دلالان بازار مسکن مهر را مصادره کرده اند/ خروج مسکن مهر از حوزه حمایت اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طرح مسکن مهر در دولت محمود احمدی نژاد آغار شد. هدف از این طرح خانه دار کردن قشر های کم درآمد بود. این طرح معضلات گونانی داشت که یکی از آنها رشد نقدینگی و افزایش تورم بود. اما مهم‌ترین مشکل این واحدها را کماکان می‌توان بحث زیر ساخت ها و انشعابات دانست.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از این واحد ها با وجود داشتن متقاضی، خالی از سکنه هستند. مهم ترین دلیل این اتفاق نیز ورود دلالان به بازار مسکن مهر است که ماهیت این خانه ها را که کمک به قشر کم درآمد بود تغییر داده و تبدیل به خانه هایی خالی کرده که صاحبان سودجو  آن به دنبال سود بیشتر هستند.

انگیزه های کاذب برای مالکان مسکن

 

علیرضا حیدری دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: دلال ها در بازار سفته بازی امروز، بازار را به خدمت خود گرفته اند و با دستکاری قیمت، برای افراد ایجاد انگیزه های کاذب می‌کنند تا مسکن خود را به فروش برسانند. حال وقتی اجازه انتقال این خانه ها را به مالکان می‌دهند، طبیعی است که آنها نیز نسبت به دارایی خود تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر امروز شاهد ورود دلال ها به حوزه مسکن مهر هستیم تنها دلیل آن مربوط به حوزه سیاستگذاری در کشور است. مسئولان بجای حق انتقال مالکیت فقط باید حق استفاده و بهره برداری را در اختیار خریداران قرار می‌دادند. البته این مسئله در اوایل طرح مورد بحث قرار گرفت اما در اجرا این اتفاق رخ نداد بنابراین باعث شد تا مسکن مهر به بازار سفته بازی وارد شود.

خروج مسکن مهر از حوزه حمایت اجتماعی

دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: خود مسئولان بودند که به مسکن مهر اجازه دادند تا از حوزه حمایت های اجتماعی خارج شده و وارد بازار آزاد شود و با سیاستگذاری هایی که در این زمینه صورت گرفت طبیعی بود که این اتفاق ها برایش رخ بدهد. منتهی مسئله مهمی که وجود دارد این است که افرادی که از مسکن مهر ملکی را خریداری کردند آیا واجد شرایط بودند؟ که در این زمینه نیز شک و تردید وجود دارد.

 

حرکت دنیا به سمت مسکن به شرط اجاره تملیک

او پیشنهاد داد: دنیا به سمت مسکن به شرط اجاره یا مسکن به شرط اجاره تملیک رفته است که از فرد تعهد می‌گیرند، در طول چند سال کمکی را که از سوی دولت به عنوان وام دریافت می‌کند، پرداخت کنند. شکل دیگری نیز وجود دارد که به آن واگذاری نمی‌گویند بلکه نوعی بهره بردای است و دولت بعد از ساخت مسکن، آن را به کسانی انتقال می‌دهد که توانایی مالکیت دائم ندارند.

نتیجه پروژه برعکس مقصود

دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان گفت: باید از تجربه های بین المللی جهانی استفاده کرد. البته طرح مسکن مهر نیز از همان طرح ها الگو برداری شده بود اما مشکلی که ما با آن روبرو هستیم این است که طرح ها در شروع عالی هستند اما در زمان اجرا به بدترین شکل ممکن هستند و زمانی که به انتها می‌رسند، می‌بینیم که آن چیزی که در ابتدا فکر می‌کردیم اتفاق نیافتاده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 526317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟