مرتضی زحمتکش به نمایش خیابانی جان دوباره می دهد

به گزارش رکنا، چهل‌ و دومین جشنواره تئاتر فجر هم به خاطره ها پیوست و آنچه از این رویداد بزرگ فرهنگی هنری کشورمان به جا می ماند حرف ها و نگاه عوامل آثار و منتقدین نمایش هاست؛ نمایش های خیابانی شاید در عرصه تئاتر کمی مظلوم و غریب واقع شده باشند اما استقبال مردم از این نمایش ها در طول جشنواره تئاتر فجر 42 که حتی در شرایط جوی نامشخص و سرمای هوا ایستاده بودند به تماشای تئاترها اتفاقی مثبت و دلگرم کننده است؛ به همین بهانه با کارگردان تئاتر خیابانی گوله بهار همکلام شدیم که در ادامه می خوانید.

لطفا خودتان رامعرفی کنید.

سلام. مرتضی زحمتکش هستم از شهر رشت استان گیلان. بازیگر و کارگردان تئاتر و نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی گوله بهار. مدرک تحصیلی ام کاردانی بازیگری از دانشگاه فرهنگ و هنر است.

درباره نمایش خیابانی تان در جشنواره بفرمایید؛

این نمایش با پرداخت به آیین نوروزخوانی نوشته شده است؛ یکی از آیین های اصیل و قدیمی گیلان.

آیا نمایش خیابانی گوله بهار اولین کار خیابانی شماست؟

خیر؛ این دهمین کارگردانی بنده در تئاتر خیابانی است.

نمایش خیابانی گوله بهار

اجراهای صحنه ای هم داشتید؟

به عنوان بازیگر در کارهای مختلف صحنه ای و خیابانی حضور داشتم ولی به عنوان کارگردان از سال 1395 فقط کار خیابانی را کارگردانی کردم و با افتخار تا به امروز در 51 اثر نمایشی حضور فعال داشتم.

فرق اجرای خیابانی و صحنه ای چقدر است؟

تئاتر خیابانی در ارتباط نزدیک با مخاطب و گاها با وارد شدن مردم به ماجرا شکل می‌گیرد و رویداد از پیش تعیین شده ای را نمی شود تعریف کرد ولی در تئاتر صحنه ای فقط مخاطب تماشاگر اثر شماست.

بازیگر زن این کار همسرتان بودند؛ چقدر باهم سر تمرین تعامل داشتید؟

حضور همسر بنده به عنوان بازیگر خب بسیار به من هم کمک کرد. در تئاتر خیابانی ارتباط بین بازیگر و کارگردان برای تولید اثر خیلی مهم است و حضور همسرم قطعا یک نمره مثبت در کارم بود.

کارگردان نمایش خیابانی گوله بهار کنار همسر بازیگرش

شانس برنده شدن این نمایش خیابانی را در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر چقدر می دیدید؟

نمایش های خیابانی امسال از کیفیت مناسبی برخوردار بود و خیلی سخت بود انتخاب و نمی‌شد گفت چه کسی چه جایزه ای را دریافت می‌کند.

استقبال مردم چطور بود؟

خوشبختانه استقبال چشمگیری از اجرای داوری اثر ما شکل گرفت.

آیا در گیلان هم اجرا شد این نمایش یا خواهد شد؟

برنامه ریزی اجرای این اثر در اواخر سال در گیلان هم در حال انجام است.

از نحوه برگزاری جشنواره و اطلاع رسانی آن راضی بودید؟

نحوه اطلاع رسانی جشنواره خیلی خوب بود ولی برگزاری جشنواره می توانست بهتر باشد و یا تغییراتی که به یکباره در ساعت اجراها پیش می آمد یک مقدار اذیت کننده بود.

کارگردان نمایش خیابانی گوله بهار با همسرش

کار بعدی تان را دوست دارید در چه زمینه ای بسازید؟

تولید اثر بعدی هم قطعا نمایش خیابانی خواهد بود.

از نظر هزینه آیا نمایش خیابانی به صرفه تر است از نمایش صحنه ای؟

قطعا از نظر هزینه تئاتر خیابانی به صرفه تر از تئاتر صحنه ای است مخصوصا در این روزها که سالن های گیلان قیمت های نجومی را برای تمرین و اجرا دریافت می‌کنند و امیدوارم که این مشکل حل شود، چون هنرمندان تئاتر درآمد آنچنانی ندارند که توانایی پرداخت چنین پول هایی را بابت کرایه سالن داشته باشند.

دوست دارید فرزندتان راه پدر و مادر را در پیش بگیرد و بازیگر یا کارگردان شود؟

قطعا خود پسرم باید مسیر زندگی اش را انتخاب کند ولی من به عنوان کسی که نصف عمرم را در هنر صرف کردم با این اوصاف موجود به هیچ وجه توصیه نمی کنم که به فعالیت های هنری بپردازد.

حرف پایانی؟

حرف پایانی اینکه امیدوارم روز به روز شاهد حل شدن مشکلات مردم باشیم تا در نمایش های خیابانی به جای عنوان کردن مشکلات مردم فقط نمایش های شادی آور را اجرا کنیم و حال دل مردم روز به روز بهتر شود.

کدخبر: 971609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟