منع تردد شبانه گلوی معیشت مردم را گرفته / افزایش ده برابری تماس با اورژانس اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پاییز سال گذشته بود که منع تردد شبانه به مردم اعلام شد و تا امروز ادامه داشت. علت این تعیین منع تردد شبانه مهار کرونا بود ولی با بازگشایی همه ادارات و مدارس و دانشگاه ها و ... باز همچنان این تردد شبانه ادامه  دارد به شکلی که دیگر معنای مهار کرونا را از دست داده است و شبیه منع تردد شبانه با نگاه نظامی شده است.

این در حالی است که تاکنون مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، رییس پلیس راهور تهران و بسیاری از مسئولان اثر بخش نبودن طرح منع تردد شبانه را بازگو کرده اند اما باز تصمیمی برای این موضوع گرفته نمی شود.

تردد شبانه و افزایش خشونت خانگی

محمدرضا محبوب فر کارشناس آسیب های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره افزایش افسردگی به دلیل منع تردد شبانه و افزایش خشونت خانگی گفت: منع تردد شبانه آسیب زیادی به اصناف زده است که در این شرایط بدون شک صاحب هر یک از واحدهای صنفی از نظر روحی و روانی امنیت نخواهند داشت و روز به روز بیشتر افسرده می شوند.

او ادامه داد: واحدهای صنفی امروز فقط به دلیل تورم و شرایط اقتصادی زیر فشار نیستند بلکه همین منع تردد شبانه دلیل اصلی گرفته شدن رونق اقتصادی آنهاست. دیگر وقت آن رسیده که بجای منع تردد شبانه از واژه حکومت نظامی استفاده کنیم و این حکومت نظامی معیشت مردم را نشانه گرفته است.

محبوب فر درباره افزایش خشونت خانگی در همین دوران منع تردد شبانه اظهار کرد: افزایش خشونت خانگی ما متوجه زوج هایی است که زیر فشار، اضطراب و تنش های اقتصادی هستند و اتفاقا همین منع تردد شبانه نیز به دلیل اینکه جلوی کوچکترین رفت و آمد خانواده ها را گرفته در تشدید خشونت خانگی بسیار موثر بوده است.

استفاده از سلاح سرد در خشونت خانگی

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: تماس با اورژانس اجتماعی 10 برابری افزایش داشته است و خشونت خانگی به نحوی است که هر لحظه امکان استفاده از سلاح سرد نیز توسط یکی از زوج ها وجود دارد.

محبوب فر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید تغییر رفتار در سیاست هایش بدهد تاکید کرد: ما باید سعی کنیم تبدیل به یک کشور عادی شویم و آزادی های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را برای مردم خود فراهم کنیم. ما نباید به مانند یک لاک پشت سر در لاک خود کنیم بلکه باید به صورت ریشه ای به مسائل نگاه کنیم.

او افزود: ایران باید به دنیا سلام کند. کشور ما به عنوان بزرگترین ذخیره کننده نفت و گاز در جهان حتی اجازه ندارد بدون اجازه گاز از چاه های خود برداشت کند یا به صورت علنی نفت به فروش برساند که این موضوع اصلا قابل قبول نیست.

 محبوب فر در پایان خاطر نشان کرد: زمان شاه مردم به خاندان پهلوی نه گفتند چون دیگر خیلی دیر شده بود اما امروز ما هنوز زمان برای اصلاح وضع موجود داریم و نظام باید ببیند که هم اکنون مردم چه می خواهند و بدون شک در صورت توجه به خواسته مردم ایران به راحتی می تواند در عرصه های مختلف به سمت رشد حرکت کنند.

کدخبر: 736085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟