مجوز فعالیت برای مراکز و خانه‌های «مادر و کودک» از سازمان تعلیم و تربیت صادر شد

به گزارش رکنا، در مراسم رونمایی از دستاوردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ، از مجوز بوم مادر و کودک مصوب هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک رونمایی شد.

حسین علیزاده مسئول دبیرخانه هوای مادری با اشاره به ضرورت توجه به گروه‌ها و افرادی که در زیست بوم مادر و کودک فعالیت می کنند، مطرح کرد: در زیست بوم مادر و کودک، سازمان تعلیم و تربیت کودک تنها به کودکستان‌ها مجوز فعالیت می‌داد که کودکستان‌ها نیز کمتر از ۱۰ درصد از کودکان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: در راستای اجرایی‌سازی بند ب ماده ۸۱ برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی که بر تنوع بخشی در الگوهای اوان کودکی و بسط عدالت آموزشی تاکید دارد، آیین‌نامه صدور مجوز فعالیت، اداره، حمایت و نظارت بر بوم مادر و کودک مصوب شد. بوم مادر و کودک به‌منظور زمینه‌سازی برای رشد و تعالی توأمان مادر و کودک و ارائه بستر تربیتی و فرهنگی برای مادران و کودکان زیر ۷ سال در هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مصوب شده است.

به گفته وی، اکنون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، علاوه بر کودکستان‌ها، مراکز خانواده محوری را به رسمیت می‌شناسد که با محور قراردادن مادر، برای توانمندسازی مادران به همراه کودکان زیر ۷ سال، برنامه‌ریزی کنند. در این کانون‌ها، مادرانی که کودکان زیر ۷ سال دارند، در محورهای مختلفی به صورت مشارکتی برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و از حمایت‌های سازمان تعلیم و تربیت کودک برای توانمندسازی و رشد مادران برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه در خصوص رویکردهایی که بر مجوز در بوم مادر و کودک حاکم‌اند بیان کرد: از مهم‌ترین رویکردهایی که بر این مجوز حاکم‌اند: 
۱. رویکرد خانواده محوری با اولویت‌بخشی به نقش مادری و مسئولیت تربیتی توأمان والدین
۲. اولویت‌بخشی به مشارکت تشکل‌محور نسبت به مشارکت فرد محور
۳. تربیت و رشد توأمان مادران و کودکان در تعامل با هم و دیگران بر پایه الگوی اسلامی ـ ایرانی
۴. هویت‌بخشی و رسمیت دادن به گروه‌های مردمی و تشکل‌های تربیتی و فرهنگی فعال در زمینه تربیت، توانمندسازی و رشد توأمان مادر و کودک، هم‌افزایی و تجربه‌گردانی در تعاملات حضور محله‌محور و توانمندسازی و تسهیل‌گری در ایفای نقش مادری و فرزندپروری به ویژه برای نومادران و مادران دارای فرزند زیر ۷ سال، به‌منظور تربیت نسل صالح و کارآمد است.

مسئول دبیرخانه هوای مادری ادامه داد: همچنین از اهداف این مجوز، توسعه عدالت اجتماعی در دسترسی مادران و کودکان به خدمات تربیتی و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های نهاهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه مساجد، حسینه‌ها، مدارس و توجه به مناسبت‌های دینی و ملی در ارتقای کارکردهای خانواده است. از مهم‌ترین جهاتی که به عنوان وجه تمایز زیست بوم مادر و کودک است، پرهیز از رویکردهای منفعت محور و تجاری به مقوله تعلیم و تربیت است. با توجه به اینکه اصل تعلیم و تربیت زیر هفت سال در بستر خانواده رخ می‌دهد و نقش اصلی را در دوران زیر هفت سال والدین ایفا می‌کنند، پژوهش گسترده‌ای درباره الگوی‌های توانمندسازی مادر و کودک در سراسر کشور توسط دبیرخانه ملی هوای مادری صورت گرفت. پس از دو سال پژوهش و کار میدانی، آیین‌نامه‌ها و ضوابط حمایت از گروه‌های مادر و کودک تدوین شد.

به گفته وی، در نهایت در معاونت توانمندسازی خانواده و کودک، مجوز مراکز بوم مادر و کودک با هدف توانمندسازی مادران و گروه‌هایی که به رشد توأمان مادر و کودک می‌پردازند در دستور کار قرار گرفت در آخرین جلسه‌ی هیئت امنای سازمان تعلیم و تربیت کودک، آیین نامه مجوز فعالیت در بوم مادر و کودک به تصویب رسید و جهت اجرا ابلاغ شد.

وی در پایان گفت: افراد، گروه‌ها یا مجموعه‌های مردمی که تمایل دارند در این زمینه فعال شوند می‌توانند با درخواست ثبت مجوز، کانون، خانه یا مرکز مادر و کودک خود را در سازمان ملی تعلیم و تربیت ثبت ‌کنند و از مزایای راهبری و آموزش‌های اختصاصی که برای مدیران و مربیان مادر و کودک در نظر گرفته شده است، استفاده کنند. امید است این مجوز، فعالیت کنش‌گران دغدغه‌مند این حوزه را تسهیل کرده و مسیر جدیدی پیش روی خانواده‌های دارای کودک زیر ۷سال برای فرایند رشد و تربیت فرزندان و ارتقای فردی و اجتماعی مادران قرار دهد.

کدخبر: 1028966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟