چالش‌های پیش روی جانشین موشک فوتبال ایران؛ تیم امید رستگار می‌شود؟
به گزارش رکنا، مهدی مهدوی‌کیا را باید از تیم امید جدا شده بدانیم و حالا فدراسیون باید در فاصله یازده ماه تا دیدارهای مقدماتی المپیک پاریس، جانشین او را تعیین کند. در ایران، باشگاه‌ها به تیم ملی فوتبال به سختی بازیکن می‌دهند چه برسد به تیم امید! این یعنی سرمربی تیم امید، تنها این شانس را دارد تا بازیکنان و ستاره‌های لیگ برتری خود را در فیفادی‌ها در اختیار داشته باشد.
 
بنابراین، یازده ماه زمان خیلی زیادی برای سرمربی تیم امید به حساب نمی‌آید. جانشین مهدوی‌کیا باید قبل از تعطیلی لیگ برتر برای مسابقات جام جهانی تعیین شود زیرا این وقفه، زمان مناسبی برای اردوی تیم امید با هدایت سرمربی جدید خود خواهد بود. 
 
دلیل این امر این است که کیروش بسیاری از بازیکنان عضو تیم امید که در لیگ برتر توپ می‌زنند را با خود به جام جهانی نخواهد برد و این فرصت، غنیمتی برای سرمربی تیم امید خواهد بود.طبق قانون فیفا، باشگاه‌ها حق دارند که در تاریخ‌هایی به جز فیفادی، بازیکنان خود را در اختیار تیم‌های رده‌های ملی قرار ندهند. بنابراین سرمربی تیم امید نیز از نظر قانونی نمی‌تواند بازیکنان لیگ برتری خود را در تاریخ‌هایی به جز فیفادی از باشگاه‌ها بگیرد و در واقع ابزار قانونی برای اعمال فشار به باشگاه‌ها ندارد.
 
 بعید است که در صورتی که سرمربی تیم امید در تاریخی به جز فیفادی‌ها بازیکنان لیگ برتری خود را بخواهد، باشگاه‌ها با او همکاری کنند. در سوی دیگر به دلیل وجود قانون فیفا، به نظر نمی‌رسد وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال ایران یا سازمان لیگ، در چنین شرایطی، از سرمربی تیم امید حمایت کنند و حق را به باشگاه‌ها خواهند داد. 
 
یادمان باشد که تیم امید ایران بعد از انقلاب به المپیک صعود نکرده و راهیابی فوتبال ایران به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی جهان، نیم قرن است که به یک رویا تبدیل شده است. همین موضوع اهمیت ویژه توجه به تیم امید را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که اگر تیم امید، وقفه تعطیلی مسابقات به دلیل برگزاری جام جهانی و چند فیفادی نزدیک پیش رو را از دست دهد، لطمه بزرگی خواهد خورد و شاید این بار هم مثل سایر دوره‌ها در مسابقات مقدماتی حذف و از صعود به المپیک، باز بماند.
 
 اردوهای تیم امید نمی‌تواند فشرده باشد زیرا بازیکنان برای هماهنگی با تفکرات مربی جدید، به تمرینات و اردوهای طولانی نیاز دارند. تمرینات نباید به طور فوق فشرده و با فواصل کم برگزار شود زیرا بازیکنان به ریکاوری نیاز دارند. تمرینات فشرده، ریسک آسیب‌دیدگی ستاره‌های لیگ برتری تیم امید را بالا می‌برد و باعث تنش بین باشگاه‌ها و تیم امید خواهد شد. سرمربی تیم امید به زمان چند ماهه نیاز دارد تا بازی بازیکنان مورد نظرش را در باشگاه‌هایشان زیر نظر بگیرد تا بتواند بهترین لیست را مطابق با تفکرات و تاکتیک‌هایش برای تیم امید دعوت کند. 
 
مشکل دیگر این است که بعد از برگزاری جام جهانی، لیگ برتر به صورت فشرده برگزار می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا باشگاه‌ها تمایل کمتری برای حضور ستاره‌های جوان خود در تیم امید داشته باشند.
 
نگارنده: آرمان صالحی

انتهای پیام/

کدخبر: 834615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟