زلزله امشب مختص تهران است / آژیر خطر برای تهرانی ها جدی شد! / مسئولان فقط حرف می زنند!

گام های آهسته زلزله وعده داده شده در تهران که همیشه پایتخت نشین ها از آن وحشت داشته اند و کارشناسان آمارهای وحشتناک مرگ و میر و خرابی و حتی مختل شده ایران را گوشزد می کردند انگار تندتر شده است چرا که بعد از گذشت سالهای زیادی زلزله ای رخ داد که مختص تهران بود و آژیر قرمز خطر را به صدا درآورد.

بی شک از همین دقایق ابتدایی زلزله هجمه اخبار و گزارش ها و گفتگو ها و .... درباره زلزله در تهران و اما و اگرها آغاز می شود و در صدر این تیترها و نگاه ها مردم هراسی در جایگاه نخست قرار می گیرد و مهمترین ها که همان چاره اندیشی مسئولان و تصمیم گیرندگان است در حاشیه قرار می گیرد.

مطمئنا یک هفته درگیر اظهار نظرهای تکرای خواهیم بود به گونه ای که اگر به جای شنیدن اظهار نظرهای جدید مسئولان و حتی اساتید زلزله شناس به جست و جوی مطالب مرتبط در گوگل بپردازیم می بینیم که همه این صاحبنظران همین مطالب به اصطلاح جدید را بارها و بارها و با هر بار احساس زلزله در تهران عنوان کرده اند و مدعی شده اند کارهای زیادی در حال انجام است و صد افسوس فقط در حد شعار به این فاجعه پرداخته اند.متاسفانه رسانه ها هم که به دنبال تهیه خوراک خبری هستند به این فضای غیر مسئولانه دامن می زنند و فرصت می دهند تا مسئولان تریبونی برای شعارهایشان و شوآف هایشان پیدا کنند و از زلزله هم فرصتی برای خودنمایی بسازند.

سالهاست درباره انتقال پایتخت از تهران حرف های زیادی شنیده ایم سالهاست از برچیده شدن بافت فرسوده تهران و ساخت و ساز ضد زلزله شعارهای زیادی شنیده ایم سال هاست از تجهیز شدن آتش نشانی تهران و... شنیده ایم اما متاسفانه فقط شنیده ایم و در عمل هیچی ندیده ایم جز بی کفایتی و عدم دوراندیشی مسئولان.

از لحظه ابتدایی زلزله امشب تهران بیشترین واژه ای که از زبان مسئولان شنیده ایم آماده باش ارگان ها بوده است و اینکه آماده هر گونه خطر هستیم درحالیکه این یک طبل توخالی است چرا که اگر همه ارگان ها آماده باش هم باشند به اندازه ای که تلفات و ویرانی به وجود خواهد آمد توانمندی مدیریت فاجعه زلزله را نخواهند داشت و بار این سوال پیش می آید که چرا در فرصت های مناسب سعی نشده است تا تهران در برابر زلزله احتمالی بالای هفت ریشتر ایمن سازی شود.

اگر به کارنامه اقدامات مسئولان دولتی و شهری در برابر احتمال زلزله در تهران مروری داشته باشیم دست خالی و نگران فقط به پازل های خالی می رسیم و البته به بودجه های هنگفت هزینه شده برای هیچ! فقط برگزاری کنفرانس های بدون نتیجه! و هزینه بر! و یا جلساتی با مشاوران و کارشناسانی که شاید در برابر اساتید زلزله شناسی از رتبه علمی بسیار پایینی برخوردار باشند!

متاسفانه با هر لرزش تهران وجدان ها نمی لرزند ! فقط دلهای تهرانی ها از وحشت به لرزه در می آیند! مردمی که در هر انتخابی به امید مسئولی دلسوز دست به رای می شوند! و مسئولانی که با هر بار زلزله جلوی دوربین ها حاضر می شوند و فقط حرف می زنند.

این بار زلزله مختص تهران است! این بار دماوند خروشان شد! این بار گسل های تهران به رقص آمده اند! این بار آژیر خطر برای تهرانی ها جدی شد!

کدخبر: 565863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی ابراهیمی
آیا این خبر مفید بود؟