تامین انرژی، ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی تولید فولاد را جبران می‌کند/ لزوم توجه به منابع فرا سرزمینی در سنگ آهن
حجم ویدیو: 18.40M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53

به گزارش رکنا از اصفهان ؛مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، یا حضور مسئولان در محل نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه به دلیل گسترده شدن صنعت فولاد در کشور، شرکت‌های خدماتی و تامین کنندگان شرکت فولاد در نقاط مختلف کشور حاضر هستند، افزود: امروز سالانه ۳۰ میلیون فولاد در کشور تولید می‌شود، با این میزان تولید ایران جایگاه دهم را بین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان دارد، که در بعضی ماه‌ها پیش آمده است جایگاه هشتم یا نهم را نیز در جهان به دست آورده‌ایم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اضافه کرد: برنامه ما این بوده است که تا سال ۱۴۰۴ بین پنج کشور اصلی تولید کننده فولاد در جهان قرار بگیریم، اما امروز برق برخی تولید کنندگان فولاد در کشور تا ۹۰ درصد قطع شده است، که با ۱۰ درصد نیز نمی‌شود فولاد تولید کرد و فقط به میزان چرخیدن فن‌ها است. این چندمین سال است که ما در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز روبه‌رو هستیم.

نمایشگاه فولاد اصفهانسبحانی ادامه داد: ما وقتی برنامه ۲۰ ساله برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور نوشته می‌شود، آیا نمی‌دانند ۵۵ میلیون تن فولاد چقدر برق می‌خواهد؟ چقدر گاز می‌خواهد؟ این موضوعات در برنامه نوشته می‌شود؟ ما امروز برای تامین انرژی تولید ۳۰ میلیون تن فولاد مانده‌ایم. این صنعت اشتغال‌زا، سود آور و ارز آور است. صنعت فولاد در شرایط مشکلات ارزی موفق شده است ارز زیادی وارد کشور کند. از ۳۰ میلیون تن فولاد تولیدی در کشور حدود نیمی صادر می‌شود. الان ظرفیت ایجاد شده تولید ایجاد شده ۴۵ میلیون تن است و ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی در کشور وجود دارد و اگر منابع مختلف تامین می‌شود این ظرفیت خالی تبدیل به فولاد می‌شد‌ و ما می‌توانستم به یکی از شش کشور اصلی تولید کننده فولاد در جهان تبدیل شویم.

نمایشگاه فولاد5وی تصریح کرد: به دلیل اینکه ایران یکی از کشورهای نادر است که همه المان‌های لازم برای تولید فولاد در کشور خودش اعم از سنگ آهن را دارد، پتانسیل خیلی خوبی دارد. وقتی یک کشور ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند نمی‌تواند در تامین ماشین آلات و تجهیزات وابسته باشد، حتی کشوری که ۵ میلیون تن تولید هم دارد نمی‌تواند وابسته باشد.

سبحانی خاطر نشان کرد: ما سال ۱۳۸۵، ۹ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌کردیم، از سال ۱۳۵۰ که اولین شرکت‌های بزرگ فولادی در کشور ایجاد شد بعد از ۳۵ سال ۹ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده اما از سال ۱۳۸۵ تا امروز ظرفیت به ۴۵ میلیون تن رسیده است، که یکی از لوکوموتیوهایی که این صنعت را رشد دادند همین شرکت‌های حاضر در نمایشگاه است.

وی با اشاره به شعار سال تصریح کرد: وقتی ظرفیت ایجاد شده توسط سرمایه گذار تبدیل به فولاد نشود، افزایش قیمت نهایی می‌دهد که نکته منفی است، ما در سال مهار تورم هستیم و اگر میخواهیم این شعار عملی شود باید آن را اعمال کنیم، در حالی که عدم استفاده از ظرفیت ایجاد شده منجر به افزایش قیمت می‌شود‌.

نگاه جامع در فولاد و آهن وجود ندارد

عسکرزادههمچنین سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در این مراسم اظهار کرد: موضوع اصلی در نمایشگاه‌ها استفاده از تجربه‌ها و توانمندی شرکت‌های مختلف کنار یکدیگر است که این اتفاق خوب در بخش فولاد کشور رخ می‌دهد و اصفهان بار دیگر میزبان این موضوع است و قطعا کنار یکدیگر جمع شدن اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

وی افزود: نقص بزرگ در زنجیره آهن و فولاد در کل ساختار حکمرانی کشور نبود نگاه جامع است، این موضوع منظور شخص خاصی نیست بلکه در کل ساختار دولت و مجلس به چشم می‌آید، در مجلس کمیته اختصاصی معدن بدون حضور حتی یک مهندس معدن تشکیل می‌شود، حتی در کمیسیون صنایع و معادن یک متخصص معادن نیز ندارد و نمی‌توان انتظاری داشت برای این مجلس موضوع معدن یا توسعه معدن مهم شود.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: تقریبا می‌توان گفت جهت‌گیری خاصی در بحث معدن و صنایع معدنی بر خلاف تمامی اتفاقات که قبلاً رقم زده شده، وجود ندارد، الان از خود معدن تا پایان زنجیره با یکدیگر هماهنگ هستند، مشکل الان در ساختار است، اگر به این موضوع توجه نشود مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

عسکرزاده خاطر نشان کرد: امیدوارم زنجیره آهن و فولاد کشوری به نحوی اصلاح شود و از تجربه بزرگان این حوزه که رکوردهای بخش‌های دولتی و خصوصی را به ثبت رساندند، استفاده شود و بتوانیم حداکثر ظرفیت را برای توسعه معدن و صنعت به کار ببریم.

لزوم نگاه‌های فراسرزمینی برای تامین سنگ آهن

همچنین حمیدرضا فولادگر مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه اظهار کرد: بدون داشتن استراتژی و سند توسعه زنجیره سنگ آهن به موفقیت نمی‌رسد و پایدار نخواهد شد، زنجیره صنعت فولاد باید وابسته به یک سند توسعه باشد، در حال حاضر در کشور استراتژی توسعه منابع را نداریم، پیشنهاد‌هایی در این حوزه آمده است اما سند مدون که دولت آن را در نقش حاکمیت در اختیار اهالی صنعت فولاد بگذارد وجود ندارد.

نمایشگاه فولاد 3وی افزود: این سوال ایجاد می‌شود که چرا صنایع فولادی ما دنبال معدن می‌روند یا خود معدنی‌ها دنبال تولید فولاد می‌روند، همه این‌ها برآمده از نبود سند توسعه صنایع فولادی است، اگر چنین سندی وجود داشت، آن وقت حاکمیت و وزارت صمت می‌توانست اعلام کند که کدام منطقه می‌تواند در چه حوزه‌ای فعالیت کند.

مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر می‌خواهیم به هدف اولیه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و هدف ثانویه تولید ۷۰ میلیون تن برسیم باید به بحث سنگ آهن توجه ویژه‌ای کنیم، در بحث سنگ آهن توجه به منابع بسیار مهم است و باید به مرحله فرا سرزمینی برسیم، در همین افغانستان سنگ آهن فراوان است، حتی در کشورهای آفریقایی نیز سنگ آهن فراوان است و باید به آن نگاه ویژه داشت.

فولادگر با اشاره به لزوم توجه به فناوری در تولید فولاد اضافه کرد: هنوز شرکت‌های بزرگ معادن ما با فناوری ۵۰ سال پیش کار می‌کنند، باید کار به روز شود و در همه مراحل از جمله استخراج و کشف این امر عملی شود و شرکت‌های دانش بنیان با توجه به این امر بتوانند به نوآوری و فناوری شرکت‌های این حوزه کمک کنند.

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 922373 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟