نامعلوم بودن سرانجام بودجه های مدیریت پسماند مازندران/زباله های استان در تعطیلات 5 برابر می شود/شهرداری ها تا یک ماه بعد از عید،زباله جمع می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انباشت زباله در استان‌های شمالی کشور که بالاترین مسافر را در ایام نوروز داشتند انسان را به تأسف وا می‌دارد. ریختن زباله در سواحل دریا‌ها و جنگل‌های مازندران که منابع طبیعی ارزشمند کشور محسوب می‌شوند نیاز به حفاظت بیشتری دارد.

ساماندهی این وضعیت علاه بر اینکه نیاز به افزایش اعتبارات داشته باشد نیاز به ارتقاء فرهنگ در میان گردشگران و مسافران دارد. به طور طبیعی این استان در روز چیزی حدود ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تن زباله تولید می‌کند که در ایام نوروز و تعطیلات از ۷ هزار تن عبور می‌کند وگا‌هاً به ۱۰هزار تن هم می‌رسد. بنا به ادعای مدیر کل محیط زیست استان مازندران جمع‌آوری و پاکسازی این حجم از زباله و پسماند مسافران برای شهرداران تا یک ماه به طول میانجامد.

علاوه براین دولت در طرح‌های خود در پی اعلام افزایش گردشگری در نوروز است اما این توسعه پایدار نیست و بیشتر به محیط زیست صدمه وارد می‌کند. چرا که گردشگران و مسافران در طول مدت سفر تولید زباله‌هایشان نسبت به روز‌های عادی بالا می‌رود و در مواقعی که برای تفریح به دریا‌ها و جنگل ‌می‌روند جمع‌آوری پسماند‌هایشان را جدی نمی‌گیرند و ر‌ها می‌کنند.

در آستانه روز جهانی زمین پاک با این هشدار که زباله‌ها در محیط زیست چه آلودگی‌های خطر‌ناکی می‌توانند داشته باشند و فارغ از این که تا سال‌ها تجزیه آن‌ها طول می‌کشد و منابع طبیعی را به نابودی می‌کشاند با مدیرکل محیط زیست استان مازنران درباره مدیریت پسماند‌های حاصل از ورود مسافران به این استان و چگونگی جمع‌آوری و امحاءآن به گفت و گو نشستیم.

عقب ماندگی تاریخی استان مازندران در حوزه پسماند

مدیرکل محیط زیست استان مازندارن با تأکید بر عقب ماندگی تاریخی این استان در حوزه پسماند گفت: تولید زباله در این استان در ایام تعطیلات و اواخر هفته نوسان دارد و گا‌هاً تا ۵ برابر افزایش خواهد اشت. یکی از مشکلات اساسی این استان این است که علاوه بر شهروندان خودش که تمام سال اسکان دارند در اواخر هفته هم خانه دمی‌ها این استان می‌آیند و بعد از تعطیلات آخر هفته برمی گردند لذا نوسان تولید زباله در اواخر هفته یکی از موضعات جدی است که دایتان دیده می‌شود.

کاویان در ادامه گفت: به طور ویژه در تعطیلات نوروز تولید زباله در این استان به حد انفجار می‌رسد به طوری که شهرداری ها تا یک ماه بعد از پایان تعطیلات نوروز در حال جمع‌آوری و پاکسازی سواحل و معابر هستند..

مدیر کل محیط زیست استان مازندران با اشاره به ظرفیت‌های ساماندهی پسماند در استان افزود: در این راستاپروژه‌هایی از قبل در حال انجام بوده ولی هنوز به بهره‌برداری نرسیده و پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسیده هم شامل ایراداتی است. یکی از مهمترین آن‌ها پروژه زباله سوز شهر ساری است که با ظرفیت ۵۰۰ تن در روز از ۱۵ سال گذشته شروع به کار کرده و تا سال پیش ۵۰ درصد پیشرفت داشته ولی از سال گذشته تا کنون۹۵ درصد پیشرفت کرده، سیستم تصفیه شیرآبه و تجهیزات و ابنیه آن تا ۸۵ درصد نصب شدهاست. در این پروژه ما اصرار براین داشتیم تا تصفیه شیرابه آن ساخته نشود افتتاح نخواهدشد. این پروژه در سفر اول رئیس جمهور با اعتبار خوبی که دریافت کرد به سرعت در حال پیشرفت است. این زباله سوز ایرادات فنی داشته که در این دو سال اخیر ورود کردیم و در حال رفع آن هستیم.

همچنین سیستم تصفیه شیرابه زباله سوز نوشهرکه اینک معضل ماست با ظرفیت ۲۵۰ تن افتتاح شده و با خروجی ۷۰ تن در حال کاراست برای افزایش ظزفیت آن اقداماتی داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه موضوع پسماند در استان مازندران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ادامه داد: در مازندران شهرداری‌ها سازمان‌هایی تحت عنوان پسماند داشتند اما با توجه به اهمیت آن در استانداری سازمانی تحت عنوان پسماند وجود نداشت و در همین راستا شهرداری‌ها کار خودشان را در زمینه جمع‌آوری پسماند انجام می‌دادند و دفتر شهری استانداری با آن‌ها ارتباط داشت و سازمان محیط زیست هم به عنوان دستگاه ناظر عمل می‌کرد. در همین رابطه هم با شهرداری‌ها و استانداری وفرماندار‌ها و بخشدار‌ها درگیر بودیم تا اینکه آمدیم در محیط زیست ۴ کمیته تخصصی برای پسماند‌های عادی شهری و روستایی، پسماند‌های عفونی پزشکی و صنعتی و ویژه و کشاورزی راه‌اندازی کردیم و دستگاه‌های اجرایی مرتبط را دبیرخانه اعلام کردیم. دستگاه‌های اجرایی، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها ونمایندگان سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان و استانداری و بازرسی استان اعضای این کمیته‌ها هستند. کمیته پسماند‌های کشاورزی را به سازمان جهاد کشاورزی واگذار کردیم. شرکت شهرک‌های صنعتی و سازما صمت استان را مسئول کمیته پسماندها‌ی صنعتی و خطرناک قرار دادیم ودفتر شهری را مسئول پسماند‌های عادی شهری و روستایی قرار دادیم.

کاویان با علام اینکه جلسات کارگروه پسماند حتماً با حضور استاندار برگزار می‌شود اظهار داشت: استاندار مازندران توجه ویژه‌ای به موضوع پسماند دارد و تاکنون نشده که یک جلسه هم بدون حضور وی برگزار شود. هر پروژه‌ای هر اتفاقی به لحاظ عملکردی و اعتباری و پیشنهاد‌های جدید به لحاظ فنی باید از کانال این کمیته‌های تخصصی رد شود. کمیته فنی که به همه این کمیته‌ها نظارت دارد، دبیرخانه‌اش اداره کل محیط زیست استان است و مصوبات این کمیته برای اجرا به کارگروه پسماند مستقردر استانداری ابلاغ می‌شود. این موضوع باعث شده پروژه‌های راکد سرعت بگیرد.

علاوه بر این زباله سوز نوشهرومجموعه کارخانه کمپوست قائمشهر که ۴۰۰ تن ظرفیت درروز دارد و خط پردازشش در ایام دهه فجر ۴۰۲ افتتاح شده و تمام زباله‌های قائشهر و اطراف پردازش و دفع می‌شوند.‌امیدواریم خط کمپوستش هم به طور کامل افتتاح و راه‌اندازی شود.

او با توجه به مطالعات ویژه‌ای که در استان در خصوص مدیریت پسماند شده گفت: در طرح جامع مطالعاتی پسماند استان مازندران این استان را به۹ پهنه تقسیم و در یک دهه اخیر اعتبارات هم در غالب همین ۹ پهنه تخصیص یافته است. در این طرح همه زباله‌های یک پهنه به مرکز آن انتقال داده و در آنجا پردازش و تصفیه می‌شود.

واقعیت این است که در طول این سال‌ها اعتبارات خوبی به پروژه‌های مدیریت پسماند مازندران تزریق شده ولی آنطور که باید منتج به رشد و پیشرفت پروژه نشده، مانندکارخانه کمپوست بهشهر که با ۲۵۰ تن ظرفیت راه‌اندازی شده و الان دارد با ۷۰ تن ظرفیت دارد کار می‌کند. برنامه‌هایی برای ارتقای این ظرفیت با تزریق اعتبارات در آینده می‌تواند در افزایش ظرفیت آن مؤثر باشد.

 

پروژه کمپوست نور از دو سال قبل روزی ۱۰۰ تا ۱۶۰ تن زباله را مدیریت می‌کند. زباله سوز نوشهر تقریباً ۲۰۰ تن ظرفیت دارد و ۱۷۰ تن زباله در روز را تبدیل به برق می‌کند ولی با همه این موفقیت‌ها ایراداتی هم هست.

کاویان می‌گوید: در استان ۳۰ نقطه مرکز دفن زباله داریم که در ۹ پهنه مدیریت می‌شود و ماهانه سرکشی و بازرسی می‌شود و طرح شکایت و پیگیری داریم. علاوه بر این از دهیاران و بخشداران نمونه که در تعطیلات نوروز و بعدش دربحث پاکسازی معابر فعالیت‌های خوبی دارند تقدیر می‌کنیم.

درنهایت این مسئول با تأکید بر اینکه نگاه به استان مازندران باید یک نگاه ملی باشد گفت: بعد از تعطیلات نوروز شهرداری‌های این استان تا یک ماه درگیر جمع‌آوری پسماند‌های مسافران بودند. علاوه بر آن پسماند‌هایی تعطیلات عید فطر هم بار دیگری بر کار آنان افزود. این شرایط، می‌طلبد که وزارت کشور اعتبار ویژه‌ای برای مدیریت این موضوع به استان اختصاص دهد. ما الان گردشگر توریست نداریم در مازندران با پدیده‌ای به نام خانه دومی روبرو هستیم که هموطنان اواخر هفته به منازلشان در این استان می‌آینده و بخشی از زندگیشان را در این شهر‌ها می‌گذرانند برمیگردند بدون اینکه محل کار و فعالتشان در این استان باشد. شرایط ما با دیگر استان‌های که مهاجر پذیرند متفاوت است. این استان اعتبارات پسماندش بعضا کمتر از سایر استانهاست ولی تولید پسماندش به دلیل ویژگی‌های خاصی که در سکونت‌های آخر هفته‌ای دارد چند برابر است.

علاوه بر مواردی که اشاره شد این شهرداری فعالیت‌های برای جبران عقب ماندگی که در ۴ دهه دراین حوزه در استان داشته است: زباله سوزی در استان گلستان با تکنولوژی‌های نوین انجام می‌گیرد و دیگر به صورت سنتی انجام نمی‌شود. زباله سوز در بابلسر سیستم «پرولیز »دارد و از زباله‌های فراورد‌های هیدروکربنی تولید می‌کند. در حوزه تفکیک زباله از مبدا آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌هایی با کمک فعالان محیط زیست در ۱۰۶ خانه محیط زیست داشته است، در این آموزش‌ها به مردم یاد داده می‌شود که چگونه از زباله‌های روزانه خود کمپوست تهیه کنند.

 

کدخبر: 989302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر:آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟