هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره کمبود واکسن وبا

به گزارش رکنا، این آژانس بهداشت سازمان ملل در گزارش وضعیت ماهانه خود گفت تولید جهانی واکسن با ظرفیت کامل کار می کند اما تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: از ۱۴ اکتبر امسال (حدود یک هفته پیش)، ذخایر جهانی واکسن خوراکی وبا تمام شده است و هیچ دز باقی مانده‌ای در دسترس نیست.

به گفته این سازمان، اگرچه انتظار می‌رود دزهای بیشتری از این واکسن در هفته‌های آینده تولید شود اما این کمبود، چالش‌های مهمی در به ثمر رسیدن تلاش‌های بین‌المللی در واکنش به شیوع بیماری ایجاد و اقدامات فعلی در راستای مهار بیماری را با مشکل مواجه می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گفته است بین یک سپتامبر و ۱۴ اکتبر، گروه هماهنگ‌کننده بین‌المللی در زمینه تهیه واکسن، درخواست‌هایی برای واکسن خوراکی وبا از بنگلادش، سودان، نیجر، اتیوپی و میانمار دریافت کرده است.

این درخواست‌ها در مجموع ۸.۴ میلیون دز بود اما به دلیل دسترسی محدود، تنها ۷.۶ میلیون دز قابل ارسال بوده است.

مرگ و میر در حال افزایش است

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد امسال (۲۰۲۴) تا ۲۹ سپتامبر ۴۳۹ هزار و ۷۲۴ مورد ابتلا به وبا و ۳۴۳۲ مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است.

در این گزارش آمده است: اگرچه تعداد موارد ابتلا در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کمتر است اما افزایش ۱۲۶ درصدی مرگ و میر عمیقاً نگران کننده است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت گفته است افزایش مرگ و میر این بیماری ممکن است تا حدی به محل شیوع بیماری مربوط باشد.

این مناطق شامل مناطق متاثر از درگیری است که دسترسی به مراقبت های بهداشتی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و مناطقی که تحت تاثیر سیل دچار بحران‌های بهداشتی شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است از زمان گزارش ماه گذشته، مواردی از شیوع جدید وبا در نیجر (۷۰۵ مورد ابتلا و ۱۷ مورد مرگ) و تایلند (پنج مورد ابتلا بدون مرگ) اعلام شده که با احتساب این موارد، تعداد کل کشورهای درگیر با این بیماری در سال ۲۰۲۴ به ۳۰ کشور رسیده است.

همچنین در ماه سپتامبر، ۴۷ هزار و ۲۳۴ مورد جدید ابتلا به وبا از ۱۴ کشور گزارش شده است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، وبا یک عفونت حاد روده‌ای است که از طریق غذا و آب آلوده به باکتری ویبریو کلرا، پخش می‌شود.

این بیماری باعث اسهال شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات می‌شود.

وبا در صورت عدم درمان می‌تواند ظرف چند ساعت منجر به جان باختن فرد بیمار شود، اگرچه می‌توان آن را با آبرسانی به بدن و در موارد شدیدتر مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟