بعد علمی رهبر معظم انقلاب شناخته شده نیست/ ارسال 2400 مقاله برای دبیرخانه کنگره / اعلام آمادگی 9 کشور برای میزبانی اجلاسیه

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضائی اصفهانی دبیر کنگره، حجت‌الاسلام و المسلمین سید امیر رضا طاهایی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در اصفهان و ابراهیم رضایی، عضو هیات‌علمی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی اصفهان در محل سالن کنفرانس جامعه المصطفی العالمیه اصفهان برگزار شد.

 استانبول، کراچی و کربلا میزبان جلسات کنگره اندیشه قرآنی آیت الله خامنه‌ای

رضائی اصفهانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای اظهار کرد: حدود دو سال و نیم قبل (سال 1400) مقدمات کنگره فعلی پایه‌گذاری شد که همایشی با محوریت اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب برگزار شود. خرداد سال 1401 کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با هدف نشر معارف و فرهنگ قرآنی در جامعه، شناخت و ارائه اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در ساحت تفسیری و علوم قرآنی و کشف نوآوری‌های ایشان و زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلام در پرتو قرآن اعلام عمومی شد.

وی افزود: این کنگره در زمان اعلام عمومی با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد به طوری که بیش از 180 مرکز علمی در کشور از این کنگره استقبال کردند. معمولا نسل جوان امروز ما وقتی حضرت آیت الله خامنه‌ای را دیده است یا رئیس جمهور و یا رهبر بوده است، اما بعد علمی ایشان در حوزه‌های قرآنی و فقهی شناخته شده نیست. بعضی جاها حتی در صحبت با جوانان طلبه وقتی صحبت از 10 جلد تفسیر آیت الله خامنه‌ای می‌شد حدود 3 نفر از 100 نفر حتی یک جلد از این تفاسیر را تورق کرده‌بودند و این امر در مورد دانشجویان و سایر اقشار جامعه نیز همین‌گونه است.

کنگره رضایی اصفهانیدبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ادامه داد: 15 کارگروه علمی در مباحث تفسیر مثل علوم قرآن، قرآن و اهل بیت، زن در خانواده، سبک زندگی و نظام و تمدن و غیره در این همایش شکل گرفت و حدود 20 محور همایش نیز بعد از تشکیل کارگروه‌ها انتخاب شد که شامل مواردی از جمله شخصیت و سیره ایشان، مرجعیت قرآن، علوم قرآن، تفسیر قرآن، تدبر، انس، سبک زندگی، روش شناسی تفسیر ایشان و رسانه می‌شود.

رضائی اصفهانی خاطر نشان کرد: تا کنون 53 نشریه علمی که 22 مورد از آنها نشریات علمی- پژوهشی هستند و 31 مجله علمی – ترویجی برای انتشارات مقالات کنگره اعلام آمادگی کردند که حجم بسیار بالایی است. شاید بعد از انقلاب اسلامی این حجم استقبال نشریات علمی – پژوهشی از یک همایش بی‌سابقه باشد. همچنین حدود 183 پیش نشست علمی در 30 استان، 65 کارگاه آموزشی و 12 کرسی علمی – ترویجی مرتبط با کنگره برگزار شد. همچنین تعدادی از این نشست‌ها خارج از کشور در شهرهایی مثل استانبول، کراچی و کربلا برگزار شد.

وی در خصوص آمار تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه تصریح کرد: تا امروز بیش از 2 هزار و 400 چکیده و مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که شامل بیش از هزار و 700 مقاله و 700 چکیده اضافه می‌شود که در نتیجه اگر نگوییم بزرگترین کنگره، رویداد اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای به یکی از بزرگترین کنگره‌های بعد از انقلاب اسلامی تبدیل شد که هیچ بودجه دولتی نگرفته‌است و با بودجه مردمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین هیچکدام از مقالات سفارشی نبوده‌است و همه افراد به صورت جهادی وارد عمل شدند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شرکت کنندگان حاضر در این کنگره دانشجویان دکتری هستند، تاکید کرد: با توجه به اینکه جامعه المصطفی در 60 کشور دنیا نمایندگی دارد، برای برگزاری اجلاس‌های بعدی برخی کشورها از جمله هند،سوریه،لبنان، اندونزی، پاکستان، افغانستان و سه کشور آفریقایی اعلام آمادگی کرده اند. همچنین نزدیک به ۲۴۴ مقاله از ۲۱ کشور و با ۲۲ زبان به این کنگره رسیده است و این نشان دهنده ی این است که بخش بین الملل بسیار گسترده است.

کنگره جلسهوی افزود: در هر یک از این اجلاس‌ها مجموعه مقالات آن منطقه به‌صورت مستقل آماده‌سازی و در قالب کتاب منتشر خواهد شد، مثلاً مقالات اجلاس تهران در ۳ جلد منتشر شد و در اصفهان نیز مجموعه مقالاتی که در مورد سبک زندگی ارائه‌شده در ۴ جلد رونمایی خواهد شد؛ ضمن اینکه در اصفهان مجله کوثر نیز ویژه‌نامه‌ای منتشر کرده و مقالاتی را در آن منتشر کرده که رونمایی خواهد شد.

اصفهان میزبان کارگروه سبک زندگی قرآنی

همچنین طاهایی رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اصفهان یکی از مراکز مهم تمدنی ما است و به پایگاهی تبدیل شده است که یکسری از دانشجویان و طلاب غیر ایرانی بتوانند آن به تحصیل بپردازند. جامعه المصطفی یک دانشگاه بین المللی است که بعد از انقلاب تاسیس شده و دانشجویان و طلاب علوم دینی که از خارج کشور به ایران می‌آیند را تعلیم می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات جانبی جامعه المصطفی آموزش زبان فارسی است، افزود: ما با وجود اینکه ادعایی نداریم، در 45 سال گذشته به نزدیک 500 هزار نفر زبان فارسی را آموزش دادیم. اینکه یک دانشجو زبان کشور محصل تحصیل خود را یاد بگیرد یک امر معمول در سراسر دنیاست و یادگیری زبان فارسی شرط ورود به جامعه المصطفی است، زیرا همه آموزش‌ها توسط اساتید به صورت فارسی انجام می‌شود.

 رئیس اجلاسیه اصفهان ادامه داد: در جامعه المصطفی مجتمع‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها مجتمع قرآن و حدیث است که از لحاظ پژوهشی جزء مجتمع‌های درجه یک این مجموعه است و توانسته است طلاب پژوهشگر را تربیت کند. یکی از کارهایی که توسط محمدعلی رضائی اصفهانی رئیس مجتمع قرآن و حدیث تاسیس شد، اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری است.

طاهایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری قبل از انقلاب در مسجد کرامت مشهد تفسیر قرآن می‌کردند و آثار تفسیری دارند و کتب تفسیری ایشان در دسترس است. متاسفانه به دلیل مسئولیت رهبری ایشان به جنبه‌های علمی و دینی‌شان توجه نمی‌شود. ابتدا قرار بود این اجلاسیه در قم برگزار شود، اما بعد از تهران که میزبان دو اجلاسیه ابتدایی بود، سومین اجلاسیه به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

کنگره طاهایی

وی با اشاره به اینکه اجلاسیه‌ای که در اصفهان برگزار می‌شود، می‌تواند تبدیل به یک رویداد نیز شود، خاطر نشان کرد: نظریه‌پردازان غربی وقتی نظریه‌ای می‌دهند، گروهی که غالبا جامعه شناس هستند، باید این نظریات را در جامعه پیاده‌سازی کنند. این بخش حلقه مفقوده‌ای در ایران است، کنگره و همایش‌های زیادی برگزار می‌شود اما عملیاتی کردن فعالیت‌های علمی اکثر اوقات مغفول می‌ماند. در این راستا به اصفهان کارگروه سبک زندگی سپرده شده‌است و تا به حال 170 مقاله با این موضوع به دست دبیرخانه رسیده است و امیدواریم سبک زندگی قرآنی را فارغ از تفکرات و گرایش‌های سیاسی در سطوح مختلف جامعه پیاده‌سازی کنیم.

به گزارش رکنا، اجلاسیه سوم کنگره اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در اصفهان، چهارشنبه ۲۹ آذرماه در مجتمع فرهنگی شیخ بهایی در جاده نجف‌آباد در گل‌دشت برگزار خواهد شد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 956180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟