نخستین همایش بین‌المللی «اسلام و فضای مجازی» برگزار می‌شود

به گزارش رکنا از قم، اولین همایش بین‌المللی «اسلام و فضای مجازی» به همت دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی و با هدف تولید علم و نظریه‌پردازی، تضارب اندیشه‌ها و ارتباط مستمر با جامعه علمی جهان اسلام در پایان سال جاری برگزار خواهد شد.

 

این همایش با برنامه‌ریزی دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان یکی از زیرمجموعه های شورای عالی فضای مجازی در قم و با حمایت و مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

 

بر این اساس از متفکران و پژوهشگران این عرصه دعوت شده است تا ضمن ارائه مقالات انگلیسی و عربی خود به همایش، از امتیازات علمی ارائه مقاله با دریافت گواهی کنفرانس استفاده کنند.

 

همچنین برای این همایش محورهایی در نظر گرفته شده که محور «فقه» با زیرمجموعه‌هایی مانند فناوری‌های نوین مالی، دارایی‌های دیجیتال، بلاک‌چین، رمزارز، هوش مصنوعی، امنیت، کلان‌داده، حریم خصوصی، جنگ‌های سایبری، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و مالکیت و مالیت اشیاء مجازی از آن جمله است.

 

محور «فلسفه» و «سیاست» با عناوینی مانند روش‌شناسی مطالعات اسلامی فضای مجازی، معرفت‌شناسی و فضای مجازی، هویت، تشخص و عصر فضای مجازی، تأثیرات متقابل فلسفه و فضای مجازی، آینده‌پژوهی فضای مجازی اسلامی، الهیات و تکنولوژی، الهیات و هوش مصنوعی در کنار حکمرانی اسلامی در فضای مجازی، وحدت جوامع اسلامی در فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای جوامع اسلامی و استقلال و حاکمیت ملی در فضای مجازی از دیگر محورهای معرفی شده برای این همایش است.

 

پژوهشگران همچنین می‌توانند در محور «اخلاق» و با عناوینی مانند کدهای اخلاقی فضای مجازی، زیست اخلاقی در فضای مجازی، بایسته‌های اخلاقی حضور در شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌های اخلاقی فضای مجازی و راهکارهای برون‌رفت از آن، چالش‌های اخلاقی خانواده در عصر فضای مجازی، شکاف دیجیتالی بین‌نسلی، اعتیاد به شبکه‌های مجازی از منظر اخلاق و چالش‌های اخلاقی اینترنت اشیاء به تولید مقاله و اثر پژوهشی همت گمارند.

 

تمامی مقالات پذیرفته شده این همایش بین المللی در پایگاه‌های پژوهشی معتبر نمایه خواهد شد.

ارسال مقاله به این همایش بین المللی تنها از طریق سایت اینترنتی https://oisc-virtual.com مقدور خواهد بود، ضمن آن که ارائه پیش‌نشست‌های علمی توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی به زبان انگلیسی و عربی، از جمله برنامه‌های این همایش بین‌المللی خواهد بود.

نظری / قم

کدخبر: 793036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟