وزیر امورخارجه باید دیپلماسی محیط زیستی بداند/ سیاست های کشور تنوع زیستی را به خطر انداخته/وزارت نیرو 60 میلیاردمتر مکعب حقآبه داخلی را نمی دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،تغییرات اقلیمی در جهان باعث ایجاد شرایط ویژه برای همه کشورها شده است. کشورها برای حفظ منابع آبی و حیات خود در تلاش هستند که سهم آب بیشتری را  به خود اختصاص دهند.سیاست خارجه دیگر فقط محدود به موضوعات سیاسی نیست و باید در حوزه محیط زیستی هم نقش داشته باشد. دریافت حقابه ها مثل حقآبه هامون و هورالعظیم یکی از مهمترین مواردی است که  وزارت امور خارجه باید در صدر امور قرار دهد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در باره اجرای سیاست آبی در کشور و احقاق حقآبه تالاب ها به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: ما زمانی می توانیم حقابه هیرمند را از طالبان و حقابه هامون و هورالعظیم  را از عراق و ترکیه طلب کنیم  که توانسته باشیم از  وزارت نیرو حقآبه هیرمند،جازموریان، ارومیه ،دشت ارژن و گاوخونی ،شادگان و بختگان را  گرفته باشیم.

تمام تالاب های کشور خشکیده است

کلانتری افزود:تمام تالاب های کشور خشکیده است این در شرایطی است که فقط یک سوم حقابه این تالاب ها از خارج از مرزها تامین می شود و دو سوم آن باید در داخل تامین شود .رفتار ما رفتار دوستانه ای با طبیعت نیست.

وزارت نیرو 60 میلیاردمتر مکعب حقآبه داخلی را نمی دهد

او تاکید دارد:دعوای آب در کشور دعوای داخلی است ؛60  میلیارد متر مکعب حقابه داخلی است که  وزارت نیرو نمی دهد وفقط 2 میلیارد متر مکعب آب حقابه در خارج از مرزها داریم که تاثیر چندانی در حفظ تالاب ها ندارد.

عراقچی که از وزارت خارجه کناره گیری کرد دیگر نتوانستیم حقابه هیرمند را کامل بگیریم

عیسی کلانتری می گوید: ما در کشور خودمان داریم منابع طبیعی و آب را با مدیریت غلط و سیاست های غلط از بین می بریم.از زمانی که آقای عراقچی از وزارت خارجه کناره گیری کردند وزارت خارجه  تا کنون نتوانسته حقابه هیرمند را  به طور کامل بگیرد و در برخورد با دولت طالبان جدی نبوده است.

حقآبه هور را از کرخه نمی دهند تا سد سرریز شود

او تشریح  می کند: یک سوم مساحت هورالعظیم داخل ایران و دو سوم آن در عراق است.حقابه هور از کرخه داده نمی شود و هر سال بعد از اینکه سد پر شد و به سیلاب تبدیل شد سرریز را به هور می رسد.  سد را بستیم و آب آن را برای مصازف کشاورزی مصرف می کنیم و عراق هم که مانند ماکم آب است و نمی تواند حقابه بدهد.آبراه های عراق سرچشمه اش دجله و فرات است که بیشتر از فرات سهم ابی دارد و هورالعظیم از دجله است

ترکیه 157 میلیارد متر مکعب سد بر روی دجله ساخته است

رئیس سابق سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه باید دیپلماسی محیط زیستی بداند افزود: به طور مثال ترکیه 157 میلیارد متر مکعب سد بر روی دجله ساخته است  و سوریه و عراق را بیچاره کرده و باعث خشک شدن تالاب های آنها شده است . وقتی وزیر امورخارجه دیپلماسی آب و به طور کل دیپلماسی محیط زیست و آگاهی به محیط زیست و اهمیت آن داشته باشد، کشور امن و سالم و سلامت تر خواهند بود.

 

 

کدخبر: 999914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟