان و نویسنده یک مجموعه تلویزیونی تغییر کنند، مخاطبان به سختی جذب فصلهای آتی آن سریال میشوند.
لطیفی اظهار کرد: باید بپذیریم که شبکههای خارجی بسیاری از مخاطبان را به خودشان جذب میکنند. متاسفانه ما تا نپذیریم سرطان داریم، دست به درمان نمی زنیم. روی سخنم با مدیران فرهنگی است که بدانند اگر مردم در شبکههای داخلی خوراک مناسبی داشته باشند، دیگر به سراغ شبکههای ماهوارهای نمیروند.
او با بیان این که «تلاش کردیم تا در سریال «پادری» مخاطب را به هر قیمتی نخندانیم»، گفت: بیشتر به دنبال این بودیم که با تمرینهای زیاد و ایجاد موقعیت به فضاهایی برسیم که موقعیتهای طنز ایجاد شود و برای مخاطب جالب باشد. در واقع تلاش کردیم تا با زبان طنز با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم و حرفی را که هدفمان بود و می خواستیم بزنیم را از طریق طنازی به مخاطبان منتقل کنیم.
کارگردان سریالهای «صاحبدلان» و «پادری» ادامه داد: اتفاقاً ما در جامعهای زندگی میکنیم که فضا بسیار جدی است. بنا بر این در این سریال هم تلاش کردیم تا حرفهایمان را با زبانی طنز بزنیم. در مملکتی که ۳ هزار میلیارد پول جابهجا میشود، قطعاً عدهای در این موضوع مقصر هستند. هدف ما نیز از ساخت این سریال این بود که هم کمی دل مردم خنک شود و هم تلنگری به مدیران زده شود. در نهایت میخواستیم با وجود این که مخاطب را میخندانیم، از هدفمان دور نشویم.
>
لطیفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره زوج هنری بهنام تشکر و هومن برقنورد و با اشاره به مصاحبهای که پیشتر برقنورد در این باره انجام داده بود، اظهار کرد: آقای برقنورد ممکن است به خاطر موقعیتهای کاری دیگر سخنی مبنی بر این که این دو بازیگر زوج هنری نیستند، زده باشد، اما فکر نمیکنم منظورشان این بود که اصلاً زوج هنری نیستند. درواقع تلاش داشتند بگویند که قرار نیست در تمام کارها ما کنار همدیگر حضور داشته باشیم. این دو نفر نقاط قوت همدیگر را خوب میشناسند و به همین خاطر میتوانند صحنههای خوبی را کنار یکدیگر بازی کنند. درست همانند زوج جبلی و طهماسب که مقابل همدیگر خیلی خوب هستند.
او همچنین با اشاره به تغییراتی که سریال «پادری» نسبت به «دودکش ۱» داشت، یادآور شد: در آن سریال بدون قصه جلو میرفتیم تا خودمان را محک بزنیم. اگر قرار بود همان شیوه را در فصل دوم نیز ادامه بدهیم دیگر اتفاق خاصی نمیافتاد.
لطیفی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: تا همین چند ماه پیش تصمیم داشتم که فیلم «مادر مادر» را بسازم اما اتفاقاتی که در سریال «پادری» افتاد باعث شد که کمی برای ساخت آن صبر کنم. برای ساخت «پادری» مورد انتقاد واقع شدم؛ مبنی بر این که لطیفی که روزی «روز سوم» را ساخته بود، امروز چرا دست به ساخت «پادری» زد؟ ولی من فکر میکنم قرار نیست همیشه با یک فضا با مخاطبان ارتباط برقرار کرد.
کارگردان فیلم «روز سوم» درباره حضور کمدینهای زن در فیلمهای طنز ایرانی اظهار کرد: به طور کلی در دنیا تعداد کمدینهای زن کمتر از کمدینهای مرد است. عموماً خانمها در کار طنز به عنوان پارتنر میدرخشند و اگر قرار باشد نقش اول یک فیلم یا سریال طنز را بر عهده داشته باشند، آنچنان که باید نمیتوانند خودشان را نشان دهند. در ایران بانوان در کار طنز نمیتوانند آنقدر که باید موفق باشند؛ البته استثناهایی هم همیشه وجود دارند.
لطیفی همچنین درباره سختیهای که در سریال «پادری» با آنها مواجه بودهاند، گفت: نزدیک به ۳۱ سال است که وارد عرصه فیلمسازی شدم و به خوبی میدانم که این سختیها بخش از کار و رفعشدنی هستند. به عنوان مثال میتوان به موضوع زمان اشاره کرد. از لحظه آغاز تا پایان ساخت فیلم یا سریال زمان کوتاهی وجود دارد که نیازمند یک مدیریت حسابشده است. زمان مناسب باعث تولید کار خوب میشود، اما از آنجایی که گاهی زمان کافی در اختیار سازندگان آنطور که باید قرار نمیگیرد، تعداد کارهایی که باعث عوض شدن اندیشه میشود نیز کم است.
این کارگردان همچنین اظهار کرد که از برخی از اهالی مطبوعات گلایه دارد و در این باره گفت: اهالی رسانه و مطبوعات را خیلی دوست دارم و همیشه به آنها احترام میگذارم. ولی گاهی مواردی پیش میآید که آدم مجبور میشود بگوید دیگر مصاحبه نمی کنم. از شما خواهش می کنم گاهی در تیترهایی که انتخاب می کنید معذوریت داشته باشید و برای این که مخاطب بیشتری پیدا کنید، هر تیتری را منتشر نکنید.
بهنام تشکر که در نقش «نصرت» در سریالهای «دودکش۱» و «پادری» ایفای نقش کرده است، درباره تجربه کار در «پادری» بیان کرد: این سریال دو شاخصه مهم داشت. یکی ریسک بالای کوروش نریمانی بود؛ بابت پذیرفتن نگارش سریال و دوم آقای رضوی تهیهکننده این سریال که تلاش کرد عوامل «دودکش۱» را بار دیگر کنار یکدیگر جمع کند. به طور قطع اگر این دو شاخصه نبود، سریال «پادری» ساخته نمی شد.
>
او خاطر نشان کرد: در سریال «دودکش۱» اغلب کاراکترها دچار یک روزمرگی خوب و شیرینی بودند که خیلی هم خوب جواب گرفت. نوشتن این روزمرگیها خیلی سختتر از نوشتن فیلمنامههایی است که دارای داستانهای پرپیچ و تاب هستند. در سریال «پادری» نیز به تقابل بین دو شخصیت نصرت و فیروز خیلی خوب پرداخته شده بود. با وجود این که خیلی از لحاظ فیزیکی این دو شخصیت خیلی کنار یکدیگر نبودند، اما از لحاظ کلامی توانستند این تقابل را به خوبی به مخاطبان نشان دهند.
بازیگر سریال های «ساختمان پزشکان» و «دزد و پلیس» یادآور شد: شاید برای خیلی از مخاطبان واضح بود که در پایان قصه چه اتفاقی برای شخصیت نصرت میافتد، اما به نظرم مهم همان روندی بود که نصرت به آن پایان نزدیک میشد.
او درباره نقشهای که تا کنون در سریال های مختلف ایفا کرده است، گفت: همیشه تلاش میکنم که هیچگاه کاراکترهایی که در سریالهای مختلف ایفا میکنم تکراری نباشند. اما طبیعی است که اگر «دودکش» ۱۰ سال دیگر هم پخش شود، مختصات شخصیت نصرت همین خواهد بود، حتی اگر در موقیعت های مختلف قرار بگیرد. آن چه بر عهده بازیگر است این است که با نگاهی جدید به کاراکتر پیشنهاد شده نگاه کند.
تشکر همچنین درباره هومن برقنورد که به عنوان زوج هنری از این دو یاد می شود و در سریالهای «ساختمان پزشکان»، «دزد و پلیس»، «دودکش۱» و «پادری» با هم همکاری داشتهاند، یادآور شد: وقتی پارتنری دارید که میتوانید ۱۰۰ درصد به او اعتماد کنید، میتوانید پشت و جلوی صحنه به راحتی در کنار همدیگر قرار بگیرید. من و آقای برقنورد به خوبی با هم آشنا هستیم و هنگام کار خیلی نیاز به توضیح دادن برای هم نیستیم. هر دویمان تمام حواسمان به سکانسهایی که قرار است در آنها بازی کنیم.
او همچین گفت: ما در سریال های «ساختمان پزشکان»، «دزد و پلیس»، «دودکش۱» و «پادری» با هم بودیم و باز هم با هم هستیم.
اگر زاویه دیدمان درست باشد، محدودیتی نداریم
سیدمحمود رضوی (تهیه کننده) نیز در جلسه نقد و بررسی سریال «پادری» به بیان توضیحاتی درباره روند ساخت این سریال پرداخت. او اظهار کرد: از ابتدا تصمیم به ساخت سریال «پادری» را نداشتیم، اما به دلیل تغییرات و تصمیمات درونسازمانی برنامه عوض شد و به همراه آقای لطیفی تصیم گرفتیم که با استفاده از فضای «دودکش۱»، همان را ادامه بدهیم.
او با بیان اینکه «پادری» قرار بود برای پخش نوروزی آماده شود، خاطرنشان کرد: این اتفاق به دلایلی رخ نداد. ما نیز به دنبال این تغییر با اعلام ۱۵ روز تعطیلی تلاش کردیم تا تغییراتی متناسب با ماه مبارک رمضان و البته طولانیتر شدن قصه ایجاد کنیم.
رضوی متذکر شد: قرار نبود به هر قیمتی مخاطب را بخندانیم و هدفمان طنازی با در نظر گرفتن اصول اخلاقی بود که خوشبختانه این اتفاق در سریال «پادری» رخ داد.
تهیهکننده سریال «پادری» درباره محدودیت هایی که در ساخت سریال های طنز وجود دارد، بیان کرد: اگر در رسانه زاویه دیدمان درست باشد، محدودیتی وجود ندارد. از آنجایی محدودیت شروع میشود که احساسات قوم، قشر یا هر کسی خدشهدار شود ولی در ساخت سریال های طنز معذوریت داریم؛ یعنی از بیان کردن مسائلی عذر داریم و خودداری میکنیم.
رضوی در پایان سخنانش اظهار کرد:طبق آماری که مدیر شبکه یک سیما به ما داده اند، سریال «پادری» پر رضایتمند ترین برنامه در بخش نمایشی بوده است و این برای من افتخار است. امیدوارم چه با من و چه بدون من این اتفاق بار دیگر برای این سریال پیش بیاید.
>
تکیه کلام هنر بازیگر است، نه نویسنده
کورش نریمانی نیز درباره تجربه کار در سریال «پادری» خاطرنشان کرد: کار در این سریال به جهاتی برایم بسیار سخت بود. هر نویسندهای در ذهنش سلیقه ها، ایدهها و کاراکترهایی را برای نوشتن دارد. این که بخواهیم ایدهها و کاراکترهای نویسندهای دیگر را ادامه بدهیم و به نگارش دربیاوریم، بسیار سخت است.
او یادآور شد: با وجود همه دشواریها چند دلگرمی باعث شد تا در این کار بمانم. شاید برای اولین بار است که میگویم کارگردان و تهیهکنندگان این سریال جوانمردانه پای این سریال ایستادند و دوم اینکه همه عوامل این سریال برایم آشنا بودند و پیشتر در تئاتر با هم همکاری داشتیم. در سریال «پادری» همه با هم دوست بودیم و درواقع به هم کمک میکردیم.
نریمانی با بیان این که طبیعی است که این سریال نقاط ضعفی هم داشته باشد، درباره تجربه نوشتن فصل دوم سریالهای تلویزیونی خاطرنشان کرد: من در «پایتخت 2» نیز این تجربه را داشتم که چالش بسیار بزرگی هم پیش روی ما بود. به هر حال خوشحالم که بسیاری با وجود انتقاداتی که به سریال «پادری» وارد میکنند، معتقدند که خانوادهمحور بودن این سریال، یکی از مهمترین نقاط مثبت آن محسوب می شود.
او خاطرنشان کرد: در این سریال افراد منفی و مثبت مطلق نداشتیم. قرار نبود افراد شرور را نشان دهیم. تنها قصدمان نشان دادن افرادی بود که ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شده باشند. از طرفی نشان دادیم که همهی ما ممکن است مرتکب خطا شویم و به همین خاطر هیچ کسی نمیتواند خوب مطلق باشد.
او نقطهی قوت سریال پادری را پایان آن برشمرد و اظهار کرد: این پایان باز کاملاً فضا را برای فصل بعدی این سریال آماده کرد و نویسنده بعدی این مجموعه میتواند داستانسازی کند و آن را ادامه بدهد.
نویسنده سریال «پادری» همچنین درباره تکیهکلامهای این سریال گفت: این سریال از فصل پیش تکیهکلامهای زیادی داشت. باید این نکته را در نظر داشت که تکیهکلام هنر بازیگر است و این مدالی نیست که نویسنده بتواند آن را به گردن بیاویزد. من هیچ تکیه کلامی را به سریال «پادری» اضافه نکردم و هر چیزی که بود به هنر هنرمندان برمی گردد.
>
>
>
ارسال نظر