در این نقطه تهران ، پنجره خانه های میلیاردی به سمت قبرستان باز می شود !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهرکی جدید در قاسم آباد، واقع در جنوب تهران است. جایی که ویویی ابدی دارد! شهرک تازه ساز احمدوند که اکنون حدودا هزار خانوار در آن زندگی می کنند، فقط حدود 50 متر (به اندازه دو باند اتوبان) تا بهشت زهرا فاصله دارند.

یکی از ساکنان این شهرک به رکنا می گوید: برادرم شوخی می کند و می گوید ما می توانیم پنجره را باز، دستمان را دراز کنیم و از روی قبرها خرما برداریم! اینجا واقعا ویویی رو به ابدیت داریم. ما چاره ای جز انتخاب اینجا برای زندگی نداشتیم. با اینکه قاسم آباد، در جنوب شهر واقع شده است؛ ولی قیمت هر متر مسکن تقریبا متری 30 میلیون تومان است. جور کردن همین مبلغ هم برای خیلی ها کار سختی است. ما از اینکه توانستیم حداقل سقفی بالای سر خود داشته باشیم خوشحالیم.

یک کارشناس املاک نیز به رکنا می گوید: سرعت ساختمان سازی در باقرشهر  بسیار بالاست و تعداد زیادی خانه، به صورت قارچ گونه در این شهرک ساخته شده است. با این سرعت، فکر کنم تا 6 ماه دیگر کل زمین های آنجا تبدیل به ساختمان شود.

مصطفی زالی، طراح دکوراسیون داخلی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در ویو یا چشم انداز خانه، آنچه مهم است این است که آن چیزی را که می بینید به شما حس خوب دهد و مهم نیست که چه چیزی رو به روی آن خانه قرار دارد، مهم این است که آن چیز، حس خوب را منتقل کند، گفت: اگر دلیل افراد این باشد که اینجا رو به رویمان بهشت زهرا است پس ما ویوی خوبی نداریم درست نیست و این بستگی به نوع نگاه افراد دارد.

وی در ادامه افزود: وقتی واقع در یک ساختمان هستید که جریان هوای خوب و نور خوب وجود دارد، این دو عامل، خانه را برای سکونت به محل مناسبی تبدیل می کند و ساختمان های تهران قالبا این دو مورد را ندارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که وقتی یک پروژه ساختمانی در یک منطقه احداث شود، ضمن اینکه یک پروژه ساختمانی پیگیری می شود و کمک می کند به خانه دار شدن افراد. وقتی فردی خانه ای می سازد، در این شرایط حساب می کند که 20 واحد 90 متری داشته باشد بهتر است یا 20 واحد 82 متری با فضاهایی که به نیاز صاحب خانه در آن توجه شده است. اینجا 8 متر اختلاف چون متری 80 میلیون قیمتش است، نیاز روانی و فیزیکی کاربر فدای منفعت مالی می شود.

زالی تاکید کرد: همچنین باید توجه داشت که معمار حکم کارگردان پروژه ساختمانی را دارد و مابقی مهندسان، زیرمجموعه معمار قرار می گیرند. با این وجود به علت اینکه در ایران اعتقاد به کارگروهی کمتر دیده می شود، خواسته های معمار به دلیل هزینه بالای متریال و طولانی تر شدن زمان پروژه کنار گذاشته می شود و اینگونه می شود که در ایران، معمارها خیلی ساختمان سازی نمی کنند.

وی در پاسخ به اینکه در پایتخت، آیا دیگر فضایی برای ساخت و ساز معقول و معمارساز که در آن به نیازهای کاربر توجه شده است وجود دارد یا خیر گفت: در غرب تهران مثل منطقه پنج، زمین هایی وجود دارد که می توانند آنها را به شیوه معمارساز بسازند و به نیازهای کاربر نیز توجه کنند. 

پنجره خانه باید رو به زندگی باشد

ویژگی‌های نمای رو به روی  پنجره منازل و میزان صدایی که از خارج وارد خانه ها می شود می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان راحتی ما داشته باشد و حتی ممکن است بر نحوه رفتار ما تأثیر بگذارد.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند بر قیمت ملک تأثیر بگذارد، مانند وضعیت خانه، وضعیت خانه های مجاور و امکانات رفاهی در حومه اطراف مانند مدارس، ایستگاه های قطار و موارد دیگر.

محیط اطراف یک خانه می تواند تاثیر بسزایی بر روان ساکنان آن داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که زندگی در محیطی دلپذیر و راحت می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد، در حالی که زندگی در محیطی نه چندان مطلوب می تواند تأثیر منفی داشته باشد.

اگر خانه ای دارای پنجره رو به قبرستان باشد، ممکن است برای برخی از ساکنان احساس ناراحتی یا ناراحتی ایجاد کند. این می تواند به دلیل اعتقادات فرهنگی یا شخصی در مورد مرگ و زندگی پس از مرگ باشد. برای دیگران، ممکن است هیچ تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان آنها نداشته باشد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تأثیر محیط بر سلامت روان بسیار ذهنی است و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آنچه ممکن است برای یک فرد ناراحت کننده باشد ممکن است بر دیگری تأثیر نگذارد. همچنین در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند اندازه و چیدمان خانه، کیفیت روابط با همسایگان و دسترسی به منابع جامعه هنگام ارزیابی تأثیر محیط بر سلامت روان بسیار مهم است.

به طور کلی معماران و شهرسازان در طراحی ساختمان ها و محله ها عوامل زیر را باید در نظر بگیرند تا ساکن منازل در خانه، آرامش و آسایش مناسبی داشته باشند.

1. حریم خصوصی: قرارگیری و اندازه پنجره ها باید به گونه ای باشد که حریم خصوصی مناسبی را برای ساکنین فراهم کند. این بدان معناست که پنجره ها نباید رو به ساختمان های دیگر یا مکان های عمومی باشد که افراد بتوانند به راحتی داخل خانه را ببینند.

2. نور طبیعی: پنجره ها باید طوری طراحی شوند که حداکثر نور طبیعی را وارد خانه کنند. این امر هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی مهم است زیرا نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خلق و خو و بهره وری را بهبود می بخشد.

3. نماها: نماهای پنجره ها باید به دقت در نظر گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند و حس ارتباط با محیط اطراف را ایجاد می کنند. نماهای مناظر طبیعی مانند پارک ها، درختان یا توده های آبی بر نماهای مناطق صنعتی یا تجاری ترجیح داده می شود.

4. ایمنی: پنجره ها باید به گونه ای طراحی شوند که تهویه کافی را فراهم کنند و در عین حال ایمنی ساکنان را نیز تضمین کنند. در صورت توان مالی بهتر است پنجره ها به قفل، صفحه نمایش و سایر ویژگی های ایمنی برای جلوگیری از حوادث و نفوذ مجهز باشند.

در مجموع طراحی پنجره ها و تصاویری که از قاب آن ها دیده می شود باید به گونه ای باشد که حس هماهنگی و ارتباط با محیط اطراف ایجاد کند و در عین حال حریم خصوصی، نور طبیعی و ایمنی را برای ساکنین فراهم کند.

کدخبر: 883680 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟