دکتر گویا: هنوز موردی از ورود امیکرون به ایران تایید نشده است

سویه امیکرون جدیدترین سویه کروناست که منجر به بروز نگرانی های زیادی در سطح جهان شده است. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی شناخته شد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که سویه امیکرون به شدت واکسن گریز است و سرایت پذیری آن نیز از سایر سویه های کرونا بالاتر است. البته برخی گزارش ها از این حکایت دارد که شدت بیماری زایی سویه امیکرون از سویه های خطرناک قبلی کرونا پایین تر است. در این میان با وجود شناسایی سویه امیکرون در حداقل 59 کشور جهان از جمله همسایگان ایران، هنوز موردی از ابتلا به این سویه در ایران تایید نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که اخیرا موارد مشکوکی از شیوع سویه امیکرون در ایران گزارش شده، اما دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که هنوز موردی از ورود سویه امیکرون به ایران تایید نشده است.

این در حالی است که دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا امروز در این باره به خبرنگار رکنا گفت: شواهد نشان می دهد که احتمالا سویه امیکرون وارد کشورمان شده است، ولی مسئولان بهداشتی کشور متوجه ورود این سویه نشده اند.

وی افزود: امروز یکی از اساتید ریه کشور به من اطلاع داد که در یکی از بیمارستان های خصوصی ایران، فردی به کرونا مبتلا شده و نوع درگیری او به گونه ای است که بسیار به سویه امیکرون شبیه است. این مورد فردی است در تهران که هم اکنون در بخش ICU بستری شده است و همکاران او نیز پزشک بوده اند و اخیرا مسافرت خارجی داشته اند.

هاشمیان تاکید کرد: علایم بالینی این فرد نیز به شدت شبیه امیکرون است، اما باید از لحاظ آزمایشگاهی بررسی شود تا ما مطمئن شویم که این فرد به امیکرون مبتلاست یا خیر.

در این میان اما دکتر گویا در گفت و گو با رکنا تاکید کرد: هنوز موردی از ورود امیکرون در ایران تایید نشده است. البته همواره موارد مشکوک به ابتلا به سویه های مختلف کرونا در کشورمان گزارش می شود، اما هنوز موردی از ابتلا به سویه امیکرون در ایران تایید نشده است.

کدخبر: 751325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟