آیا محدودیت جهانی سفر در جلوگیری از شیوع کرونا بیهوده است؟  + صوت
حجم ویدیو: 40.27M | مدت زمان ویدیو: 00:05:29

در دو سال گذشته، محدودیت سفر یکی از سیاست های همیشگی کشورها برای جلوگیری از گسترش کرونا بوده است. در هفته های اخیر که شاهد شیوع سویه امیکرون در سراسر جهان بوده ایم، برخی کشورها به اعمال محدودیت سفر پرداخته اند. در این میان اما برخی کشورها که نمی خواهند درآمدزایی‌شان از صنعت گردشگری کاهش یابد، با وجود این که به شدت درگیر امیکرون شده اند، حاضر به اعمال محدودیت سفر نشده اند. در این میان برخی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، اعمال محدودیت سفر را در جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در جهان بیهوده دانسته اند، اما پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که اعمال محدودیت سفر  در سراسر جهان می تواند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش سویه امیکرون در کشورهای مختلف داشته باشد.

آیا محدودیت جهانی سفر جلوی گسترش کرونا را می گیرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تعطیلات سال نوی میلادی در سراسر جهان در شرایطی آغاز شده است که شاهد موج جدیدی از همه گیری کرونا در دنیا با شیوع سویه جدید این ویروس یعنی سویه امیکرون هستیم؛ به نحوی که هم اکنون سویه امیکرون در بسیاری از کشورهای جهان جولان می دهد و در روزهای اخیر چند بار شاهد شکسته شدن رکورد مبتلایان روزانه به کرونا در دنیا بوده ایم.

البته باید توجه داشت که گسترش واکسیناسیون عمومی در کشورهای مختلف منجر به آن شده است که با وجود رشد شدید آمار مبتلایان، میزان مرگ و میر جهانی ناشی از کرونا چندان نسبت به گذشته افزایش نیابد. البته خفیف تر بودن شدت بیماری زایی سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا نیز در عدم افزایش محسوس آمار مرگ ناشی از کرونا با وجود شیوع گسترده امیکرون در جهان، موثر بوده است.

در چنین شرایطی سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که در دو سال گذشته مواردی از جمله استفاده عمومی از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و گسترش واکسیناسیون عمومی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان موثر بوده اند، اما برخی کارشناسان این سازمان معتقدند که محدودیت های طولانی مدت برای انجام سفر در دوره کرونا چندان در کاهش آمار مرگ ناشی از این بیماری موثر نبوده است.

از نظر این کارشناسان، وقتی که یک گونه جدید کرونا آزادانه در سراسر یک کشور در گردش است، اعمال محدودیت طولانی مدت سفر در آن کشور تا حد زیادی نخواهد توانست که جلوی شیوع گسترده کرونا را بگیرد و به همین دلیل، می توان گفت مهمترین راهکار برای کنترل شیوع کرونا، چه در ایام تعطیلات سال نوی میلادی و چه در خارج از آن، تداوم واکسیناسیون عمومی و استفاده از مکمل ها و تقویت کننده ها است و نه ممنوع کردن سفر.

کاهش میزان انتقال سویه های جدید کرونا با محدودیت جهانی سفر کردن

با وجود این اظهارات برخی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با رکنا معقتد است با توجه به این که کشورهای مختلف روابط گسترده ای با یکدیگر دارند، زمانی که یک سویه کرونا به وجود می آید، جلوگیری از سفر کردن نمی تواند جلوی انتقال این سویه از کشوری به کشور دیگر را به طور کامل بگیرد.

آن طور که این متخصص ویروس شناسی می گوید، تا قبل از این که متخصصان بهداشتی جهان متوجه ایجاد یک سویه جدید کرونا شوند، این سویه در کشورهای مختلف پخش خواهد شد، ولی بازهم ممنوعیت جهانی سفر می تواند در کاهش قدرت زنجیره انتقال سویه های جدید کرونا موثر باشد.

ناجی در توضیح بیشتر گفت: وقتی ما متوجه می شویم که منبع یک سویه جدید کرونا یک کشور خاص است، با وجود این که پیش از فهمیدن این مساله، احتمالا سویه جدید در بسیاری از کشورها گسترده شده است، اما بازهم می توان با ایجاد محدودیت جهانی سفر، جلوی انتشار گسترده سویه جدید کرونا را گرفت.

در واقع به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، یکی از مهمترین اقدامات غیردرمانی که کشورهای مختلف می توانند برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا انجام می دهند، انجام تست روی مسافرانی است که از کشورهای خارجی وارد آن کشور می شوند و اگر ما هم بتوانیم افرادی را که از خارج به ایران می آیند و به کرونا مبتلا هستند، قرنطینه کنیم، قطعا این کار نقش مهمی در کاهش احتمال ورود سویه های جدید به کشورمان خواهد داشت.

پیدایش سویه امیکرون با عملکرد بهداشتی نامناسب کشورهای آفریقایی

ناجی با تاکید بر این که ممنوع شدن ورود اتباع کشورهایی که منشا اصلی سویه های گونه های جدید کرونا هستند، به کشورهای دیگر، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش میزان انتقال سویه های جدید کرونا است، عنوان کرد: در هنگام شیوع سویه هایی مانند امیکرون یا بتا، پذیرش مسافران از برخی کشورهای جنوبی قاره آفریقا در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شد و مسئولان این کشورها از این اقدام جهانی بسیار ناراحت شدند، ولی مسئولان کشورهای آفریقایی باید توجه داشته باشند که خودشان باید رفتارهای بهداشتی خودشان را اصلاح می کردند تا اساسا سویه های جدید کرونا در جهان ایجاد نمی شد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: علت اصلی بروز سویه های جدید کرونا در جهان، عدم نظارت دقیق در رعایت پروتکل های بهداشتی در کشورهای مختلف، کم نشدن سرعت گردش ویروس در جامعه و سرعت پایین واکسیناسیون در بسیاری از کشورهاست. در این میان طبیعی است کشورهایی مانند بوتسوانا و آفریقای جنوبی که منشا اصلی شیوع سویه های جدید کرونا از جمله امیکرون محسوب می شوند، تحت فشار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار می گیرند، اما این کشورها باید توجه داشته باشند که عملکرد بهداشتی نامناسب آنها منجر به ایجاد سویه های جدید کرونا شده است.

افزایش سرعت گردش کرونا با گسترش مسافرت ها در جهان در تعطیلات سال نو

این متخصص ویروس شناسی با بیان این که اعمال محدودیت سفر در سراسر جهان می تواند از گردش سویه های جدید کرونا جلوگیری کند، اظهار داشت: طبیعتا مسافرت هایی که افراد در ایام تعطیل مانند تعطیلات سال نوی میلادی یا عید نوروز خودمان انجام می شوند، می توانند در افزایش سرعت گردش سویه های جدید کرونا در سراسر جهان موثر باشد؛ چراکه در این مسافرت ها، افراد از کشورهای مختلف دور هم جمع می شوند و در مکان هایی خاص با فاصله گذاری فیزیکی اندک تجمع می کنند و همین مساله باعث می شود که کنترل شیوع کرونا در جهان در ایامی مانند تعطیلات سال نوی میلادی دشوارتر شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اخیرا نخست وزیر انگلیس گفته است که قرار نیست در این کشور محدودیت هایی برای سفر کردن در ایام تعطیلات سال نوی میلادی وضع شود. اما در شرایطی که شاهد موج گسترده شیوع کرونا در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا بر مبنای گسترش سویه امیکرون هستیم، قطعا سهل انگاری هایی نظیر آنچه نخست وزیر انگلیس انجام می دهد، می تواند منجر به شیوع گسترده امیکرون در سراسر جهان شود و این کشورها حتما باید محدودیت های گسترده ای را در زمینه سفر کردن در ایام تعطیلات سال نوی میلادی وضع کنند.

محدودیت جهانی سفر می تواند جلوی پیدایش سویه های جدید کرونا را بگیرد

ناجی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: وقتی برخی کشورها به دلیل سهل انگاری های خود در مدیریت کرونا منجر به ایجاد سویه های جدید این ویروس می شوند، سایر کشورهای جهان وظیفه دارند که یا این کشورها را توجیه کنند یا از نظر زیرساخت های بهداشتی به آنها کمک کنند تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی نظیر پیدایش سویه های جدید کرونا در کشورهای مختلف نباشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بروز سویه های جدیدی مانند امیکرون که مقاومت بالایی در برابر واکسن های موجود دارد، باعث می شود که حتی کشورهایی که سطح پوشش بالایی از واکسیناسیون کرونا دارند، گرفتار شوند. بنابراین حتما تمام کشورها برای این که بتوانند مانع از ایجاد سویه های جدید کرونا در جهان شوند، باید اعمال محدودیت های سفر را بخصوص در ایام تعطیل مانند تعطیلات سال نوی میلادی جدی بگیرند.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر سفرهایی که مردم جهان در ایام تعطیلات سال نوی میلادی انجام می دهند، می تواند نقش مهمی در گردش سویه امیکرون در کشورهای مختلف داشته باشد، زیرا عمده این سفرها با تجمع در پروازها، فرودگاه ها و اماکن تفریحی همراه است و قطعا چنین سفرهایی می تواند نقش مهمی در شیوع امیکرون در جهان داشته باشد.

کدخبر: 757579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟