رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: وعده‌های بانک مرکزی به صادرکنندگان خراسان رضوی پیگیری می شود

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خراسان رضوی در مشهد افزود: پرونده ای جدی در خصوص ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و وعده‌هایی که رییس بانک مرکزی در سفر سال گذشته خود به مشهد در خصوص کاهش نسبت سپرده گذاری به نرخ تسهیلات بانکی و همچنین "ریال آفشور" داد، در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باز شده و قرار است این موارد در نشست شنبه شب هفته آینده با رییس بانک مرکزی مطرح و بررسی شود.

ریال آفشور، ارزی است که برای انجام معاملات تجاری برون‌ مرزی ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به این ترتیب، واحد پولی ایران، در انجام معاملات تجاری با کشورهای هدف مورد استفاده قرار گرفته و کم کم تبادلات و خرید ارز از بانک برای پرداخت هزینه معاملات کاهش خواهد یافت. در حال حاضر دولت از ایجاد زمینه برای به کارگیری ریال آفشور در بازارهای عراق و افغانستان خبر داده است، اما ممکن است که در آینده، این ارز در بازارهای کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی شرایط صادرات کالا از کشور را سخت و غیرقابل دفاع ذکر و اظهار کرد: امروز به سبب مسایل ارزی، شرایطی در کشور به وجود آمده که گاه واردات کالا مناسب‌تر از صادرات آن شده است از این رو صادرکننده لازم است که هزینه صادرات کالایش را با نرخ ارز نیمایی محاسبه کند و ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی دهد اما حاصل تلاش صادرکننده به جیب واردکننده می رود.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی بود که اختصاص بسته‌های تشویقی به صادرکنندگان انگیزه آنان را برای افزایش صادرات بیشتر می کرد اما امروز به دلایل مختلف ارادی و غیر ارادی شرایط سختی برای حوزه صادرات به وجود آمده است به طوری که با وجود تحقق رقم ۲ میلیارد دلاری صادرات کالا از خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ باز هم وضعیت صادرات کالا مطلوب نیست.

پژمانفر افزود: در شرایطی که هزینه انتقال کالا از ایران به کشورهای دیگر تا ۳۵ درصد کاهش یافته است، کشتی‌ها و باربری‌های متعدد آمادگی دارند که با هزینه‌های پایین تر کالاهای صادراتی را به خارج از کشور حمل کنند اما بار زیادی برای بردن به آن کشورها نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به معضل کارت‌های بازرگانی اجاره ای یا عاریه‌ای اشاره کرد و گفت: این مساله یک آفت یا آسیب جدی برای صادرات است و در صورتی که کارت‌های بازرگانی به این شکل از دور خارج شوند، تحقق رقمی مانند ۲ میلیارد دلار در سال برای خراسان رضوی بسیار مشکل خواهد شد و صادرات لطمه خواهد دید.

پژمانفر افزود: جمع بندی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از وضعیت صادرات کالا در کشور برای دستگاه های نظارتی و اقتصادی دست‌اندرکار ارسال شده است تا هر چه زوتر برای حل مسایل آن ها راهکاری بیندیشند در غیر این صورت لطمه‌های جبران ناپذیری متوجه صادرات کالا از کشور خواهد شد.

در پایان این مراسم از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی تجلیل شد.

 

کدخبر: 995781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟