چراغ تئاتر باید روشن بماند

به گزارش گروه هنری رکنا ، محمد صدیقی مهر فوق لیسانس تئاتر و از بازیگران خوشنام تلویزیون و تئاتر کشورمان است. او از سال 83 وارد عرصه تئاتر شد و در سال 85 اولین نمایش خود را به نام " لیلی و مجنون " کار پری صابری در تالار وحدت اجرا کرد. در فیلم " شیطان وجود ندارد " اثر محمد رسول اف که در جشنواره برلین خرس طلایی را برد بازی کرد و در 2 فیلم دیگر به نام " آدم کاغذی " و " مزرعه آبی " که هنوز اکران نشده است به ایفای نقش پرداخت.

در تلویزیون هم در سریال " بهشت دور نیست " کار حسن هدایت بازی کرد. همچنین در سریال " پس از آزادی " کار محمدعلی باشه آهنگرجلوی دوربین ظاهر شد که قرار است چند ماه دیگر پخش شود.

بازیگری شغل نیست

او معتقد است عملا کار بازیگری شغل محسوب نمی شود و حتی در شرایط کنونی کشور که از لحاظ ویروس کرونا همه چیز تحت تاثیر قرار گرفته و همه کارها به نوعی تعطیل شده است یا با رکود بد مالی روبه رو است بیمه بیکاری به این حرفه هنری و شاغلان در آن تعلق نمی گیرد.از لحاظ مالی هم این حرفه شرایط خوبی ندارد و هم به لحاظ کار کردن و هم به لحاظ مالی داستان های پیچیده ای دارد.

محمد صدیقی مهر

شباهت نقش ها با فرزند

صدیقی مهر تمام نمایش هایی که بازی کرده است را مانند بچه هایش دوست دارد چراکه خودش آن نقش ها را آفریده است و نظرش درباره نمایش " شاه لیر " به کارگردانی خوب دکتر مسعود دلخواه این است که در یک فضای بسیار خوب و در آرامش اجرا شد.

او فیلم های اروپایی را بیشتر از فیلم های آمریکایی و فضای زرد هالیوود می پسندد و فیلم های مورد علاقه اش خیلی انسانی تر است تا هالیوودی.

صدیقی مهر فیلم های کارگردان ترکیه ای " جیلان " را خیلی می پسندد. او نمایش های کلاسیک را خیلی دوست دارد و معتقد است با رویکرد امروزی که در ایران خیلی کم کار می شود اگر با یک اثر خلاقانه رو به رو شود آن را برای بازی می پذیرد. مثلا نقش " یاگو " در نمایشنامه " اتلو " اثر ویلیام شکسپیر را خیلی دوست دارد که روزی کار کند.

ریزش تماشاگر تئاتر

این بازیگر خوب و با اخلاق کشورمان استقبال مردم را از تئاتر خوب ارزیابی نکرده است و به گفته او چون تعداد سالن ها خیلی زیاد شده است و شبی بیش از صد اجرا پیش از شیوع کرونا روی صحنه می رفت نسبت به گذشته تماشاگر تئاتر ریزش کرده است. فرهنگی که تئاتر را به عنوان یک ضرورت بشناسد و تماشاگر را موظف به دیدن تئاتر کند در کشورمان هنوز وجود ندارد.

ارزیابی مثبت دوران قرنطینه

صدیقی مهر در روزهایی قرنطینه کرونایی به مطالعه کتاب هایی پرداخت که به دلیل مشغله کاری نتوانست آنها را بخواند. فیلم های خوبی که ندیده بود را مشاهده کرد . به نظر او دوران قرنطینه زمان خوبی بود برای فکر کردن و یک خلوت با خود و شاید آرامش.

ادعای استادی در تئاتر نداشته باشیم

از دید صدیقی مهر کار هنری خصوصا بازیگری هیچ نقطه پایانی ندارد لذا هیچ کس نمی تواند ادعای استادی در این مبحث پیچیده کند. او برای خودش بشخصه مسیر درستی را تعیین کرده و براساس آن کارهای هنری را قبول می کند. او فیلمنامه خوب را قبول می کند و چون روی انتخاب متن و کارگردان و فضای کاری بسیار حساس است خیلی کم فیلم بازی می کند.

تقاضای هنری از مردم

او از همه مردم تقاضا می کند تا باز شدن سالن ها ، سالن ها را خالی نگذارند و چراغ تئاتر را روشن نگه دارند. از دید صدیقی مهر از طریق تئاتر فرهنگ ما ارتقا می یابد و تئاتر در زمینه های فرهنگی ، فکری . اخلاقی خیلی کمک کننده است. او امیدوار است تئاتر را مردم تنها نگذارند.

ارتباط تدریس و بازیگری

صدیقی مهر که علاوه بر بازیگری در کار آموزش و تدریس هم فعالیت دارد بازیگری و تدریس را جدا از هم نمی داند. او تدریس را جزئی شیرین از زندگی اش می داند و خیلی اوقات سر کلاس از دانش آموزان که از دید او بکر هستند یاد می گیرد که برایش بسیار مقدس است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟