جنگل یا سطل زباله!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،صدهاسال طول می کشد تا این پلاستیک رها شده در طبیعت تجزیه شود. تاثیر پلاستیک در جنگل ها و حیات وحش ویرانگر است. حال این سوال را هر فردی می تواند از خود بپرسد و میان وجدان و آینده نگری خود برای زندگی آیندگان و جهان به این سوال پاسخ دهد که  آیا چیزی که برای چند دقیقه استفاده می‌کنیم باید اجازه داشته باشد اقیانوس‌ها و رودخانه‌های ما را آلوده کند و حیات وحش و جنگل‌ها را برای سالیان سال مریض کرده یا به سرعت بکشد؟

زباله های نابود کننده هیرکانی

براساس آمار رسمی در جنگل ‌های هیرکانی حدود ٤٢ واحد بزرگ انباشت زباله  وجود دارد. از این تعداد، ٢٨ مرکز در جنگل، ١١ مرکز در مناطق تالابی و ٣ مرکز در مراتع قرار دارد. انباشت زباله در جنگل سبب می‌شود عرصه‌های وسیعی از خاک در اثر آلاینده‌های موجود در زباله‌ها توان رویش را از دست بدهد؛ همچنین سبب تولید گازی به نام متان می‌شود که حریق را به جان جنگل خواهد انداخت.  از این گذشته انباشت زباله در جنگل سفره‌های آب زیرزمینی و چشمه‌ها را نیز آلوده می‌کند که این امر عواقب وخیمی بر جای خواهد گذاشت. ترکیبات نیترات و نیتریت از مهمترین آلاینده‌هایی است که در اثر نفوذ شیرابه زباله‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی و رودخانه‌ها را آلوده می‌کند؛ تجمع فلزات سنگین همچون کادمیُم، روی، مس و سرب در آب‌های زیرزمینی و چشمه‌ها نیز از دیگر اثرات زیانبار شیرابه زباله‌هاست. این فلزات سنگین با برداشت آب‌های زیرزمینی برای تأمین آب شرب یا ازطریق چشمه، رودخانه و دریا وارد بدن جانورانی مثل ماهی می‌شود و به‌دنبال تغذیه و مصرف به بدن انسان منتقل می‌شود.  در میان زباله‌ها حتی بعضی انواع روغن‌های صنعتی هم وجود دارد. این‌گونه از پسماندها را می‌بایست در مناطق دورافتاده‌ای همچون بیابان و در محیط عایق دفن کرد تا آلودگی آنها منتشر نشود، این در حالی است که اکنون این مواد در جنگل پراکنده می‌شود و آلودگی آنها به ‌خورد جانداران گوناگون می‌رود.

زباله ها چگونه مرگ جنگل را رقم می زنند؟

ریختن زباله در جنگل می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به محیط زیست و جانوران و گیاهان زنده در آن منطقه شود. این عمل می‌تواند باعث تلف شدن حیوانات و گیاهان، آلودگی هوا و آب، کاهش کیفیت خاک و افزایش خطر حریق شود.همچنین، این عمل می‌تواند باعث افزایش جمعیت حشرات و حیوانات موذی در جنگل شود که می‌تواند به بروز بیماری‌های واگیردار منجر شود.

قوطی های پلاستیکی  که در جنگل رها می کنید بسیاری از حیوانات را درگیر می کنند و ممکن است باعث خفگی و مرگ آنها شوند. قوطی های فلزی می توانند باعث آلودگی آب شوند و باعث مرگ حیوانات آبزی شوند. باطری ها نیز می توانند باعث آلودگی خاک و آب شوند و ممکن است باعث مرگ حیوانات شوند.

 

خبرنگار : آزاده مختاری

 

 

 

 

 

کدخبر: 930017 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟