هزینه نسخه بیماران خاص از 40 میلیون شروع می شود / وزارت بهداشت بیمه و یارانه داروهایشان را قطع کرده/بیماران خاص اغلب فقیرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قاسمی راد مدیر موسسه خیریه بیماران خاص استان هرمزگان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:یکی از مشکلات اساسی بیماران خاص دراستان هرمزگان تهیه دارو برای بیماران بستری در بیمارستان های قشم و بندر عباس است با کمک خیرین هزینه داروها را تامین و به بیمارستان می دهیم.

او در ادامه می گوید: بسیاری از داروهای اساسی تالاسمی ها  خارجی است و باید واردات شود اما به دلیل تحریم ها تهیه آنها بسیار سخت است و همین مورد آنها راکمیاب کرده است،مسئولین وزارت بهداشت در پاسخ پیگیری های ما می گویند باید از پزشک معالج بخواهید داروهای ایرانی را نسخه کند که هم تحت پوشش بیمه است و هم نیاز به واردات آن نیست و در کشور وجود دارد.

قاسمی در ادامه تشریح می کند: داروی ایرانی   اثربخشی خوبی ندارد و بدن  بیمار نسبت به آن واکنش نشان می دهد.در گذشته که داروهای ایرانی تولید نمی شد داروهای خارجی مورد حمایت وزارت بهداشت بود و بخشی از یارانه دولتی به آنها تعلق می گرفت ،اما از وقتی این داروها در ایران تولید می شود دیگر داروهای خارجی کمیاب شده و یارانه دریافت نمی کند و بیمه هم آنها را تحت پوشش ندارد.

او با اعلام اینکه وزارت بهداشت فرانشیز و یارانه داروهای بیماران خاص را قطع کرده گفت: داروهای ایرانی اثربخشی ندارد و برای تهیه داروهای خارجی با تلاش خیرین ،هزینه درمان بیماران را تهیه می کنیم. 

او معتقد است: وزارت بهداشت اصرار دارد که از داروهای  تولید داخلی برای درمان استفاده کنیم که اثربخشی ونتیجه خوبی بر روی بیمار ندارد.بدن بیماران با همه داروهای تولید داخل سازگار نیست و بعد از مدتی واکنش نشان می دهد و نمی توان برای ادامه روند درمان از آن استفاده کنند.

قاسمی با انتقاد از عدم تعلق یارانه دولتی به داروهای خارجی  وسرباز زدن  بیمه از پوشش آن ادامه داد:هزینه نسخه های بیماران خاص حداقل از 40 میلیون شروع می شود وتا 60 میلیون می رسد. بیماران خاص اغلب از قشر فقیر جامعه هستند و در توانشان نیست این داروها را بخرند. هر بیماری باید 12 جلسه درمان را پشت سر بگذارد و هزینه میلیاردی درمانش بسیار کمر شکن است.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: بیمه سلامت به بیماران خاص فقط 50 میلیون هزینه دارو را می دهد در حالی که داروهای این بیماران هر بار بیشتر از این رقم می شود و این رقم در برابر هزینه های  درمان آنان بسیار ناچیز است. 

او با توضیح اینکه چه داروهایی را بیمه سلامت پوشش می دهد افزود: لیست داروهای دولتی و تحت پوشش بیمه، ایرانی هستند و از آنجاییکه در روند درمان بیماران بی تاثیرند پزشک و بیمار رغبتی برای استفاده از آن را ندارند. 

قاسمی می گوید:از زمانی که وزارت بهداشت داروهای بیماران خاص را  به بهانه تحریم ها و هزینه های بالا وارد نمی کند و تعرفه اش را قطع کرده این داروها  به صورت غیر قانونی به کشور وارد می شود .  

کدخبر: 994123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟