ابراز نگرانی رهبران دنیا برای آیت الله رئیسی

به گزارش رکنا، الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان که ساعتی پیش از حادثه به همراه همتای ایرانی‌اش در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی روی رود ارس حضور یافته بود، در پیامی ضمن ابراز ناراحتی از حادثه پیش آمده برای رئیس ‌جمهور ایران، اعلام کرد که کشورش آماده هر گونه کمک و حمایت به ایران است. علی‌اف در شبکه ایکس نوشت: «امروز بعد از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی در ایران، بشدت ناراحت شدیم. از خداوند متعال برای رئیس ‌جمهور ایران و هیأت همراه وی ‌طلب دعا داریم. جمهوری آذربایجان به عنوان کشور همسایه، دوست و برادر آماده ارائه هرگونه کمک و حمایت است».

عبداللطیف جمال رشید رئیس‌جمهور عراق با سفیر ایران در بغداد تماس گرفت و پیگیری حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شد. پیش از آن نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با ابراز نگرانی عمیق گفت: از خدا می‌خواهم که آنها را سالم نگه‌دارد و برای‌شان دعا می‌کنیم. فکر ما در این برهه سخت با رهبری و مردم دوست و همسایه ایران است.

«محمد شیاع السودانی» نخست ‌وزیر عراق نیز روز گذشته به وزارت کشور، هلال احمر و طرف‌های ذیربط در این کشور دستور داد تا برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیس ‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان آنها تمام امکانات خود را به کار بگیرند.

«آصف علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان هم در پیامی نسبت به حادثه بالگرد رئیس جمهور و همراهانش عمیقاً ابراز نگرانی ‌کرد. وی افزود: از صمیم قلب برای رئیس جمهور رئیسی آرزوی سلامتی و پایداری دارم تا ایشان همچنان به خدمت به ملت ایران ادامه دهد. همچنین «محمد شهباز شریف» نخست ‌وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از حادثه رخ داده گفت که با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوبی هستیم و امیدواریم همه مسائل درباره دکتر رئیسی خوب باشد. نخست ‌وزیر پاکستان گفت که دعاها و آرزوهای ما برای جناب رئیس جمهور گرامی آقای رئیسی و همه ملت ایران است.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اخبار واصله از ایران در مورد سانحه بالگرد حامل رئیس ‌جمهور این کشور شوکه شده است. در این بیانیه آمده بود که ارمنستان آماده تقدیم تمام کمک‌های لازم در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، مقامات مصر و شخصیت‌های مردمی این کشور طی تماس تلفنی با رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر، جویای حال رئیس ‌جمهورو همراهانش شدند. نماینده مجلس مصر، اصحاب رسانه، سفیر سوریه در قاهره و شخصیت‌های مردمی طی تماس تلفنی جویای حال رئیس ‌جمهور و وزیر خارجه و دیگر همراهان آنها شدند و برای سلامتی‌شان دعا کردند. مقامات مصری تأکید کردند که با ملت ایران برای سلامتی رئیس جمهور و هیأت همراه دعا می‌کنند.

وزارت‌ خارجه طالبان در واکنش به حادثه روی ‌داده برای بالگرد رئیس جمهور با صدور بیانیه‌ای نوشت: وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر‌عبداللهیان وزیر امور خارجه و تعدادی از همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌نماید. اظهار امیدواری می‌نماییم که گروه‌های نجات بتوانند آقای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. این بیانیه افزود: امارت اسلامی افغانستان در این وضعیت دشوار در کنار حکومت و ملت برادر و همسایه ایران قرار دارد و امیدواریم اتفاق ناخوشایندی صورت نگرفته باشد.

در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران، «عزت الرشق» از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت: قلب‌های ما با ملت برادر ایران است. از خداوند متعال می‌خواهیم که رئیس ‌جمهور ایران، وزیر خارجه این کشور و همراهان آنها را مورد لطف خود قرار دهد.

امریکا و اروپا: رصد می‌کنیم

در این میان وزارت خارجه امریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از نزدیک گزارش‌ها درباره فرود سخت احتمالی بالگرد که حامل رئیس ‌جمهور و وزیر خارجه ایران بوده را دنبال می‌کنیم و فعلاً واکنش دیگری نداریم.» ساعتی بعد کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس ‌جمهور امریکا در جریان گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهور ایران قرار گرفته است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا هم در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

رئیس جمهور امریکا جو بایدن با قطع تعطیلات خود به کاخ سفید بازگشت تا گزارش‌های فوری درباره حادثه بالگرد رئیسی را دریافت کند.

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با نگرانی اخبار مربوط به سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران را پیگیری می‌کند.

وزیر خارجه ایتالیا نیز گفت: تحولات سانحه هواپیمای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را از نخست‌وزیر پیگیری می‌کنم و اوضاع را رصد می‌کنیم.

واکنش کشورهای منطقه به حادثه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفت کشورش آماده ارائه کمک برای یافتن بالگرد حادثه‌دیده رئیس‌جمهور ایران است. ماریا زاخارووا افزود: روسیه از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس‌جمهور ایران را زیر نظر دارد، ما صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد.

همچنین وزارت خارجه عربستان سعودی با بیان این موضع که با نگرانی شدید اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم، ابراز داشت: «تأیید می‌کنیم عربستان سعودی در این شرایط سخت در کنار جمهوری اسلامی ایران است. دولت ما بر آمادگی خود برای ارائه هرگونه کمک مورد نیاز نهادهای کمک‌رسان ایرانی تأیید می‌کند.»

به گزارش فارس، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «عمیقاً از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متأسفم. ما در این ساعات سخت با مردم ایران اعلام همبستگی کرده و برای رئیس‌جمهور و هیأت همرا دعا می‌کنیم.»

وزارت خارجه اردن هم با ابراز نگرانی اعلام کرد بر آمادگی خود برای ارائه حمایت و کمک‌های لازم به ایران در تلاش برای جست‌و‌جوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران تأکید می‌کنیم.

همچنین وزارت خارجه کویت با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد برای رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه آرزوی سلامتی داریم و تأکید می‌کنیم که در این شرایط حساس در کنار جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد ما در کنار ایران هستیم و آماده حمایت از تلاش‌ها برای جست‌و‌جوی بالگرد رئیس‌جمهور هستیم.

وزارت خارجه قطر در واکنش به این سانحه، اعلام کرد: قطر آماده ارائه هرگونه پشتیبانی در عملیات جست‌و‌جوی بالگرد رئیس‌جمهور ایران است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این باره گفت: از اینکه رئیس‌جمهور ایران، برادرم ابراهیم رئیسی و هیأت همراهش دچار سانحه بالگرد شدند، بسیار متأسفیم. وی در شبکه ایکس نوشت: مایلم اعلام کنم که ما به عنوان همسایه این حادثه را از نزدیک و در تماس و هماهنگی کامل با مقامات ایرانی دنبال می‌کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم. مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی و رهبر نظامی از جنبش حوثی‌ها هم در این‌باره نوشت: از خداوند می‌خواهیم که ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

«علی ابوشاهین» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در پیامی همبستگی این جنبش با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای یمنی نیز در شبکه‌های اجتماعی برای سلامتی دکتر رئیسی دعا کردند.

جنبش حماس فلسطین تأکید کرد که با نگرانی پیگیر اخباری است که درباره فرود اضطراری بالگرد حامل دکتر سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی شنیده می‌شود. حماس ضمن ابراز همبستگی کامل با ملت و دولت ایران، از خداوند تبارک و تعالی خواست که آقای رئیسی و هیأت همراه وی در سلامت کامل باشند و تمامی بلایا را از ملت ایران دور کند.

وزارت خارجه ونزوئلا نیز اعلام کرد: نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور از نزدیک حوادث مربوط به سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کند. این بیانیه افزود: مردم و دولت بولیواری همچنان دعا می‌کنند که تیم‌های امداد و نجات و همه مسافران بالگرد بتوانند بزودی سالم و سلامت بازگردند.

یانتس لنارچیچ، کمیسونر مدیریت بحران اتحادیه اروپا در شبکه ایکس نوشت: «بنا به درخواست ایران برای کمک، در واکنشی سریع ما سیستم ردگیری کوپرنیک را فعال می‌کنیم.»

بازتاب سانحه در رسانه‌های مطرح جهان

پس از انتشار خبر وقوع سانحه برای بالگرد رئیس ‌جمهور و همراهانش رسانه‌های مختلف جهان پوشش این رویداد را در صدر اخبار فوری خود قرار دادند. «سی‌ان‌ان»، «گاردین»، «بی بی‌سی» و «فاکس‌نیوز» از جمله مهمترین رسانه‌هایی بودند که این خبر را با قید فوریت منتشر و پیگیری کردند.

رویترز به‌رغم مشخص نبودن ابعاد حادثه با تیتر «بالگرد حامل رئیسی، رئیس جمهور ایران در کوهستان سقوط کرد» به این خبر پرداخت. فرانس 24، ای‌بی‌سی نیوز و آسوشیتدپرس به نقل از صدا وسیمای کشورمان نوشتند بالگرد حامل رئیس‌ جمهور ایران دچار «فرود سخت» شد و عملیات نجات در حال انجام است. ان‌بی‌سی نیوز نوشت: تلاش‌های امداد و نجات در حال انجام است؛ زیرا بالگرد حامل رئیسی، رئیس جمهور ایران دچار فرود سخت شد.

رسانه‌های شرق آسیا نیز به بازتاب آخرین وضعیت دکتر سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی پرداختند. خبرگزاری‌های «برناما» مالزی و «شینهوای چین» این خبر را به نقل از ایرنا بازتاب داده و نوشتند: بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و مقامات ارشد در شمال غرب این کشور دچار سانحه‌ای شده است و هنوز اطلاعاتی درباره مجروحان یا خسارات احتمالی آن گزارش نشده است.

کدخبر: 999223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟