کارت اهدای عضو ضامن اجرایی اهداء عضو نیست/90 درصد خانواده اهدا کنندگان عضو در مضیقه اقتصادی هستند

 دکتر امید قبادی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در سال 1379 شاخص اهدای عضو در ایران به تعداد هر یک میلیون نفر در ایران دو دهم  بود و در پایان سال 1398 با آغاز کرونا شاخص به 14.3 رسید. که حدود 70درصد بیشتر شد و در کل دنیا بسیار خبر ساز شد. این خبر به این معنی بود که قطعاً رسانه ها نقش خود را در فرهنگ سازی اهدا عضو به خوبی انجام داده اند.و دیگر اینکه نام آوران و اعضاء تیم اهداء عضو متبحرانه کار خود را انجام داده اند.در دوره کرونا هم همچون کشورهای دیگر 50درصد این شاخص افت کرد و به 7.6 دهم رسیدیم.در سال 1402 به13.3 رسیدیم.

در ایران سالانه 5تا8 هزار نفر با مرگ مغزی فوت میکنند

وی با اشاره به اینکه شایع ترین علت مرگ مغزی در ایران ناشی از تصادفات جاده ایی است گفت: در ایران سالانه 5تا8 هزار نفر با مرگ مغزی فوت میکنند، که از این تعداد سه هزار نفر قابلیت اهداء عضو را دارند که از آنها حدود 1000نفر به اهداء میرسند.که بقیه بیماران که به عمده دلیل فرهنگی به اهداء نمیرسند. به دولیل بزرگ که اولا مرگ مغزی را مطابق مرگ نمیدانند و دلیل دوم بعد که مرگ را میپذیرند، باز هم قبول نمیکنند چرا که ما نظر عزیز از دست رفته امان را نمیدانیم. و درست زمانی که کارت اهداء عضو را مقابل خانواده بیمار مرگ مغزی قرار می دهیم صد در صد رضایت می دهند.

ایران با 85میلیون جمعیت حدود هشت و نیم میلیون نفر کارت اهداء عضو دارند

وی با تاکید بر این که،کارت اهداء عضو ضامن اجرایی برای اهداء نیست، در توضیح اهمیت کارت اهداء عضو گفت: برای اهداء عضو حتماً نیاز به رضایت اولیاء دم داریم اما نقش بسیار کلیدی برای تصمیم درست خانواده ها را کارت اهداء عضو دارد. ایران با 85میلیون جمعیت حدود هشت و نیم میلیون نفر کارت اهداء عضو دارند. و این نرخ بسیار پایین است.

سالانه بالغ بر 3000پیوند اعضاء را انجام می دهیم

وی ادامه داد: از سال 1379 تا به الان بالغ بر 11000خانواده رضایت اهداء عضو داده اند و حدود 73000بیمار در لیست انتظار را پیوند اعضاء کرده ایم.سالانه بالغ بر 3000پیوند اعضاء را انجام می دهیم.مشکل اساسی در حال حاضر این است که 30000نفر در لیست انتظار هستند و روزانه 10بیمار در انتظار پیوند از دنیا می رود. سال 1402 رتبه اول را نیشابور در اهداء عضو داشت.این شاخص سالانه تغییر میکند.

قبادی با ابراز خوشحالی از اینکه ایران در آسیا رتبه اول را در اهداء عضو دارد گفت: سالانه 700پیوند کبد در یک مرکز در شیراز انجام میشود که با این آمار، رتبه یک را در دنیا داریم. ایران تنها کشور خاورمیانه است که پیوند تمام اعضای حیاتی را انجام میدهد. پیوند اعضا در ایران کاملاً رایگان انجام میشود یعنی نه از پیوند دهنده و نه از گیرنده هیچ مبلغی دریافت نمیشود. طبیعتاً در دنیا ، بیشترین حجم در لیست انتظار را بیماران نیازمند به کلیه تشکیل می دهند.

قبادی تاثیرگزار ترین عامل در فرهنگ اهداء عضو را در تمام دنیا با خانواده هایی از فرهنگ و قومیت های متفاوت در این دانست که ، دارای باورهای اعتقادی و سنتی در سطح بالاتری از دیگر افراد جامعه هستند. بر اساس پژوهش بر روی زندگینامه افراد هدیه کننده بالغ بر 90درصدشان از لحاظ اقتصادی و معیشتی در مضیقه هستند.

عموماً65 درصد آقایان مرگ مغزی می شوند و 35درصد خانم ها

وی افزود:از لحاظ تفکیک جنسیتی عموماً65 درصد آقایان مرگ مغزی می شوند و 35دصد خانم ها، به این علت که عمدتا مرگ مغزی در ایران ناشی از تصادفات و سکته های مغزی میباشد.

قبادی نقش صداو سیما و دیگررسانه ها را در فرهنگ سازی اهداء عضو بسیار مهم میبیند و گفت: تک تک  سازمان های فرهنگ ساز که در راس آنها صداوسیما قرار دارد نقش مهمی را در نهادینه سازی فرهنگ اهداء عضو داشته اند. در سال 1400برای اولین بار با دستورآقای دکتر جبلی و همت بسیار زیاد آقای دکتر قاسمی رئیس شوری سلامت صدا و سیما پیوست رسانه نوشته شد و برای تمامی شبکه ها ارسال شد.در این پیوست رسانه کلی باید ها و نباید ها قید شد.

 

 

 

 

کدخبر: 999198 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟