فیلم پروین روایتی از توانمندی‌ های زن ایرانی است

به گزارش رکنا، فیلم پروین نه یک روایت خشک و مستندگونه از زندگی پروین اعتصامی ، این بانوی ادیب کشورمان است و نه به سمت نگاه سیاسی رفته‌ایم و نه خیلی وارد فضای اجتماعی آن دوران شده‌ایم. فیلم سینمایی «پروین» روایتی از داستان زندگی پروین اعتصامی، بانوی شاعر ایرانی به کارگردانی محمدرضا ورزی است. ورزی به عنوان کارگردانی که سابقه زیادی در تولید و ساخت سریال‌های تاریخی دارد، قبلاً دو بار با فیلم‌های «ابراهیم خلیل‌الله» و همچنین «به عشق پدرم» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و امسال قرار است سومین حضورش را با «پروین» تجربه کند. «جوان» در گفتگو با این کارگردان سینما و تلویزیون به چند و، چون تولید این فیلم، فرم و محتوا و همچنین انگیزه او از تولید چنین اثری پرداخته است.

ارزیابی و نظر شما از چگونگی برگزاری برنامه قرعه‌کشی فیلم‌های حاضر در چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر چیست؟

به هر حال یک مجلس برای قرعه‌کشی آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر بود و طبق قرعه تکلیف نوبت و ساعت اکران آثار حاضر در این رویداد و جشن بزرگ سینمایی کشورمان تعیین شد.

مردم شما را بیشتر به عنوان کارگردان آثار تاریخی در مدیوم تلویزیون می‌شناسند، سابقه اولین حضورتان در جشنواره فیلم فجر مربوط به چه زمانی است؟

من تا پیش از دوره چهل‌و‌دوم جشنواره فیلم فجر که با فیلم سینمایی «معجزه پروین» در آن حاضر هستم، دو دوره دیگر حضور در این جشنواره را تجربه کرده‌ام. اولین بار سال ۱۳۸۳ و با فیلم سینمایی «ابراهیم خلیل‌الله» در جایگاه تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان در جشنواره فجر حضور پیدا کردم. دوره بعدی حضورم در جشنواره به سال ۱۳۹۲ در مقام نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «به عشق پدرم» برمی‌گردد. امسال هم که مجدداً به عنوان کارگردان فیلم سینمایی «معجزه پروین» در جشنواره حضور دارم.

 سابقه حضور شما در جشنواره فیلم فجر تقریباً با یک فاصله ۱۰ ساله اتفاق افتاده است، با توجه به تجربه ادوار گذشته ارزیابی‌تان از جشنواره پیش رو چیست؟

در جشنواره بازار رقابت داغ است و نمی‌شود توقع یا پیش‌بینی خاصی در مورد آن داشت بلکه باید منتظر اتفاقات بود. اینکه فیلم‌های حاضر در این رقابت بزرگ چگونه دیده خواهند شد یا اینکه هیئت محترم داوران در انتخاب آثار چه رویکرد‌هایی را ملاک نظر قرار می‌دهند تا آثار برتر و برگزیده را معرفی کنند، از جمله هیجانات و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای است که جزو ذات رقابت و جشنواره‌هاست، ولی قطعاً مثل سال‌های گذشته که خوشبختانه در اجرا و برگزاری جشنواره فیلم فجر همیشه خوب عمل شده است، امسال هم این رقابت باشکوه برگزار می‌شود.

 شخصیت پروین اعتصامی یک حلقه وصلی بین دو قشر عام و روشنفکر جامعه بوده که از یک سو به دلیل اشعارش محبوب مردم کوچه و خیابان بوده و از سویی دیگر به عنوان یک بانوی موفق و روشنفکر در دوران خودش مطرح بوده است. عموماً رویکردی که مخاطبان از شما در مقام کارگردانی آثار قبلی‌تان به یاد دارند، رویکرد روایتگری تاریخ بوده است، آیا مخاطبان باید منتظر یک شگفتانه از محمدرضا ورزی باشند؟

از جمله آثار تلویزیونی بنده «معمای شاه» یک سریال سیاسی- تاریخی بود که با محوریت روایت مستند ساخته شد. آثار دیگری هم که کار کرده‌ام از جمله سریال «تبریز در مه» یک رمان تاریخی بود، سریال ستارخان هم بر اساس یک رمان تاریخی به اسم «ایران‌دخت» تولید شد، در واقع بیشتر آثارقبلی من با محوریت رمان تاریخی بوده‌اند. همانطور که عرض کردم تنها اثری که بر اساس روایت مستند تاریخی ساختم، سریال معمای شاه بود ولی در ارتباط با فیلم «معجزه پروین» باید بگویم که این فیلم یک کار شاعرانه است، نه کار سیاسی و تاریخی. این فیلم برشی از زندگی خانم پروین اعتصامی است که برای جامعه و مخصوصاً طیف بانوان حرف‌هایی برای گفتن دارد. به هر حال اینکه یک زن در آن برهه از تاریخ که رقبای سرسختی در جمع مردان داشته و در آن فضای مردانه که پیش روی او بوده چگونه توانسته است خودش را تثبیت کند، در نوع خود جالب است، تا امروز دیوان اشعار او به عنوان یک اثر جاودانه ادبی و تاریخی باقی بماند، روایت و رویکرد این فیلم است. این فیلم نه یک روایت خشک و مستندگونه از زندگی این بانوی ادیب کشورمان است و نه به سمت نگاه سیاسی رفته‌ایم و نه خیلی وارد فضای اجتماعی آن دوران شده‌ایم. این فیلم روایتی از مسیر قهرمانی این بانوی شاعر ایرانی است که چگونه موفق می‌شود در آن فضای مردانه خودش را مطرح و اثبات کند.

ایده ابتدایی ساخت این فیلم سینمایی چه زمانی برای شما شکل گرفت؟

من از سال ۱۳۹۳ دغدغه این کار را داشتم و تحقیقات آن را شروع کردم، چون خیلی عجله‌ای برای تولید آن نداشتم، چندین بار آن را بازنویسی کردم تا بالاخره شرایط ساخت و تولید آن برایم فراهم شد و آن را ساختم.

 مخاطب اصلی معجزه پروین بانوان هستند؟

ممکن است به دلیل اینکه سوژه و شخصیت اصلی این فیلم یک بانوی تاریخ ساز و درخشان در تاریخ کشورمان است، برای بانوان کشورمان جذاب‌تر باشد و ارتباط بیشتری برقرار کنند، ولی من این اثر را برای همه مردم جامعه و فارغ از نگاه جنسیت‌محور زنانه یا مردانه ساخته‌ام. در واقع با تولید این فیلم می‌خواستم به این سمت بروم که نشان دهم زن ایرانی فقط محصور در آشپزخانه نبوده و نیست. زن ایرانی توانمندی‌هایی دارد که حتی در بازه زمانی دوران زندگی این بانو که نگاه‌های مردمحور در جامعه آن روزگار غلبه داشته، توانمندی‌های ارزنده و تاریخ‌سازی جلوه‌گر شده است. اینکه یک بانوی ایرانی در دوران معاصر شاعری بی‌بدیل است و کاری می‌کند دشمنان و منتقدانش که حتی سعی در تخریب او داشتند، در نهایت او را معجزه خطاب می‌کنند، برای جامعه بانوان جوان و امروز کشورمان که در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی دارند، اتفاق مهمی است که برای تقویت تلاش‌ها و انگیزه‌بخشی به آن‌ها بازگو شود. سرزمین ما از وجود چنین بانوانی برخوردار بوده و است و خواهد بود.

 آیا ممکن است فیلم سینمایی معجزه پروین به یک مینی‌سریال تلویزیونی تبدیل شود؟

نه! اصلا علاقه‌ای به این اتفاق ندارم.

منبع: روزنامه جوان

کدخبر: 970262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی مصطفی شاه کرمی
آیا این خبر مفید بود؟