امروز روز گربه است/ گربه ها چه بیماری هایی را به انسان ها منتقل می کنند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گربه ها به عنوان حیوانات خانگی محبوب، می‌توانند منبعی از شادی و companionship برای خانواده‌ها باشند. با این حال، نگهداری از گربه‌ها ممکن است با خطراتی برای سلامت انسان همراه باشد. این گزارش به بررسی بیماری‌های انتقالی از گربه‌ها به انسان، عوارض بالقوه آن‌ها، و راهکارهای پیشگیری و درمان می‌پردازد.

تعداد بیماری‌های انتقالی از گربه‌ها به انسان زیاد نیست اما می تواند خطرناک باشد. یکی از این بیماری ها توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) است. عامل انتقال این بیماری انگل توکسوپلاسما گوندی است که از راه تماس با مدفوع گربه آلوده یا غذاهای نپخته منتقل می شود. علائم آن تب، درد عضلانی و سردرد است.  این انگل در زنان باردار می‌تواند منجر به عوارض جدی برای جنین شود. بیماری دیگری که از گربه ها به انسان منتقل می شود، بیماری گربه خراش (Cat Scratch Fever) نام دارد. باکتری بارتونلا هنزله از طریق خراش یا گازگرفتگی توسط گربه آلوده به انسان انتقال می یابد. علائم این بیماری شامل تب، ورم غدد لنفاوی و خستگی است. خوشبختانه این بیماری معمولاً جدی نیست اما می‌تواند در افراد با سیستم ایمنی ضعیف مشکل‌ساز باشد. بیماری کلامیدیا (Chlamydia) نیز از گربه به انسان منتقل می شود. باکتری کلامیدیا پسیتاکا از طریق تماس نزدیک با گربه‌های آلوده می تواند این بیماری را در انسان به  وجود آورد. عفونت‌های تنفسی ، التهاب چشم از علائم این بیماری هستند و بروز عوارض جدی نادر است. لیشمانیازیس (Leishmaniasis) یکی دیگر از انواع بیماری های منتقل شده توسط گربه است. در بروز این بیماری انگل لیشمانیا نقش دارد که از راه نیش پشه‌های آلوده که در نزدیکی گربه‌ها زندگی می‌کنند، منتقل می شوند. زخم‌های پوستی و عفونت‌های داخلی از علائم این بیماری است. در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. بیشتر بیماری‌های انتقالی از گربه‌ها به انسان معمولاً جدی نیستند و در اکثر موارد قابل درمان هستند. اما برخی از آن‌ها مانند توکسوپلاسموز و لیشمانیازیس در صورت عدم درمان و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف می‌توانند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شوند.

نگهداری از گربه‌ها ممکن است عوارضی را برای افراد ایجاد کند. برخی افراد ممکن است به پروتئین‌های موجود در پوست، بزاق یا ادرار گربه‌ها حساسیت داشته باشند و به آلرژی دچار شوند. خراش یا گازگرفتگی می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی شود. وجود حیوانات خانگی ممکن است باعث افزایش اضطراب یا استرس در برخی افراد شود.

خوشبختانه راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها وجود دارد. رعایت بهداشت شخصی با انجام اعمالی همچون شستن دست‌ها بعد از تماس با گربه یا تمیز کردن جعبه خاک و استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن مدفوع در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها موثر است.  پرهیز از دادن غذاهای خام یا نپخته به گربه‌ها از بیمار شدن آنها و در نتیجه انتقال این بیماری ها به انسان ها جلوگیری می کند. از سوی دیگر واکسیناسیون منظم و معاینات پزشکی برای گربه‌ها و درمان فوری خراش یا گازگرفتگی در جلوگیری از بروز بیماری در این حیوانات موثر است. جلوگیری از تماس نزدیک با گربه‌های خیابانی یا وحشی به دلیل عدم آگاهی از آلوده بودن آنها در پیشگیری مفید است. طبیعتا افزایش آگاهی درباره بیماری‌های انتقالی و روش‌های پیشگیری در این حوزه نقش مهمی را ایفا می کند.

نگهداری از گربه‌ها می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما همچنین با خطراتی برای سلامت انسان همراه است. شناخت بیماری‌های انتقالی، عوارض بالقوه، و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا کمک کند. با اتخاذ تدابیر مناسب، می‌توان از تجربه مثبت نگهداری از گربه بهره‌مند شد و خطرات مرتبط را به حداقل رساند.

کدخبر: 1027489 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟