سخنگوی صنعت آب کشور: ایران ۱۲ سال است در تنش آبی قرار دارد

به گزارش رکنا، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور، صبح امروز دوشنبه در نشست خبری به تشریح وضعیت منابع و مصارف آبی کشور پرداخت و گفت: امسال وارد سومین پاییز خشک شده‌ایم و وضعیت منابع آبی چندان خوب نیست. بارش‌هایی که تاکنون رخ داده، بیشتر در شمال کشور بوده و نفوذ کمتری در داخل کشور داشته است. در این شرایط ورودی به مخازن سطحی و زیرزمینی کاهش می یابد.

وی افزود: صدور اخطار به مشترکانی که خارج از الگو مصرف می کنند، از جمله راهکارهای وزارت نیرو برای مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی موجود است. همچنین آب ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک بد مصرف آب در کلان‌شهر تهران برای ساعت‌هایی در روز قطع شد؛ قطع آب این مشترکان با هدف تغییر در رفتارهای مصرفی انجام شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: ۴۰ درصد آب شرب تهران از منابع سطحی تامین می شود و در حال حاضر سدهای تهران ۱۹ درصد پرشدگی دارند. بنابراین ما از همه شهروندان تهران و سایر کلانشهرهای کشور می خواهیم که در مصرف آب به شدت صرفه جویی کنند. بخصوص شهروندان باید صرفه جویی در مصرف آب را در ساعات اوج مصرف جدی بگیرند تا هیچ کدام از مخازن از مدار خارج نشوند. ساعات 9 تا 11 صبح، 9 تا 11 شب و حوالی اذان صبح، اذان ظهر و اذان مغرب جزو زمان های اوج مصرف در کشور ما است.

کاهش ۵۹ درصدی بارش ها در مهرماه

قاسم زاده گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون تنها ۳ میلیمتر بارندگی داشتیم که این مقدار در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۴ درصد کاهش یافته است. این کاهش نسبت به دوره بلندمدت ۵۹ درصد بوده که سبب کاهش ورودی به سدهای کشور شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: مهرماه امسال میزان خروجی آب سدهای کشور ۱۹۵۰ میلیون متر مکعبی آب بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می دهد.  همچنین ورودی سدها در مهرماه امسال ۸۸۰ میلیون متر مکعب بوده و نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

63 درصد مخازن سدهای ایران خالی است

قاسم زاده در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اکنون میزان پرشدگی مخازن سدهای ایران 37 درصد است که این رقم طی 5 سال گذشته 43 درصد بوده است. همچنین میزان کل ورودی سدهای کشور در 5 سال گذشته به میزان 30 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه تاکید کرد: کشور ما از ۱۲ سال پیش طبق شاخص های بین المللی وارد تنش آبی شده است، اما از نظر مدیریت برنامه ریزی برای تامین آب شرب در تنش آبی قرار نداریم. اگر سرانه آب کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب کمتر باشد، یک کشور وارد تنش آبی می شود و اگر سرانه زیر ۱۰۰۰ متر مکعب باشد، آن کشور وارد کمبود آب شده و آثار آن ملموس خواهد بود.

طرح اضطراری وزارت نیرو برای مدیریت آب شرب ۱۳۲ شهر کشور

سخنگوی صنعت آب کشور درباره تعداد شهرهای دارای بحران آبی بیان کرد: ما برنامه ریزی کردیم که قطعی آب شرب نداشته باشیم، اگرچه کشور در محدوده تنش آبی قرار دارد و وارد کمبود آبی شدیم. البته علیرغم اینکه کمبود آب داریم، اما قطعی آب شرب برنامه ریزی شده نخواهیم داشت، ولی در ۱۳۲ شهر کشور طرح های اضطراری با هدف مدیریت ریسک را دنبال می کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: ما در پاییز امسال برای تامین آب شرب به مشکل نخواهیم خورد، اما برنامه هایی برای مدیریت منابع آبی کشاورزی داریم و بخصوص در استان هایی مثل اصفهان، خوزستان، ایلام و فلات مرکزی کشور، به دنبال کشت دوم پاییزه به جای کشت اول هستیم.

کدخبر: 835902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟