قبل از اینکه شورایاری ها دوباره مزون لباس عروس راه بیاندازند قوانین را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی نوذرپور، کارشناس حوزه شهری در گفت و گو با رکنا گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه که بحثی راجع به شورایاری ها نبود اما زمانی که خواستند لایحه را در کمیسیون تلفیق در مجلس بررسی کنند، به این موضوع توجه شد و اجازه داده شد تا شورایاری ها در شهرهای مختلف کشور با اجازه شورای شهرها شکل بگیرند. البته برای این موضوع به بند 7 از ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشوری توجه شده است. مجلس با استناد به این بند قانونی، شورایاری ها را یک انجمن اجتماعی در نظر گرفته است که می تواند توسط شورای شهر ایجاد شود. 

وی گفت: نقدی که بر این موضوع وارد است این است که شورایاری ها توسط شورای شهر ایجاد می شوند و قائدتا به همان شورای شهر هم پاسخگو هستند نه به مردم محل خودشان. آنها به دلیل عدم وجود جایگاه قانونی در موقعیتی متزلزل قرار داشت. در دوره شورای پنجم هم سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد و گفت اینها نمی توانند وجود داشته باشند. در شورای جدید هم شورایاری را کنار گذاشتند و تحت عنوان تشکل معتمدین محلات می خواستند راه اندازی کنند که عملا در شورای ششم شورایاری ها هیچ کار موثری نکردند. 

نوذرپور با اشاره به اینکه شورایاری ها بیشتر ابزار سیاسی بودند تا ابزاری در خدمت مردم محله، گفت: شورایاری ها بسته به اینکه توسط کدام جریان سیاسی مورد توجه قرار گرفته باشند، در انتخابات نیز حضور فعال می داشتند و کارهای اجتماعی هم در حد پیگیری محلات و شهرداری نواحی در دستور کارشان بود و این پیگیری ها به دلیل نبود همان جایگاه قانونی، با آسیب های مختلفی رو به رو بود. عموما به دلیل اینکه انتخابات شورایاری ها در انتخابات کشوری جایگاهی ندارد، به انتخاباتشان هم توجهی نمی شد و بعضا افرادی با حداقل پایگاه های اجتماعی به شورایاری ها ورود می کردند. 

وی بیان کرد: این افراد بیشتر در سراهای محلات اسکان داشتند و کارکنان سراهای محلات را اینها انتخاب می کردند و می توانستند از این مکان برای شغل های درآمدزا استفاده کنند و بعضا در این کار هم زیاده روی ها و کارهای خارج از عرف نیز شکل می گرفت. آنها به جای اینکه هویت اجتماعی محل را در سراهای محلات شکل بدهند، بعضا مزون عروس هم در سراهای محلات راه انداخته بودند تا بتوانند درآمدی کسب کنند تا حقوق کارکنان را تامین کنند. 

نوذرپور افزود: این شیوه که اعضای شورایاری ها در خدمت اعضای شورای شهر باشند، بهتر از نبودنشان است. به هر حال یک حلقه واسطه ای بین شهرداران نواحی با مردم هستند؛ ولی از سویی دیگر آسیب هایی دارند که می توانند واسطه گری و دلالی کنند و یک جاهایی هم تبدیل به افرادی می شوند که از رانت استفاده کنند.

او تاکید کرد: قانون شورا باید مورد بازنگری به معنای جدی و دقیق شکل بگیرد به این شکل که انتخابات شورا را به صورت یکباره نداشته باشیم؛ چراکه اینطوری اینها هیچ حلقه وصلی با مردم محلات ندارند. خلا نبودن نمایندگان در بسیاری از محلات شهر را در شوراهای شهر کشور دیده می شود. 

وی در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر کنونی تهران رای به بازگشت شورایاری ها خواهند داد یا خیر و نواقص گذشته شورایاری ها با بازگشتشان مرتفع خواهد شد یا خیر گفت: بله بازگشتشان ممکن است. نواقص زمانی برطرف می شود که در قانون شوراها تغییرات را داشته باشیم و شورا به معنای واقعی کلمه از دل شورای محلات زاییده شود. اگر اول شورای محله داشته باشیم و بعد از دل آن شورای شهر انتخاب شود یعنی همه چیز درست است. الان انتخابات شورای شهر، مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی است و افراد بر حسب شهرت سیاسی، ورزشی، هنری و... در شورا کرسی کسب می کنند. 

کدخبر: 940367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟