مسلمانان عضو فعال جامعه فرانسه هستند

 

 

به گزارش رکنا از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، فیلیپ تیه‌بو در بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهار داشت: باعث افتخار بنده است که برای دومین بار به این دانشگاه آمده‌ام و با توجه به رسالت‌های دانشگاه ادیان و مذاهب و عملکرد بسیار خوب آن در زمینه گفت‌وگوی ادیان و مذاهب ضروری است ارتباط مراکز علمی و فرهنگی فرانسه را با این مجموعه علمی توسعه دهیم و اهداف مشترکی را تعریف کنیم و البته رسیدن به این اهداف مشترک می‌تواند برای دانشجویان، دانشگاه‌ها و همچنین ارتباط هر چه بیشتر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بسیار مهم و موثر باشد.

 

وی ادامه داد: دانشمندانی همچون هانری کربن تلاش‌های زیادی در شناساندن چهره واقعی و درست اسلام و تشیع در اروپا داشته‌اند و تلاش‌های او در خصوص شناساندان ایران و شیعه در فرانسه منجر به تاسیس موسسه‌ای به نام ایران‌شناسی در فرانسه شده است ولی با این حال هنوز یک‌سری دیدگاه‌های اشتباه در زمینه اسلام و تشیع در اروپا وجود دارد.

 

سفیر فرانسه در ایران عنوان کرد: حقوق بشر یک سری حقوق جهان شمول است و من فکر می‌کنم همه ما یک هدف مشترک را دنبال می‌کنیم که آن توسعه انسانی با تکیه بر فرهنگ‌ها و سنت‌هاست. بر این اساس در این زمینه گفتگو بسیار مهم است. مساله تحمیل دیدگاه‌ها یا تغییر فرهنگ‌ها نیست بلکه مساله رسیدن به یک هدف مشترک است که با هم بتوانیم آن را به اشتراک بگذاریم.

 

وی ادامه داد: در اروپا عنصر هماهنگی فرهنگ‌ها بسیار مهم است چرا که این عنصر باعث کاهش اختلاف‌ها شده و باعث شده که برغم اختلاف‌هایی که داریم به ارزش‌های مشترکی برسیم، اختلاف‌هایی که در گذشته موجب جنگ‌های مختلفی شده بود. بنابراین به نظر می‌رسد آن چه که در این خصوص مهم است توزیع ارزش‌های دو طرف است چه ارزش‌های اسلام و چه ارزش‌های سنت اروپایی و آن چیزی که افراط‌گرایان نشان می‌دهند تصویر واقعی و حقیقی یک سنت و دین نیست و در این حوزه برای رسیدن به هماهنگی فرهنگی و کاهش افراط‌گرایی، آموزش بسیار مهم است.

 

تیه‌بو با بیان اینکه در حال حاضر ۶ میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند خاطرنشان کرد: اکثر مسلمانان در فرانسه تلاش می‌کنند که خودشان را با جامعه فرانسه وفق دهند آنها عضو فعال جامعه هستند و در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف حضور دارند، مثلا به دانشگاه می‌روند و در جوامع علمی حضور دارند. اما در این میان یک سری افراط‌گرایان در گروه‌های مختلف در فرانسه وجود دارند که متأسفانه رسانه‌های فرانسه بر روی این افراط‌گرایان تمرکز می‌کنند. متاسفانه این امر باعث شده است که گاهی دولت فرانسه با برخی از مسلمانان دچار چالش شود.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این دیدار بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاهی در حوزه علوم انسانی است این دانشگاه همواره پذیرایی افرادی است که در حوزه ادیان و علوم انسانی تحصیل، تدریس و پژوهش می‌کنند و با توجه به اینکه فرانسه مهد فلسفه، جامعه‌شناسی و هنر بوده است و فیلسوفان و جامعه‌شناسان بزرگی به دنیا معرفی کرده است.

 

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب افزود: انتظار می‌رود ارتباط استادان و دانشجویان فرانسوی با دانشگاه ادیان و مذاهب بیش از پیش باشد، البته قبل از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران این ارتباطات در سطح خوبی برقرار بود و ما با برخی از دانشگاه‌های معتبر فرانسه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی داشتیم و گروهای مختلف دانشگاهی از فرانسه به دانشگاه ما می‌آمدند و با استادان ما به بحث علمی می‌پرداختند اما بعد از تحریم‌ها، ظاهراً دولت فرانسه رفت و آمد هیئت‌های علمی فرانسوی به ایران را ممنوع کرده است.

 

رئیس دانشگاه ادیان گفت: گفتگوهای بین پیروان ادیان، گفتگوهای حقوق بشری، گفت‌وگوهایی مربوط به صلح و همچنین عوامل تخریب همبستگی انسانی، محورهایی هستند که در دانشگاه ادیان و مذاهب پیگری می‌شوند، دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت جدی می‌خواهد در خصوص این مسائل تمرکز کند. همان‌طور که شما می‌دانید از گذشته هم چنین بوده و ما به دنبال مسائل حقوق بشری بودیم.

 

نواب گفت: پیوند زدن مسائل فرهنگی با سیاست مانع بزرگی در خصوص ارتباط فرهنگی است. شما باید دولت خود را متقاعد کنید که با وجود تحریم‌های ظالمانه سیاسی این ارتباطات فرهنگی و رفت وآمدهای ادیانی و دانشگاهی همواره برقرار باشد، اگر چه ممکن است دولت فرانسه در معادلات سیاسی نتواند در مقابل آمریکا بایستد اما چرا باید دولت فرانسه مانع معادله‌های فرهنگی شود و به اندیشمندان و پژوهشگران خود بگوید که نباید با ایران ارتباط داشته باشید.

 

وی با تاکید بر آغاز دوباره مراودات و رفت‌وآمدهای علمی و دینی ایران و فرانسه به سفیر فرانسه گفت: در این زمینه کشیش اعظم فرانسه را رسما دعوت می‌کنم، شما ایشان را از طرف بنده دعوت بفرمایید و شرایط سفر ایشان به ایران را فراهم کنید، در دانشگاه ادیان و مذاهب میزبان ایشان خواهم بود.

نظری / قم

کدخبر: 765312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟