حضور دامداران در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی ادامه دارد/ رئیس توران: زور محیط زیست به عشایر نمی رسد + فیلم
حجم ویدیو: 17.50M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این تصاویر که مربوط به تاریخ 12 اردیبهشت ماه امسال است، حضور دامداران و عشایر را در پارک ملی توران نشان می دهد که چندین سگ گله نیز همراه آنها است در یکی از این تصاویر به وضوح مشاهده می شود که سگ گله از نقطه ای که پیشتر تصویری از یوز ایرانی در آن به ثبت رسیده بود، در حال عبور است.

در روزهای اخیر چندین بار سعی کردیم که با حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی، غلامرضا ابدالی، مدیر دفتر حیات وحش و مسئولان روابط عمومی سازمان محیط زیست برای پرسیدن علل این حضور غیرقانونی عشایر در منطقه گفتگو کنیم اما شخصیت های حقوقی مذکور در این خصوص پاسخگو نبودند.

برای روشنتر شدن مساله و اجتناب از پرداخت یکطرفه به موضوع سراغ احمد رادمان، رئیس پارک ملی توران رفتیم وی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که چرا بعد از 17 روز همچنان دامداران و عشایر در پارک ملی توران به صورت غیرقانونی حضور دارند، تصریح کرد: متاسفانه بارها مشاهده شده که عشایر در سالهای اخیر حتی تا پایان اردیبهشت به بهانه اینکه وسیله ای برای حمل و نقل پیدا نمی کنند در منطقه می مانند.

وی گفت: ما در این خصوص کاره ای نیستیم و سازمان محیط زیست زورش به این نهادها نمی رسد زیرا در اغلب موارد اینها نهایتا بعد از شکایت و معرفی به دادگاه با گریه و زاری که ما بیچاره هستیم آزاد می شوند و به نهادهای دیگر مراجعه می کنند و در نهایت در جلسات استانی محیط زیست محکوم به این می شود که در راستای حمایت از تولید عمل نمی کند و حامی عشایر و دامداران نیست.

نهایت برخورد با عشایر متخلف جریمه دو میلون تومانی است

رئیس پارک ملی توران بیان کرد: متاسفانه این مجوزها از طریق شورای عشایری و منابع طبیعی صادر می شود و بسیاری از آنها از قدیم پروانه چرا داشته اند و بیشتر به دلیل اینکه در جلسات شورای عشایری از آنها حمایت می شود اجازه حضور تمدید شده و گاها غیرقانونی به اینها داده می شود.

رادمان تاکید کرد: این عشایر در پاییز نیز متاسفانه به جای اینکه از ابتدای آذر ماه وارد منطقه شوند از اوایل آبان وارد منطقه می شوند و ما نزدیک به 15 سال است که این مشکل را داریم در حالیکه اگر خشکسالی باشد خیلی سریع منطقه را ترک می کنند اما اگر مراتع سبز باشند تا منطقه را کامل درو نکنند از منطقه خارج نمی شوند.

وی بیان کرد: حتی اگر الان یک مورد از آنها را به دادگاه معرفی کنیم و در دادگاه نیز بخواهند با او برخورد کنند یک جریمه 2 میلیونی برای او در نظر می گیرند و این جریمه را می پردازند و برمی گردند و ادامه تخریب را از سر می گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این مساله در کنار سایر ادعاهای سازمان محیط زیست از جمله ایجاد کریدور یا فنس کشی و ادعاهای بزرگ دیگر از جمله تکثیر در اسارت که همواره بدون هیچ توضیح و بدون در نظر گرفتن نظرات جمیع کارشناسان انجام می گیرد تنها بخشی از پروژه « انقراض سریع یوز ایرانی» است که سازمان ها و ارگانهای متولی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این امر دخیل هستند، برعهده گرفته اند و شواهد نشان می دهد که به نحو احسن در حال انجام دادن آن هستند.

کدخبر: 890608 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟