چرا نباید باک بنزین را به طور کامل پر کنیم؟ / نکات مهم در هنگام روشن شدن چراغ هشدار سوخت

به گزارش رکنا، برخی از این توصیه ها درباره پر کردن بنزین خودرو عبارت است از:

زمانی برای پر کردن خودرو اقدام نمایید که دمای هوا در شرایط خنکی قرار دارد و خودرو شما خیلی فعالیت نکرده است، برای پر کردن باک بنزین نباید به صورت عجله ای عمل کنید زیرا در این صورت تنها بخار بنزین نصیب شما می شود.

همچنین کارشناسان خودرو پیشنهاد می کنند که همواره زمانی که باک خودرو شما یک سوم ظرفیت دارد اقدام به پر کردن آن نمایید.

زمان هایی که تانکر های سوخت در حال پر کردن بنزین می باشند نباید سوخت گیری کنید زیرا در این زمان بر اثر فشار بنزین وارد شده به مخزن اصلی انواع آلایندگی ها  در مخزن ته نشین می شود و اگر در این زمان بنزین بزنید انواع آلایندگی ها ته نشین شده وارد سوخت شما می شود.

اما یک توصیه دیگر که وجود دارد این است که باک بنزین را هیچ وقت پر نکنید، اما دلیل این موضوع چه می باشد؟

اگر شما باک بنزین را بش از حد پر کنید علاوه بر بنزینی که وارد می شود، مقداری بنزین مایع وارد کنیستر خودرو می شود، ورود این مایع سبب می شود که این قطعه خراب شود. قیمت این قطعه برای خودرو ها نسبتا گران است و به همین جهت هزینه اضافی برای شما ایجاد می شود.

در صورت بد بودن بنزین ماشین شما چگونه عمل می کند؟

در حالی که مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند بر عملکرد خودرو تأثیر منفی بگذارد، مسئله رایج در مورد مشکلات خودرو کیفیت بنزین می باشد. زیرا کیفیت نامناسب بنزین می تواند مشکلات زیادی برای ماشین ایجاد کند. در زیر به برخی از علائم هشدار دهنده که نشان می دهد خودروی شما از بنزین نامناسب استفاده می کند اشاره می کنیم.

هنگامی که بنزین آلوده وارد باک بنزین می شود، ناخالصی ها وارد سیستم سوخت می شود. این ناخالصی‌ها می‌توانند فیلتر سوخت را مسدود کرده و به محفظه احتراق برسند و مخلوط سوخت و هوای لازم برای عملکرد کارآمد موتور را مختل می کنند.

روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک موتور به شما اطلاع می دهد که مشکلی در موتور وجود دارد. بنزین راه خود را به داخل موتور باز می کند، بنابراین وقتی خراب است، چراغ چک موتور به ناچار روشن می شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که دلایل زیادی وجود دارد که چراغ چک موتور ممکن است روشن شود، بنابراین وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا مشخص شود روشن شدن چراغ چک موتور به دلیل بد بودن بنزین است یا دلیل دیگری وجود دارد.

متوقف شدن خودرو

اگر در حین رانندگی ناگهان ماشین شما متوقف می شود، ممکن است بنزین موجود در باک خودروی شما مشکل داشته باشد. سوخت بد مانع از احتراق کامل می شود و منجر به توقف خودرو می شود.

مشکلات مربوط به شتاب

وقتی پدال گاز را فشار می دهید، موتور باید فوراً پاسخ دهد. اگر خودروی شما هنگام شتاب گرفتن با مشکل مواجه می شود، ممکن است مخزن بنزین شما خراب باشد. هنگامی که بنزین خراب است، هر چه سرعت حرکت بیشتر باشد، احتمالاً با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. اگر بنزین کیفیت خوبی نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که ماشین شما اصلاً شتاب نگیرد.

مصرف بیشتر بنزین

یکی از نشانه های رایج بنزین بد کاهش ناگهانی راندمان سوخت است. سوخت آلوده می تواند منجر به احتراق ضعیف در موتور شود و به میزان زیادی بر توانایی آن در تبدیل سوخت به انرژی تأثیر بگذارد.

پاشش موتور

موتور خودروی شما ممکن است به دلیل سوخت نامنظم ناشی از ناخالصی‌های موجود در بنزین شروع به پاشش کند. اگر فکر می کنید بنزین خودروی شما نامناسب است، باید سریعا به این موضوع رسیدگی کنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن بیشتر در معرض بخارات سوخت و آلودگی، درپوش بنزین را بمنظور داشتن آب بندی مناسب بررسی کنید. با این حال، اگر این مشکلات را بصورت دائم تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود برای تشخیص و رفع مشکل با یک مکانیک خودرو مشورت کنید. یکی از راه حل های موجود برای رفع این مشکل می تواند شامل شستشوی سیستم سوخت یا تعمیر فیلتر بنزین باشد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است همیشه از پمپ بنزین هایی که از داشتن بنزین با کیفیت آنها مطمئن هستید استفاده کنید.

روشن نشدن موتور

اگر بنزین موجود در باک ماشین شما خراب باشد، این احتمال وجود دارد که موتور شما روشن نشود. حتی گاهی ممکن است بعد از اینکه رانندگی را شروع کردید ماشین از کار بیفتد. در هر صورت، اگر موتور خودروی شما روشن نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از وجود آلاینده‌ها مانند آب موجود در بنزین یا هر نوع مایع یا زباله دیگری باشد. با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به مشکل در استارت خوردن ماشین شود، بنابراین بهتر است ماشین خود را توسط یک مکانیک مورد اعتماد بررسی کنید.

تعویض دنده با تاخیر

بنزین بد تقریباً از هر نظر، از جمله گیربکس و تعویض دنده، بر عملکرد خودروی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. اگر دنده‌ها لیز می‌خورند، ممکن است بنزین موجود در باک خودروی شما دلیل این مشکل باشد.

به مکانیک خودرو مراجعه کنید

از بین تمام مشکلات مختلفی که وسایل نقلیه ممکن است با آن مواجه شوند، بنزین بد یکی از رایج ترین آنهاست.

اگر با هر یک از مشکلات ذکر شده در بالا مواجه شدید، ممکن است مشکل از سوخت بی کیفیت باشد. ماشین را بررسی کنید و اگر بنزین بد دلیل مشکلات شما بود، باک خودرو را شستشو دهید.

در صورت روشن شدن چراغ هشدار سوخت کم چه کاری باید انجام داد؟

ممکن است در حین سرعت گرفتن اتومبیل خود متوجه کاهش سطح نشانگر سوخت نشوید. این احتمال وجود دارد هنگامی که سطح بنزین بسیار پایین می آید ماشین شما در وسط جاده متوقف شود. برای جلوگیری از این امر، هنگامی که بنزین موجود در باک کم می شود، چراغ هشدار روی داشبورد روشن می شود.

چراغ هشدار بنزین کم نشان دهنده چیست؟

گاهی اوقات هنگام رانندگی نشانگر بنزین به زیر علامت «E» می رسد و ادامه سفر برای شما غیر قابل انجام می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، وسایل نقلیه دارای چراغ هشدار سوخت کم هستند.

هنگامی که چراغ هشدار روشن می شود، تقریباً یک تا دو گالن بنزین باید در مخزن باقی بماند. به محض روشن شدن چراغ، باید به پمپ بنزین مراجعه کنید.

اگر مشکلی در نشانگر سوخت وجود داشته باشد، با چراغ چشمک زن نشان داده می شود.

با چراغ سوخت روشن چقدر می توانید رانندگی کنید؟

بهتر است دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا بدانید بعد از روشن شدن چراغ بنزین چقدر می توانید رانندگی کنید. بر اساس یک برآورد کلی، وسایل نقلیه می توانند حدود 50 تا 80 کیلومتر را با چراغ سوخت روشن طی کنند. اما تعداد کیلومتر بسته به نوع خودرو و مدل آن متفاوت است.

رانندگی با سطح سوخت پایین خطرناک است زیرا می تواند به قسمت های مختلف خودروی شما آسیب برساند. همیشه از تعداد پمپ بنزین ها در طول مسیر و اینکه چند وقت یکبار نیاز به سوخت گیری دارید اطلاع داشته باشید و مقداری بنزین اضافی در صندوق عقب خودروی خود حمل کنید تا بتوانید در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید.

آیا رانندگی با چراغ سوخت روشن امکان پذیر است؟

روشن ماندن چراغ سوخت برای مدت طولانی ایده خوبی نیست. پمپ بنزین بدون سوخت کافی به درستی روغن کاری نمی شود و عمر مفید آن نیز کاهش می یابد. رانندگی با چراغ سوخت روشن می تواند به فیلتر هوا و پمپ بنزین آسیب برساند.

پر بودن سطح یک چهارم مخزن تضمین می کند که پمپ تا حد زیادی در مایع غوطه ور می ماند، حتی اگر مقداری از مایع در حین چرخش ریخته شود. پر نگه داشتن حداقل یک چهارم باک از فرسودگی پیش از موعد پمپ بنزین جلوگیری می کند.

کدخبر: 990703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟