عربستان، امارات و قطر اجازه پرواز به اسرائیل در حریم هوایی خود برای حمله به ایران را نمی‌دهند

به گزارش رکنا،سه منبع عرب به رویترز گفتند که کشورهای خلیج فارس در تلاشند تا واشنگتن را متقاعد کنند که از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران جلوگیری کند، زیرا نگرانند که تأسیسات نفتی خودشان نیز در صورت تشدید تنش‌ها از سوی نیروهای نیابتی تهران مورد حمله قرار گیرد.به منظور جلوگیری از درگیر شدن در منازعه، کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر اجازه پرواز به اسرائیل بر فراز حریم هوایی خود برای هرگونه حمله به ایران را نمی‌دهند و این موضوع را به واشنگتن منتقل کرده‌اند.

اقدامات کشورهای خلیج فارس پس از تلاش دیپلماتیک ایران، برای متقاعد کردن همسایگان خود در خلیج فارس به استفاده از نفوذ خود با واشنگتن در شرایطی که نگرانی‌ها درباره هدف قرار دادن تأسیسات نفتی ایران افزایش یافته، صورت گرفته است.

در دیدارهای این هفته، ایران به عربستان هشدار داد که اگر به اسرائیل در انجام حمله کمک شود، نمی‌تواند امنیت تأسیسات نفتی این کشور را تضمین کند.

علی شهابی، یک تحلیل‌گر سعودی نزدیک به دربار سعودی، گفت: «ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند: 'اگر کشورهای خلیج فارس حریم هوایی خود را برای اسرائیل باز کنند، این یک اقدام جنگی خواهد بود. '»

نگرانی‌ها در مورد تأسیسات نفتی و احتمال بروز یک درگیری منطقه‌ای وسیع‌تر همچنین محور مذاکرات بین مقامات اماراتی و همتایان آمریکایی آن‌ها بود.

در سال ۲۰۲۲، حوثی‌ها در یمن موشک‌ها و پهپادهایی به سمت کامیون‌های سوخت‌گیری نفتی نزدیک یک پالایشگاه متعلق به شرکت نفت دولتی امارات، ADNOC، شلیک کردند و این حمله را به عهده گرفتند.

یک منبع عرب گفت: «کشورهای خلیج فارس اجازه نمی‌دهند اسرائیل از حریم هوایی آن‌ها استفاده کند. آن‌ها اجازه عبور موشک‌های اسرائیلی را نمی‌دهند و همچنین امیدوارند که به تأسیسات نفتی ایران حمله نشود.»

سه منبع عرب تأکید کردند که اسرائیل می‌تواند حملات را از طریق اردن یا عراق انجام دهد، اما استفاده از حریم هوایی عربستان، امارات یا قطر روی میز نیست.

تحلیل‌گران همچنین اشاره کردند که اسرائیل گزینه‌های دیگری دارد، از جمله قابلیت سوخت‌گیری در حین پرواز که به جنگنده‌هایش این امکان را می‌دهد تا از دریای سرخ به اقیانوس هند پرواز کنند، به خلیج فارس بروند و سپس برگردند.

این سه منبع گفتند که عربستان سعودی به عنوان یک صادرکننده پیشرو نفت به همراه امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین - علاقه‌مند به کاهش تنش‌ها است.

منبع دوم عرب گفت: «ما در وسط یک جنگ موشکی خواهیم بود. نگرانی جدی وجود دارد، به ویژه اگر هدف حمله اسرائیل، تأسیسات نفتی ایران باشد.»

این سه منبع عرب گفتند که یک حمله اسرائیلی به زیرساخت‌های نفتی ایران تأثیر جهانی خواهد داشت، به ویژه برای چین - بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران - و همچنین برای کامالا هریس در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر که او در آن با دونالد ترامپ رقابت می‌کند.

منبع اول عرب گفت: «اگر قیمت نفت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد، این هم به اقتصاد آمریکا و هم به شانس‌های هریس در انتخابات آسیب خواهد زد. بنابراین، آن‌ها (آمریکایی‌ها) اجازه نخواهند داد که جنگ نفتی گسترش یابد.»

کدخبر: 1050132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟