سقف برداشت از خودپردازها افزایش می‌ یابد/ یک مقام بانک مرکزی:‌ دیگر نیازی به سوئیفت نداریم

به گزارش رکنا، عیسی زارع پور در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت ، با بیان اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه ای است که همه عرصه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و انقلابی ایجاد شده است؛ اظهارداشت: تمام خدماتی که در حوزه های کاری است مبتنی بر فناوری اطلاعات است که پیش از این امکانپذیر نبود. سال هایی در دهه های قبل قابل پیش بینی نبود که ابزاری طراحی شود که با فشردن یک دکمه پیام هایی برای میلیون ها نفر منتشر شود.

زارع پور ادامه داد: انقلاب صنعتی چهارم تحت تثیر فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا مطرح است که همه اینها با ابزار فناوری اطلاعات فراهم شده و محور تمامی تحولات زندگی بشر در دهه های آینده نیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: از تکالیف دولت سیزدهم حوزه اقتصاد دیجیتال بود که به عنوان یکی از محورهای کلیدی دنبال شود. دیروز جلسه هفتم کارگروه در این زمینه برگزار شد. حوزه اقتصاد دیجیتال 3 لایه دارد که هسته آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است و لایه دوم آن اقتصاد پلتفرمی یا مبتنی بر سکو است که در کشور ما اتفاقات خوبی افتاده است.

وی تصریح کرد: حوزه بعدی هم کاربرد فناوری های نوین در تمامی بخش های دیگر کشور است که با بحث هوشمندسازی همراه است. اینترنت پلاس نیز در این زمینه ها مطرح است و در این بخش از کشاورزی و دامپروری تا معدن و مدیریت شهری و ... می تواند متحول شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که استفاده از فناوری ها تا 40 درصد بهره وری را افزایش خواهد داد و در حوزه های مختلف به منظور خلق ارزش از فناوری های نوین استفاده می شود. با این نگاه در دولت سیزدهم، کارگروه ویژه تشکیل شد و تمام اختیارات هیات وزیران و رئیس جمهور به این کارگروه تفویض شد و 10 عضو هیات دولت در آن حضور دارند که بتوانیم به سرعت موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را برداریم.

زارع پور افزود: رفع برخی موانع نیازمند قانون است و هیات وزیران به کارگروه اختیار داده تا حتی لوایح مورد نیاز را نیز بررسی کند. ظرفیت خوبی در دولت فراهم شده که بتوانیم به سرعت موانع بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال را برداریم. در ابتدای دولت سهم اقتصاد دیجیتال 6.4 درصد بود و الان به 7.4 درصد رسید.

به گفته وی، هدفگذاری این است که تا پایان دولت به سهم 10 درصد برسیم و با مسیری که پیش می رویم این سهم در سال 1404 محقق خواهد شد. در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال گام های موثری برداشته شد و در کشورهای پیشرفته ارتباطات ثابت بر ارتباطات همراه اولویت دارد به این نحو که در بانک نیازی به استفاده از گوشی نیست و از وای فای استفاده می شود و در نقاط ثابت می توان ارتباطات را از طریق فیبر ارائه کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در یک دهه اخیر توجه جدی به این مسئله صورت نگرفته و ما در آمارهای بین المللی جزو کشورهای ته جدول هستیم و ما برای حل این مسئله پروژه فیبرنوری کسب و کارها را طراحی کردیم و تا آخر دولت سیزدهم بتوانیم 80 درصد خانوارها را تحت پوشش فیبر نوری قرار دهیم و ما می خواهیم در مدت 3 سال آینده به این هدف برسیم و در حال حاضر 9.5 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته است.

زارع پور تصریح کرد: در سال آینده به 10 میلیون پوشش خواهیم رسید و در حال حاضر در 10 استان پوشش ارائه شده و سرعت های تا 950 مگابیت بر ثانیه نیز ارائه شده است. این نوید را می دهیم که به مرور مردم طعم شیرین سرعت های بالای اینترنت را خواهند چشید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 اپراتور در این حوزه مشخص شده است و منابع این اقدامات باید فراهم شود که زیرساخت ارتباطی کشور توسعه خواهد یافت. توسعه تا چند دهه آینده کشور را بیمه خواهد کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد روستاهای با 20 خانوار به بالا به اینترنت دسترسی دارند و از این طریق می توان طرح ها را در این بستر اجرا کرد. تا پایان شهریور سال آینده تمام روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت متصل خواهد شد.

زارع پور بیان داشت: اتفاق دیگر پنجره واحد دولت هوشمند است که وقتی مرردم مراجعه می کنند به تمام خدمات دولت دسترسی داشته باشند. با همکاری دستگاه ها، حدود 93 درصد دستگاه های مشمول به این پنجره متصل شدند و 3 هزار خدمت دولتی از این طریق ارائه می شود.

وزیر ارتباطات افزود: تا پایان سال 1402 تمام خدمات دولت از این طریق ارائه خواهد شد که 20 درصد آن نیز به صورت هوشمند است. خدمات بانک ها نیز در این پنجره قابل ارائه است و ما آمادگی داریم تا مسائل امنیتی و نگرانی های بانک ها را در این بخش نیز رفع کنیم.

سقف برداشت از خودپردازها افزایش می‌ یابد

مهران محرمیان درحاشیه نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در خصوص تعهدات پایان سال برای تأمین اسکناس مورد نیاز، گفت: هر ساله در روزهای پایانی سال سقف برداشت‌ها را به صورت درون بانکی افزایش می‌دهیم و امسال نیز این موضوع در دستور کار است، به نحوی که پس از ابلاغ مصوبه اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش رقم برداشت از طریق خودپردازها پس از پیشنهاد حوزه مربوطه انجام می‌شود.

معاون فناوری نوین بانک مرکزی در مورد سامانه "سمات" گفت: نسخه جدید سامانه "سمات" آذر ماه عملیاتی شد و در کنار این سامانه، سامانه های دیگری هستند که می‌توانند کمک کنند تا مردم تسهیلات خرد را به راحتی دریافت کنند.

گفتنی است، سامانه سمات، مخفف شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بوده که وظیفه اصلی آن انجام امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه است.

وی افزود: بحث کمبود اطلاعاتی که در پایگاه داده‌ اعتبارسنجی وجود داشت به سرعت در حال رفع شدن است و شرکت اعتبارسنجی نیز در حال به روز رسانی مدل اعتباری است.

محرمیان گفت: مدل اعتباری جدید شامل بخش‌های مختلفی است که برمبنای تسهیلات نیست و شامل پارامترهای دیگری است و پوشش تکمیلی نسبت به سامانه اعتبارسنجی فعلی خواهد داشت.

وی درباره اتصال بانک‌های دولتی به پنجره هوشمند، توضیح داد: هم اکنون یک بانک دولتی به پنجره هوشمند خدمات دولتی متصل شده است و دقیقا همان خدماتی را ارائه می‌دهد که بانک مرکزی ارائه می‌کند.

محرمیان:‌ 97 درصد خدمات بانکی بصورت غیرحضوری ارایه می شود

مهران محرمیان در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: قرار است امروز درباره برنامه‌های آتی به عنوان تنظیم‌گر صحبت کنیم. رابطه مستقیمی براساس یافته‌های صندوق بین‌المللی پول بین توسعه یافتگی و دیجیتالی شدن وجود دارد.

وی افزود: دنیا در ابتدای مسیر شکوفایی دیجیتالی قرار دارد و در برخی از کشورها حتی وزارت اقتصاد دیجیتال ایجاد شده که ادامه وزارت ارتباطات آنهاست. در ایران هم در حال حاضر کمیسیون اقتصاد دیجیتال با حضور وزرای مختلف در دولت تشکیل شده که به طور عملی دولتی کوچک در درون هیات وزیران است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: مکینزی خدمات دیجیتالی را به عنوان خدمات توصیف فناوری‌های جدید بر فضای کسب و کار می‌داند و تعریف دیگری دارد که انواع خدمات مالی و ارائه دهندگان را معرفی می کند و عملا یک زیست بوم را تشکیل می دهد و ارزش درون آن خلق می شود.

محرمیان با بیان اینکه آمارهای مکینزی درباره خدمات دیجیتالی مالی در ایران دقیق نیست و ایران در این تحقیق مشابه سایر کشورهای دیگر منطقه توصیف شده، اظهار داشت: در مجموع اقتصادهای نوظهور، حدود 1.6 میلیارد نفر از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند؛ 200 میلیون بنگاه کوچک و متوسط دسترسی به خدمات اعتباری ندارند که از این محل 2.1 تریلیون دلار اعتبار تخصیص نیافته به این بنگاه‌ها به وجود آمده و 4.2 تریلیون دلار عدم شکل گیری پس انداز دارند.

این مقام مسئول تاکید کرد که از محل صرفه جویی در هزینه ها هم این بنگاه ها می توانند 110 میلیارد دلار صرفه جویی کنند که مجموعه این کشورها از آن محروم هستند.

وی اعلام کرد که در صورت افتتاح حساب و تغییر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال امکان 70 درصد صرفه جویی و در انتقال وجه 95 درصد صرفه جویی رخ خواهد داد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: اگر فراگیری مالی دیجیتالی تا سال 2025 رخ دهد، حدود 3.7 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی دنیا اضافه می کند و 95 میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

محرمیان به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پوشش خدمات مالی اشاره کرد که به روش تلفنی انجام شده و از طریق گزارش گیری از کشورها نبوده و گفت: براساس این گزارش بیش از 80 درصد از مردم ایران به خدمات بانکی دیجیتالی دسترسی دارند در حالی که این رقم برای کشورهای عربستان و مصر کمتر از 80 درصد بوده است.

وی در عین حال نقطه ضعف کشور را اعتبارسنجی خواند و افزود: مشکل حوزه خدمات اعتباری نیز منفی بودن نرخ بهره است. اولویت اصلی ما در سال آینده حوزه اعتبارسنجی خرد خواهد بود. مهمترین چالش ما در این رابطه عدم دسترسی به دیتا از مراکز مختلف است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازیگران اصلی یعنی بانک‌ها، نوآوران مالی و تنظیم‌گران باید حول محرو ارزش آفرینی با هم کار کنند، تصریح کرد: اگر برای مردم ارزش آفرینی نکنیم، هیچ کاری نکرده ایم. از خلق ارزش برای مردم است که فعالان بهره مند خواهند شد. نماد بانک‌های دیجیتال، نئوبانک‌ها هستند. معاون بانک مرکزی تاکید کرد که انتظار داریم نئو بانک ها بر روی خلق ارزش تمرکز بیشتری داشته باشند.

وی درباره بازیگران حوزه زیرساخت در بانکداری الکترونیک هم گفت: شرکت‌های فناوری و موسسات مالی و اعتباری و بانک ها بازیگران این حوزه هستند که زیست بومی را تشکیل می دهند که به نظر من این موضوع در حوزه نئوبانک هنوز شکل نگرفته است. هر تخلفی که در حوزه نئوبانک ها به وجود بیاید، ده ها برابر تخلفی است که در بانک های سنتی شکل می گیرد.

محرمیان اظهار داشت: بانکداری دیجیتالی گسترش پیدا نمی کند مگر با مساعدت دیگر بازیگران که فین تک ها هستند. آنها عدم چابکی بانک های سنتی را جبران می کنند.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته و اروپایی بانکداری باز را با استانداردهای مختلف جلو برده‌اند و ما نسبت به این کشورها و چین، کمتر در بحث تنظیم‌گری ورود کرده‌ایم. تنظیم گر بدنبال آن است که چالش ها را به حداقل برساند.

آغاز همایش بانکداری الکترونیک/ ابوالحسنی: اگر بانک‌ها نبودند «هدفمندی یارانه‌ها» اجرا نمی‌شد

نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درحالی آغاز به‌کار کرد که وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی علی‌رغم اطلاع‌رسانی قبلی شرکت نکردند.

اصغر ابوالحسنی در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد: رییس کل محترم به خاطر جلسه ای که داشتند نتوانستند در این همایش حضور یابند وانشالله دراختتامیه خدمت ایشان خواهیم بود.

مهمترین هدف اقتصادی بانکداری الکترونیک‌ افزایش سودآوری است ولی یک بال این مهم کاهش هزینه است؛ افزود: کاهش هزینه سودرا افزایش میدهد که بانکداری دیجیتال بطور عمده می تواند هزینه ها را کاهش دهد. البته تحولات داخلی کشورها نیز می تواند دراین هدف اثرگذار باشد.

وی با تاکید براینکه در هدفمندی یارانه ها اگر بانکها نبودنداین طرح به سرانجام نمی رسید؛ گفت:‌ آنزمان ما خودمان هم فکرمی کردیم ممکن است سیستم بیفتد ولی نشد و کار جلو رفت.

این مقام مسوول در بانک مرکزی ادامه داد:‌ همان بانکداری الکترونیک که در هدفمندی به ما کمک کرد امروز به جایی رسیده که در سطح منطقه و جهانی خیلی عقب نباشیم چه بسا بانکداری ما برای کشورهای در سطح خودمان و آسیای جنوب غربی می تواند الهام بخش باشد هرچند سرعت ‍پیشرفت دنیا زیاد است و پولهای جدیدی که خلق می شود کار را سخت تر می کند.

ابوالحسنی با بیان اینکه جنگ پولهاست که درقالب جنگ و تحریم خودش را نشان میدهد؛ تصریح کرد:‌ دنیا در یک دوراهی قرار دارد که یا خودش را برساند به آنچه باید برساند یا تماشگر شود تا با پول و چرخش پول مورد ظلم قرار گیرند. برخی کشورها پول خودشان را از سال 1945 و بعد از جنگ جهانی دوم، جهانی کردند، ابتدا گفتند که پول، فقط پول ما. پول ما به قدری قابل اطمینان است که معادل طلاست. هر کسی طلا بیاورد، می تواند پول ما را بگیرد.

ابوالحسنی افزود: این روش تا سال 1973 بود و بعد رابطه دلار و طلا قطع شد و هر پولی سعی کرد تا خودش را به جایی وصل کند. بالاخره نظم نوین پولی به نفع دلار چرخش کرد. اما اگر عقب بیفتیم معلوم نیست که در آینده نظم نوین پولی ما را چگونه به قهقهرا خواهد برد.

وی درباره تبعات مثبت و منفی پول های نوین، افزود: اگرچه امروز به بهره برداری از پول های نوین رسیده ایم اما اینکه این پول در کنار فناوری های نوین چه بر سر زندگی بشر خواهد آورد، خدا می داند.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: آیا پول زندگی را هموار و تسهیل می کند یا سخت تر خواهد کرد؟ معلوم نیست. اساسا این پول چیست؟ آیا پول است یا اعتبار؟ پول وسیله انتقال است یا وسیله اعتبار؟ پول های اجتماعی خصوصیت شان این است که اعتماد از بین نرود زیرا اعتماد اگر از بین برود دیگر پول، پول نیست.

ابوالحسنی افزود: اگر استفاده کنندگان اطمینان و اعتمادشان از دست برود، دیگر نمی توان اسم آن را پول گذاشت. دو خاصیت مهم وجود دارد؛ یکی خود پول که هیچ است، یکی چرخش پول که همه چیز است. همه پول هایی که صحبت می کنیم، باید گردش کنند ولی اگر چرخش نکرد دیگر پول نیست و صرفا یک دارایی است و تنها اگر ارزش آن را بپذیرند، پول خواهد بود.قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین دنیا در یک دو راهی قرار دارد، یا خودش را به جایی که باید برساند یا تماشاگر باشد یا با چرخش پول به آنها ظلم شود.

به گفته وی، همایش های اینگونه منوط به این است که بتوان مسائل مرتبط با جمع بندی ها را عملیاتی کرد و ما را در این جنگ نابرابر و مبهم به پیروزی نزدیک کند. امروز در عصر فناوری های نوینی هستیم که تحولات مختلفی هم در ارائه خدمات و هم در عرصه محصولات وارد بازی شده و هم اینکه مشتریان و استفاده کنندگان و مردمانی که از این امکانات استفاده می کنند، هم دارای نیازهای مختلفی هستند.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین با بستر تغییر یافته ای به نام نیاز مشتریان هم مواجه هستیم لذا باید بتوانیم نیاز را جواب دهیم و حواس ما هم باشد که دشمنان می توانند از آن استفاده کنند و امنیت ما مهم است و مشتریان ما هم نیاز به حفاظت از داده های خود و حریم شخصی شان دارند که حائز اهمیت است.

ابوالحسنی گفت: پول امروز یکی از مسائلی است که در حریم خصوصی و شخصی تعریف می شود و ما باید بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در فناوری های تحول آفرین مثل موضوع بلاک چین، انواع پول ها در آن به وجود آمد. یک موضوع نیز زیست بوم است که باید در کشور و منطقه آن را تعریف کنیم و عقب نباشیم تا آینده را بسازیم. دومین موضوع بحث امنیت و حریم خصوصی و موارد مرتبط با آن است و سومین مسئله هم تنظیم گری و حکمرانی است.

یک مقام بانک مرکزی:‌ دیگر نیازی به سوئیفت نداریم

محسن کریمی در حاشیه نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در پاسخ به این سوال که سامانه میر که برای اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه و کانال مالی باز شده بین دو کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟ اظهارداشت: موضوع پیام‌رسان‌های بانکی با پرداخت‌های کارتی بین ایران و روسیه متفاوت است؛ چرا که مساله پرداخت‌های کارتی که براساس آن قرار بود کارت‌های عابربانک ایرانی‌ها با روسیه متصل شود هنوز اتفاق نیفتاده است اما درباره مساله پیام‌ رسان‌های بانکی باید گفت که بر همین اساس همه بانک‌های کشور به تعدادی از بانک‌های خارجی در روسیه و همه بانک‌های روسیه متصل شده‌اند بنابراین بانک‌ها برای تبادل پیام‌های بانکی نیازی به سوئیفت ندارند چرا که از سیستم‌های بومی و ملی کشورهای خودشان استفاده می‌کنند.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که حذف دلار در دستور کار ما قرار دارد، تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت که در این حوزه دیگر نیازی به سوئیفت نداریم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا توافق بانکی مالی بین ایران و چین در سفر اخیر رئیس جمهور انجام شده است یا خیر، اظهار داشت: همه توافقات بانکی در این چارچوب محرمانه است و بنا نداریم اینگونه همکاری بانکی را بین ایران و چین اعلام کنیم چرا که باعث بروز چالش در تحقق آن می‌شود. 

جزئیات نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت

به گزارش بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی بر اساس ابلاغ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سال 1390 مسئولیت برگزاری همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را برعهده دارد. در این راستا متولیان برگزاری با توسعه فعالیت‌های خود در حوزه بانکداری الکترونیک، ارتقای توان علمی و اجرایی خود در برگزاری همایش‌های تخصصی و همچنین با استفاده از اساتید دانشگاه، صاحبنظران،‌ مدیران و کارشناسان حوزه‌های ذیربط در بانک مرکزی و سازمان‌های تابعه آن، شبکه بانکی کشور و شرکت‌های فعال در زمینه بانکداری الکترونیک، نسبت به برگزاری این همایش اقدام کرده‌اند.

بر این اساس، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت موضوعاتی نظیر ارز‌ش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری، زیست بوم بانکداری دیجیتال و ارزش‌آفرینی، امنیت و پایداری در ارزش‌آفرینی دیجیتال، پول دیجیتال بانک مرکزی و حکمرانی و سیاستگذاری و تنظیم‌گری در ارزش‌آفرینی دیجیتال طی روزهای 1 و 2 اسفندماه سال جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

گفتنی است، برگزاری 9 سخنرانی کلیدی مقامات عالی‌رتبه کشور، نمایشگاه تخصصی در دو طبقه و با بیش از 30 غرفه، 10 نشست تخصصی با حضور مقامات، مدیران ارشد و صاحبنظران، 24 کارگاه ارائه محصول نوآورانه شرکت‌‌ها و بانک‌ها، 13 کارگاه آموزشی با جدیدترین موضوعات ارزش‌آفرینی دیجیتال، جشنواره بزرگ دکتر نوربخش با هدف انتخاب، معرفی و تقدیر از محصولات برتر نوآورانه بانک‌ها و شرکت‌ها در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و انتخاب، معرفی و تقدیر از سه مقاله برتر در مراسم اختتامیه همایش از جمله مهمترین بخش های نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به شمار می‌رود.

اهداف همایش

-    تبیین ابعاد و آثار بانکداری ارزش آفرین دیجیتال

-    تبیین کلان روندهای جهانی در حوزه مدیریت و بهینه‌سازی زنجیره ارزش آفرینی دیجیتال در بانکداری

-    تبیین ارزش‌های جدید پیشنهادی صنعت بانکی به مشتریان در عصر دیجیتال

-    تبیین چگونگی ارزش‌آفرینی در صنعت بانکی در بستر بانکداری دیجیتال

سخنرانان کلیدی دعوت شده:

دکتر احسان‌خاندوزی (وزیر امور اقتصادی و دارایی)- دکتر عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)- دکتر محمدرضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی)- دکتر اصغر ابوالحسنی (قائم مقام بانک مرکزی)- دکتر مهران محرمیان (معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی)- دکتر مجتبی توانگر (رییس کمیته اقتصاد دیجتال مجلس شورای اسلامی)  - مهندس سید حسن هاشمی (رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور)- دکتر علی عبدالهی (مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک) - دکتر محمد خوانساری (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس محترم سازمان فناوری اطلاعات ایران)

پنج محور همایش:

1-  ارز‌ش‌آفرینی  دیجیتال  در  بانکداری

•    اصول، رویکردها و چارچوب‌ها در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    کلان‌روندها و تجارب موفق ملی و جهانی در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    نقش زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین در تحقق ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    الگوهای نوین در مدیریت و راهبری برنامه های ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    رویکردهای نوین به مدیریت زنجیره ارزش در بانکداری ارزش‌آفرین دیجیتال

2-  زیست بوم  بانکداری  دیجیتال  و  ارزش‌آفرینی

•    جایگاه و نقش بازیگران جدید (فناوران مالی،  اپراتورها،  پلتفرم‌ها  و ...)

•    الگوهای نوین تعامل و همکاری

•    بازآفرینی در الگوهای کسب وکار موجود

•    جایگاه ارزش‌آفرینی دیجیتال در توسعه پایدار

•    چالش‌ها و موانع تکامل زیست بوم ارزش‌آفرینی دیجیتال (اجتماعی،  نهادی،  فرهنگی،  قانونی،  فقهی، کسب وکاری و فناوری)

•     نقشه سفر و  بهبود  تجربه مشتری در بانکداری دیجیتال

•    بانکداری تجربه محور در عصر دیجیتال

•    خلق مشترک ارزش با مشتری

3-  امنیت و پایداری در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    کاربردهای هوش امنیتی در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    فرصت‌ها و تهدیدهای روش‌های احراز هویت امن و ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    ریسک‌های ارزش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری و سازوکار مدیریت آن

•    حریم خصوصی کاربران و ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    امنیت و پایداری در نظام‌های پرداخت

4- پول دیجیتال بانک مرکزی

•    پول دیجیتال بانک مرکزی و جایگاه آن در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    ابعاد اقتصادی انتشار پول دیجیتال بانک مرکزی

•    ابعاد فنی انتشار پول دیجیتال بانک مرکزی

•    ریال دیجیتال بانک مرکزی

5- حکمرانی و سیاستگذاری و تنظیمگری در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    تغییرات قانونی و مقرراتی مورد نیاز و ابعاد قضایی برای تحقق ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    زیرساختهای کلان ملی در تحقق ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    سند راهبردی ج. ا. ایران در فضای مجازی و نقش آن در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    حکمرانی داده و نقش آن در ارزش‌آفرینی دیجیتال

•    تحول در رویکردهای نظارتی با تکیه بر فناوری‌های نوین

•    بسته‌های سیاستی و تشویقی لازم برای توسعه ارزش‌آفرینی دیجیتال

عناوین نشست‌های‌ تخصصی:

-    ارز‌ش‌آفرینی دیجیتال در بانکداری

-    حکمرانی و سیاستگذاری و تنظیم‌گری در ارزش‌آفرینی دیجیتال

-    ریال دیجیتال، توسعه و بکارگیری آن در اکوسیستم مالی ایران

-    اثر توسعه فناوری‌های نوین بانکی بر ارتقای شمول مالی در اقتصاد ایران

-    امنیت و حکمرانی داده در نظام بانکی و چالش‌های آن

-    زیست‌بوم بانکداری دیجیتال و ارزش‌آفرینی

-    وضعیت پرداخت دیجیتال ایران و جایگاه نوآوری در اکوسیستم پرداخت

-    همگرایی اکوسیستم مالی؛ تعامل سه‌جانبه بانک، بورس و بیمه

-    اکوسیستم فین‌تک ایران و تعامل اثربخش با نظام بانکی ایران

-    چک دیجیتال و کارکردهای آن در اقتصاد ایران

مهمترین عناوین کارگاه‌های آموزشی:

-    زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر (XBRL) در بانکداری ایران

-    خلق ارزش پیشنهادی متمایز به کمک طراحی انسان‌محور

-    بانکداری فیجیتال: جهشی فراتر از دیجیتالی شدن

-    اکوسیستم‌های نوآورانه بانکی

-    مدیریت تجربه مشتری در بانکداری دیجیتال

-    نگاهی نزدیک‌تر به ریال دیجیتال

-    تامین مالی خرد مبتنی بر زنجیره تامین

-    ظوابط، مقررات و رویه اجرایی حاکم بر چک الکترونیک

-    حاکمیت داده در صنعت بانکداری

-    تحلیل‌های یادگیری ماشین در داده‌های مالی

-    مدل‌های کسب و کار مبتنی بر زیرساخت بلاکچین بین‌بانکی

-    تاب‌آوری سایبری با محوریت نیروی انسانی

وضعیت آماری مقالات همایش:

تعداد کل مقالات دریافتی:         122

تعداد مقالات پذیرفته شده:        32

-ارائه شفاهی و انتشار               20

-فقط انتشار                            12

چرا در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شرکت کنیم؟

-    معتبرترین رویداد حوزه بانکداری الکترونیک در کشور است.

-    ایده‌های جدید و ناب در اختیار مخاطبان این حوزه قرار می‌دهد.

-    روندهای روز دنیا را در صنعت بانکداری الکترونیک بررسی می‌کند.

-    امکان تبادل نظر اندیشمندان و صاحبنظران در همایش فراهم می‌شود.

-    شرکت‌های فعال معتبر داخلی و خارجی در حوزه بانکداری الکترونیک در آن شرکت می‌کنند.

-    سخنرانان و مقامات سرشناس جهت حضور در آن دعوت می‌شوند.

-    نمایشگاه تخصصی ویژه‌ای در کنار این همایش برگزار می‌شود.

-    امکان معرفی محصولات مختلف را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر بروشور نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را مطالعه و یا به درگاه اینترنتی همایش به آدرس https://ebps.ir مراجعه کنند.

کدخبر: 871121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟