کارواش‌های قارچ‌ گونه بلای جان محیط زیست

نبود نظارت کافی بر فعالیت کارواش‌ها موجب دایر شدن قارچ گونه آنها در نقاط مختلف شهر شده است که این موضوع موجب مصرف بی رویه آب و ایجاد پسآب‌های صنعتی توسط این واحدها شده است.

کارواشهای کوچک و بزرگ این روزها در نقاط مختلف به چشم می‌خورند که در یک حساب سرانگشتی حجم مصرفی آب آنها سرسام آور بوده و معلوم نیست این آب از چه طریقی تأمین می‌شود و از طرفی نیز پسآب خروجی این واحدها نیز به عنوان آلاینده محیط زیست خطر جدی محسوب می‌شود.

در همین راستا محمودرضا سعیدپور مدیر اداره محیط زیست شهرستان شهریار در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری راه مبین با هشدار جدی درباره فعالیت و خطرات آلایندگی این واحدها گفت: به دلیل نبود نظارت کافی هر روز شاهد افتتاح یک واحد کارواش در مناطق مختلف هستیم که عمده‌ی آنها فاقد مجوز بوده و به دنبال آن منبع آب آنها نیز از چاه‌های غیر مجاز تأمین می‌شود.

محمود رضا سعید پور رئیس اداره محیط زیست شهریار

رئیس اداره محیط زیست شهریار افزود: فعالیت این واحدها برای ما نیز نگران کننده است چراکه این کارواشها عمدتأ از چاه‌های غیر مجاز استفاده کرده و پسآب حاصله نیز در چاه‌های جذبی و یا جوی‌های سطحی رها می‌گردد که اگر چاه‌های غیر مجاز آنها پلمپ گردد خیلی از این واحدها از گردونه تخریب محیط زیست خارج می‌شوند.

سعید پور اظهار داشت: البته بعضی از این کارواشها از اتحادیه مربوطه و صنف خود مجوز دارند که بحث آبونمان، مالیات و هزینه‌های آن را به دولت پرداخت می‌کنند اما در کنار همین کارواشها ده‌ها کارواش غیر مجاز دیگر در حال فعالیت هستند که هیچگونه مجوزی برای فعالیت ندارند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شهریار تصریح کرد: بحث مهمتر در فعالیت کارواشهای غیر مجاز ایجاد پسآبهای حاصله از فعالیت آنهاست که شامل آلاینده‌های سنگین ، دترژنت ها و ترکببات نیتراتی است که از موتور و بدنه خودروها خارج می‌شود که عمدتأ در چاه‌های جذبی، آبهای سطحی یا کشاورزی رها شده که این موضوع موجب آلودگی محیط زیست و نهایتأ معضلی بهداشتی برای منطقه خواهد شد و این آلودگی با تأثیر بر آب و خاک منطقه اثرات بدی بر بهداشت سکنه و مردم خواهد گذاشت.

سعید پور گفت: طبق قانون، شهرداریها در وهله اول به عنوان مدیر محیط زیست شهری و برای حفظ آسایش شهروندان باید نظارت دائمی بر کارواش‌ها داشته باشند که اکثریت این کارواشها فاقد مجوزهای لازم هستند.

وی با گلایه از برخی دستگاه‌ها در موضوع کارواشها بیان کرد: فعالیت کارواشها در راستای صنف مربوطه انجام می‌شود که مرتبط با اداره صنعت و معدن است اما در صدور مجوزها و پروانه کسب استعلامی از اداره محیط زیست گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: مجوزی که به این واحدها داده شده است بدون استعلام از دستگاه‌های مربوطه بوده و در واقع پروانه کسبی در موضوع خدمات به مدت یکسال یا بیشتر برای آنها صادر می‌شود.

سعید پور گفت: خیلی از صنوف دیگر مثل ریختگری‌ها، آبکاری‌ها و قالیشویی‌ها که در محیط شهری هستند باید به خارج از شهرها منتقل شده و تحت عنوان تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون Law مزاحمتهای شهرداری‌ها برای آنها تدبیری اندیشیده شود.

مدیر اداره محیط زیست شهریار گفت: خیلی از شهرها در کمیسیون بند ۲۰ نماینده اداره محیط زیست و اداره بهداشت دعوت شده و حضور دارند و رأی محکمی علیه واحد‌های متخلف صادر می‌شود اما متأسفانه در شهرداری شهریار این موضوع تا کنون اتفاق نیوفتاده و از نماینده محیط زیست دعوتی به عمل نیامده است.

سعید پور با درخواست از صنف مربوطه، اداره امور آب مناطق و دستگاه‌های ذیربط مبنی بر عدم صدور مجوز جدید برای ایجاد کارواش گفت: خواهش ما از شهرداران محترم این است که در بحث کارواشها جدی بوده و صنوف محترم برای آنان پروانه جدیدی صادر نکنند و اگر پروانه ای صادر شده ، با نظارت دقیق و جدی بر آنها با چاه‌های غیر مجاز برخورد کرده و چاه آنان را پلمپ نمایند.

وی خاطر نشان کرد: اداره محیط زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی-نظارتی این انتظار را دارد که شهرداری‌ها در صنوف آلاینده ورود کرده و با آنان برخورهای لازم را داشته باشند اما اگر این فرآیند صورت نگیرد، قانون به اداره محیط زیست این اجاره را می‌دهد که علیه آن شهرداری و دهیاری که به وظیفه خود عمل نکرده و نسبت به موضوع بی توجه بوده است به دادسرا شکایت کرده و تشکیل پرونده علیه متخلفان را پیگیری نماید.

وی در پایان گفت:حفظ آبهای زیر زمینی برای محیط زیست حیاتی است و برای نسل‌های بعدی نیز باید حداقل حیات نیمه‌جانی را به ارث بگذاریم. بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287106 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟