بیش از 9 هزار فقره پرونده قضایی منجر به مصالحه شد/ کاهش 19 درصدی جمعیت کیفری

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، حسین رجبی در تشریح برنامه های تدوین شده در دادستانی تاکستان و نتایج حاصله اقدامات صورت گرفته طی سه ساله اخیر گفت: طی سه سال اخیر دادستانی تاکستان برنامه ها و طرح های متعددی را در راستای صلح و سازش در پرونده های مطروحه، کاهش جمعیت کیفری، تحقق دادرسی الکترونیک، تکریم ارباب رجوع و... اجرایی نمود، که بر اساس تلاش های صورت گرفته در بخش های مختلف، توفیقات قابل توجهی حاصل شد.

وی افزود: یکی از برنامه ها و طرح های یاد شده اصلاح ذات‌البین ویژه پرونده های کیفری بود، که با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان ها و کاهش محکومیت های کیفری برای شهروندان اجرایی شد، که این طرح با ایجاد واحد مددکاری در مراجع انتظامی، راه‌اندازی شعبه شورای حل اختلاف در دادسرای شهرستان و تشکیل کارگروه سازش در شعب تحقیق ثمرات قابل قبولی را در پی داشت.

این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: با توجه به تلاش های انجام شده 3020 فقره پرونده در مراجع انتظامی، 5332 فقره پرونده در شعبه شورای حل اختلاف دادسرا و 1128 فقره پرونده در شعب تحقیق به صلح و سازش ختم شد و در مجموع طی 3 سال اخیر 9485 فقره پرونده با گذشت اصحاب دعوا منجر به مصالحه شد.

رجبی در خصوص تحقق دادرسی الکترونیک اذعان داشت: با شیوع ویروس کرونا تحقق دادرسی الکترونیک یکی از اولویت های دادستانی شهرستان تاکستان قرار گرفت و در این راستا طرح های مختلفی برنامه ریزی شد و بر همین اساس از سال 1400، بیش از 1500 مورد دادرسی الکترونیک در حوزه ارتباط تصویری با تولیدکنندگان، ملاقات با شهروندان، ارتباط با شعب تحقیق، برگزاری جلسات رسیدگی، ارتباط تصویری با زندانیان و... انجام شد.

وی در خصوص ابلاغ الکترونیک اظهار داشت: صرفه جویی در زمان، کاهش اتلاف وقت نیروی انسانی، افزایش سرعت و دقت در امور از مزایای اجرای سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است، که در این راستا و با اقدامات صورت گرفته میانگین ابلاغ الکترونیک قضایی در دادسرای تاکستان طی سه سال اخیر بیش از 95 درصد بود، که این میزان در سال گذشته به 99 درصد رسید.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام شده در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان گفت: یکی از اولویت های کاری دادستانی تاکستان تلاش در راستای کاهش ورودی به زندان و جمعیت کیفری بوده و این موضوع همچنان با جدیت دنبال می شود، که در همین راستا و با توجه به تلاش های صورت گرفته طی سه سال اخیر بیش از 19 درصد کاهش ورودی به زندان ها را شاهد هستیم و امیدواریم این میزان در سال های آینده ارتقاء یابد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان در پایان در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تکریم ارباب رجوع خاطر نشان کرد: در سند تحول قضایی به موضوع تکریم مراجعین و ارباب رجوع تاکید بسیار شده و این موضع همیشه در اولویت کاری دستگاه قضایی بوده و هست و در این راستا طی سه سال گذشته بیش از یکهزار مورد ملاقات حضوری با مردم شریف شهرستان تاکستان صورت پذیرفت و همچنین زمینه ارتباط پیامکی شهروندان فراهم و بیش از 400 پیامک در موضوعات مختلف از سوی مردم به این سامانه ارسال شد، که پیام های دریافتی مورد بررسی و اقدام لازم قرار گرفت.

 

کدخبر: 780720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟