برگزاری نشست خبری هشتمین جشنواره ملی طنزپهلو / بررسی آثار طنز بلاگرها در حوزه هنری + فیلم

به گزارش رکنا، نشست خبری هشتمین جشنواره ملی رسانه و طنز ( طنز پهلو ) با حضور عباس حسین‌نژاد، دبیر هشتمین جشنواره طنز پهلو و هادی کافی، دبیر اجرایی جشنواره در ساختمان معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات برگزار شد.

گفتنی است، هشتمین جشنواره طنزپهلو به همت معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 در شهر فومن، زادگاه مرحوم کیومرث صابری فومنی (گل آقا) برگزار می شود.

عباس حسین‌نژاد، مشاور معاون امور رسانه و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به ضرورت جریان‌سازی و توجه به افکار عمومی جامعه، رویدادی با موضوع زنان و رسانه با عنوان جشنواره «مریم» برگزار می‌شود.

او در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه (طنزپهلو) اظهار کرد: سال گذشته ۴۶۲ اثر در پنج بخش جشنواره به دبیرخانه ارسال شد که امسال به یک هزار و ۱۲۹ اثر رسیده است.

نشست خبری طنز پهلو

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنزپهلو افزود: هنرمندان 5 استان بیشتر از بقیه مشارکت داشتند و تهران با 289 اثر رتبه اول را دارد و بعد از آن اصفهان با 125 اثر، فارس با 101 اثر، قم با 95 اثر و خراسان رضوی با 84 اثر در جایگاه دوم تا پنجم قرار دارند، البته یکی از استان‌ها هم هیچ شرکت کننده ای نداشت که نام نمی بریم.

حسین‌نژاد گفت: تلاش می‌کنیم دو نشست آموزشی و اطلاع‌رسانی در این رویداد با موضوع نحوه تولید طنز و کاریکاتور توسط مرحوم صابری فومنی در جشنواره برگزار می‌شود.

حسین نژاد همچنین گفت: موضوعی به نام شهر و رسانه هم مطرح است و اهمیت دارد. بلاگر و بلاگری هم خیلی فراگیر شده و همه به نحوی تولید محتوا می‌کنند.

دبیر هشتمین جشنواره ملی طنزپهلو خاطرنشان کرد: طنز رسمی از طنز غیررسمی عقب افتاده است و از بلاگرها دعوت کردیم که بدانیم آنها در کجای کار و ما در کجای کار قرار داریم. این روزها «رایانه سپهر» (فضای مجازی) رهاشدگی دارد که اگر فکری نشود به نتیجه‌ نمی رسیم.

پیوند اقتصاد و طنز افزایش یافته است

حسین‌نژاد گفت: چیزی به نام رسانه و مطبوعات ثبت شده و ثبت نشده داریم، ما تلاش می‌کنیم به دوستانی که در رسانه‌های خود طنز تولید می‌کنند کمک کنیم تا سطح طنز خود را هم ارتقا دهند.

وی اظهار کرد: طنزی که به عنوان طنز در «رایانه سپهر» (فضای مجازی) می‌شناسیم با اقتصاد پیوند خورده و تولیدکنندگان آن بیشتر شده و این به توسعه طنز منجر شده است؛ پیوند اقتصاد و طنز خیلی زیاد شده و خیلی بیشتر هم خواهد شد و اگر به عنوان متولی امر به آن توجه نکنیم ضرر خواهیم کرد.

آموزش بلاگرهای استانی و جوایز طنزپهلو

دبیر جشنواره ملی طنزپهلو گفت: تلاش می کنیم در قالب این نوع رویدادها در استان‌ها حتی به بلاگرها آموزش طنز داده و آثار آنها را در حوزه هنری بررسی کنیم تا پیوندی میان حوزه هنری و معاونت امور رسانه ایجاد شود تا به آرمان‌های اصلاح اجتماعی از طریق طنز برسیم.

جوایز هشتمین جشنواره طنز پهلو

وی درباره جوایز جشنواره گفت: در هر بخش به 4 نفر برتر جایزه اعطا می‌شود که جایزه نفر اول 10 میلیون تومان، نفر دوم 7 میلیون تومان، نفر سوم 5 میلیون است و به نفر چهارم هم 2 میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره اهدا می شود.

حسین‌نژاد گفت: ما از همه نویسندگان طنز و کاریکاتوریست‌ها در رسانه‌ها دعوت کردیم آثاری را که در رسانه‌های خود منتشر می‌کنند به جشنواره بیاورند و از بلاگرها هم خواستیم در جشنواره شرکت کنند.

جشنواره «مریم» با موضوع رسانه‌ و زنان

هادی کافی مشاور معاون امور رسانه و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اجرایی جشنواره‌های این معاونت اظهار داشت: در دولت سیزدهم برای تقویت و جریان‌سازی رویدادهای مورد نیاز افکار عمومی رویدادهای مختلفی اعم از زنان با عنوان «مریم» تدارک دیده شده که امسال این رویداد جدید برگزار می‌شود.

وی گفت: در سه سال گذشته تلاش شد حوزه طنز با برگزاری جشنواره ملی طنز و رسانه به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد نظر وزارت فرهنگ در دولت مردمی تقویت شود که اختتامیه هشتمین دوره این رویداد در شهر فومن و در هفته آینده برگزار می‌شود.

مشاور معاون امور رسانه و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال با همکاری رسانه‌ها، مشارکت دو برابری در هشتمین دوره جشنواره ملی طنزپهلو را داریم.

تعداد آثار ارسالی و استان‌های مشارکت‌کننده در جشنواره طنز پهلو

حسین‌نژاد درباره تعداد آثار ارسالی و استان‌های مشارکت‌کننده در جشنواره گفت: 6 دوره جشنواره طنز پهلو استانی و از دوره هفتم ملی برگزار شد. امسال هشتمین دوره جشنواره در حال برگزاری است. سال گذشته مجموع آثاری که به دست مان رسید 462 اثر بود اما مسئولان استانی جوسازی کردند و آمار را بالا بردند. امسال میزان آثار رسیده به دست مان 1129 اثر است.

دبیر هشتمین جشنواره طنز پهلو ادامه داد: 244 اثر برای داستان کوتاه طنز، 226 اثر برای کارتون و کاریکاتور، ۲۵۷ اثر برای شعر طنز، 101 اثر برای طنز چند رسانه‌ای و 301 اثر برای طنز مطبوعاتی به دست مان رسید. به ترتیب 5 استان ازجمله تهران با 289 اثر، اصفهان 125 اثر، فارس 101 اثر، قم 95 اثر و خراسان رضوی 84 اثر به دست مان رسید. یک استان هم در جشنواره شرکت نکرد.

وی با اعلام این خبر که ما از تمام طنز نویسان و کاریکاتوریست‌ها دعوت کردیم که اگر در رسانه خود اثری تولید می‌کنند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، افزود: موضوع شهروند – رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده است و همه به نحوی در حال تولید محتوا هستند. احساس می‌کنم طنز رسمی به مرور از طنز غیر رسمی عقب افتاده است. ما از آنها دعوت کردیم که در جشنواره ملی «رسانه و طنز» شرکت کنند، تا ما ببینیم آنها در چه سطحی قرار دارند.

تشریح برنامه‌های معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات در دولت سیزدهم

کافی به تشریح برنامه‌های معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت و جریان‌سازی موضوعاتی که افکار عمومی به آن نیاز داشت، جشنواره‌های مختلفی ازجمله جایزه «مریم» طراحی شد و امسال اولین دوره آن را برگزار می‌کنیم. جشنواره دوسالانه «خورشید» با محوریت زنان در سطح بین‌الملل که در مشهد مقدس برگزار شد. جشنواره رسانه و کودک امسال برگزار می‌شود. از طرفی، اولین دوره روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شد و امسال سومین دوره آن در بهمن برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره ملی «رسانه و طنز» ادامه داد: پیش تر مقوله طنز که از موضوعات مهم حوزه رسانه بود از دولت دوازدهم برگزار شده بود. ما سعی کردیم طنز را در سطح ملی برگزار کنیم. اختتامیه جشنواره ملی «رسانه و طنز» با حضور اهالی طنز و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر فومن برگزار خواهد شد.

گل آقا یک انسان ملی بود

عباس حسین نژاد، دبیر هشتمین دوره جشنواره طنزپهلو درباره گل آقا و برگزاری هشتمین جشنواره ملی «رسانه و طنز» گفت: گل آقا یک انسان ملی برای ما بود و یک طنزپرداز تراز و یک طنزپرداز مطبوعاتی تراز که هم در ادبیات طنز و هم در حوزه مطبوعات یک آدم درجه یک بود و فرصت مغتنمی بود که متاسفانه از دست رفت و حالا که آقای صابری اهل فومن است چه بهتر که ما اختتامیه هشتمین دوره جشنواره طنزپهلو را در فومن برگزار کنیم تا مقداری به فضای مرکززدایی ما کمک کند و مشاهیر استانی را هم تقویت کنیم.

نکته جالب این بود که در جشنواره سال گذشته 2 نفر از کسانی که مقام آوردند از استان گیلان بودند. اختتامیه این جشنواره طنزپهلو با حضور جمعی از خبرنگاران و داوران برگزار خواهد شد. تلاش می کنیم تا 2 دوره نشست آموزشی و اطلاع رسانی را هم در کنار آن برای دوستان برگزار می کنیم. با همکاری حوزه هنری و دفتر طنز یک نشست درباره کیومرث صابری فومنی و گل آقا با نگاه به اینکه در گل آقا طنز چگونه تولید می شد و در گل آقا کاریکاتور چگونه تولید می شد؟ برگزار خواهد شد.

جشنواره قند پهلو

از 10 داوری که در خدمت شان هستیم 2 داور از قدیمی های گل آقا هستند؛ آقای علی اکبر قاضی زاده که سال ها در گل آقا ستون داشتند و آقای احمد عربانی که از کاریکاتوریست های بزرگ ما هستند و سال ها جلد گل آقا را طراحی می کردند و به قول دوستان در سطح یک مملکت این جلدها موثر بود.

امید مهدی‌نژاد و سعید سلیمانپور در بخش شعر و داوود امیریان، رضا ساکی در بخش داستان، امیر اسماعیلی و مهدی واقفی در بخش چندرسانه‌ای، احمد عربانی و مجید خسروانجم در بخش کاریکاتور و محسن فراهانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده در بخش نثر، مجموع آثار رسیده به جشنواره ملی طنز پهلو را ارزیابی می‌کنند.

کدخبر: 991038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟