سطح دریاچه ارومیه ۱۲ سانتی متر بالا آمد/  ۶۳ درصد حجم مخازن آبی کشور را پر شده است/ ادامه بحران کم آبی برای ۷۵درصد مردم ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،سخنگوی صنعت آب کشور دیروز در نشستی اعلام کرده: مجموع حجم مخازن سد‌های کشور معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب پرشده است، با اینکه امسال مقدار ورودی به سد‌ها ۹ درصد کاهش داشته است، اما میزان خروجی سد‌ها تقریبا مانند سال گذشته است.

 با این روند بارشها نگرانی های کم آبی در تابستان همچنان وجود دارد با توجه به اینکه کنترل مدیریت آب در بخش کشاورزی به منوال سنوات گذشته ادامه دارد و فعالان این حوزه هم با اطلاع رسانی هایی که شده از وضعیت بحران آبی بی اطلاع نیستند. اما دربخش مصارف خانگی و شهری  مدیریت به دست شهروندان است. بسیاری از مردم تصور می کنند که خشکسالی به پااین رسیده و در دوره ترسالی هستیم و ممکن است به هشدارهای مصرف آب توجهی نداشته باشند.

 آیا با بارندگی های اخیر خشکسالی پایان یافته؟  

در همین رابطه دکتر مهدی زارع  زمین شناس و پژوهشگر به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بر اساس بررسی آمار از ابتدای سال آبی جاری ، پاسخ منفی است. دفتر اطلاعات و داده های آب کشور از وضعیت سدهای تهران بیست اسفند ۱۴۰۲ گزارش داد که  از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفند سدهای ۵ گانه تهران فقط ۱۳ درصد پرشدگی دارند. زمانی که میزان بارندگی کاهش می‌یابد، طبیعتا روان‌آب‌ها و آورده های رودخانه‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن حجم ذخائر سدها کاهش می‌یابد.

نرمال بارندگی های استان تهران

زارع با اشاره به میانگین نرمال بارندگی‌ها افزود: بر این اساس طی سالهای آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به بعد، میزان بارندگی استان تهران به صورت ممتد زیر ۲۰۰ میلی‌متر بوده است. میانگین نرمال بارندگی در این محدوده باید ۲۸۰ میلی‌متر باشد. در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ میزان بارندگی در تهران و پیرامون  ۱۹۰ میلی‌متر بود،  و طی ۴ ماه اول سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بارندگی  ۴۶ درصد نسبت به میانگین بلندمدت سالیانه در محدوده تهران کمتر بود.

پیش بینی بارندگی ها در کشور

دکتر زارع علاوه بر این می گوید: مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت {امشب در مناطقی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، ارتفاعات البرز، دامنه‌های جنوبی البرز، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان و امتداد رشته‌کوه زاگرس شاهد بارندگی خواهیم بود.  همچنین در استان‌های قم، اصفهان، مرکزی، یزد، شمال و شرق فارس، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شرق و جنوب شرق، بارش‌های رگباری، همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید دارند. فردا شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی از جمله استان‌های البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بارندگی دارند}

بارندگی های منجر به سیلاب

این پژوهشگر با توجه به ارزیابی ها ی هواشناسی تاکید می کند: ارزیابی ها نشان می دهد که بر اساس الگوی بارندگی ها در سالهای گذشته از نیمه دوم اردیبهشت به بعد، رفته‌رفته از شدت بارش‌ها در بیشتر نقاط کشور کم می‌شود. البته در دوره  خشکسالی نیز گاه بارندگی های موردی و شدید موجب سیلاب شده، مثلا در مرداد ۱۴۰۱ بارندگی موجب سیلاب در استان تهران و امامزاده داوودُ و البته در مناطق دیگر کشور و ۹۰ نفر کشته نیز شدند. البته در تابستان کمتر از ۱۰ درصد بارش سالانه در ایران دریافت می شود. در سالهای اخیر  بارندگی‌های تابستان در شرق هرمزگان،کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب فارس و بخشهایی از استانهای اصفهان و همدان ، مازندران، گیلان ، آذربایجان غربی و شرقی ، تهران و البرز و سمنان رخ داده است.

خشکسالی ادامه دارد

او اظهار داشته است: شرکت مدیریت منابع آب ایران ۲۶ فروردین۱۴۰۳، میزان پرشدگی سدهای کشور را ۶۰ درصد اعلام کرد که بیشتر در جنوب غرب کشور و استان خوزستان واقعند. در کل مناطق زاگرس و جنوب غرب ایران حدود ۲۲  میلیون نفر ، حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور زندگی می کنند.  بنابراین در مناطقی که حدود ۷۵ درصد از مردم ایران زندگی میکنند، از جمله تهران، البرز، مشهد، اصفهان و تبریز،  همچنان کمبود بارندگی و خشکسالی مشکل جدی و اصلی در سال آبی جاری است.  

 

 

کدخبر: 990992 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟