معرفی رمان: رنج دلدادگی / ماجراهای عاشقانه بوتو و لنه

به گزارش رکنا، کتاب رمان رنج دلدادگی یکی از دقیق‌ترین، عمیق‌ترین و ظریف‌ترین آثار اوست. داستان آن ساده است و از واقعیات روزمره‌ جاری متأثر از اندوهی توأم با تسلیم و رضا گرفته شده است. این اثر نشان می‌دهد که نویسنده از روح آدمی آگاهی تیزبینانه‌ای دارد.

در یکی از تعطیلات روز یکشنبه، افسر و بارون جوان، بوتو فون ریناکر2 در حوالی برلین، 2 دختر از طبقه‌ متوسط را که قایق شان در دریاچه برگشته بود، نجات می‌دهد. عاشق یکی از آنها به نام لنه نیمیچ3 می‌شود. لنه دختر دلربا و باشهامتِ زنی اتوکش است. 2 دلداده هر روز یا در خانه‌ مادر لنه یا در باغ مجاور خانه‌ زن و شوهر ی به نام خانوادگی دور4 با یکدیگر ملاقات می‌کنند؛ زن و شوهر 2 اصیل‌زاده‌ برلینی‌اند که نویسنده استادانه آنها را وصف می‌کند. عشق والا و عمیق 2 جوان دیری نمی‌پاید. بوتو از خانواده‌ای اشرافی ولی کم‌مکنت است. برای پیشرفت کارش لازم است که با دختری از اشراف ثروتمند وصلت کند. خانواده‌اش تقریبا از زمان کودکی او دختر مورد نظر را انتخاب کرده‌اند و به‌زودی یکی از عموهایش سر می‌رسد و تکلیفش را به او یادآوری می‌کند.

معرفی کتاب رنج دلدادگی

بوتو و لنه پا به گریز چندروزه‌ای در بیشه‌های اشپره5 می‌گذارند؛ به امید آنکه در آنجا در کنار هم از لذت تنهایی برخوردار شوند ولی در آنجا چند تن از دوستان هنگ بوتو را می‌بینند که همه «بانو»های کم و بیش بدنام شان را همراه داشتند. لنه از اشارات توهین‌آمیز این اشخاص دل‌آزرده می‌شود و میان دو دلداده شکاف درونی عمیقی پدید می‌آید. بعد، بوتو با دختر طناز و دلربا و فاسد و اندکی عاشق ازدواج می‌کند. تسلیم این ازدواج می‌شود بی‌آنکه عشق نخستین خود را از یاد ببرد.

لنه عمیقا رنج می‌برد ولی سرانجام با مردی شریف و دارای احساسات پاک ازدواج می‌کند. جو تسلیم و رضایی که رمان در آن پایان می‌یابد از تراژدی آرامی حکایت می‌کند که غالباً در پسِ سرنوشت‌های ساده و معمولی پنهان می‌ماند. این رمان از جهت ساخت خود یکی از معتدل‌ترین آثار فونتانه است. شاعر با آن از سنت‌های پس از رمانتیسم می‌گسلد و به نمایش روشن و دقیق واقعیت روی می‌آورد.

منبع : کتاب نیوز

کدخبر: 957939 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی اسماعیل سعادت
آیا این خبر مفید بود؟