راهنمای رزرو بلیط قطار بدون مشکل

 

اگر تا به حال سفر ریلی را تجربه نکرده‌اید و یا از مسافران همیشگی قطارها هستید اما به دنبال یک راهنمای کاربردی برای رزرو بلیط قطار بدون مشکل می‌گردید این مطلب برای شما است. تا انتها مطلب همراه ما باشید تا به نکاتی که متقاضیان رزرو بلیط قطار نیاز دارند تا بدانند بپردازیم و در انتها پرتکرارترین سوالات مسافران ریلی را پاسخ دهیم.   

قیمت بلیط قطار برای هر مسافر

عواملی مختلفی در تعیین قیمت بلیط قطار دخیل هستند. اولین عامل را می‌توان فاصله میان مبدأ و مقصد سفر دانست. طبیعتاً هر قدر مسافت میان مبدأ و مقصد بیشتر باشد قیمت بلیط قطار در آن مسیر هم بیشتر است. به طور مثال قیمت بلیط قطار تهران مشهد بر حسب مسافت از قیمت بلیط قطار قم تهران گران‌تر است. علاوه بر آن کلاس قطار و کیفیت امکانات موجود در آن تأثیر زیادی در قیمت بلیط آن دارد. قطارهای کوپه‌ای در کلاس‌های سه ستاره تا پنج ستاره امکانات بیشتری را نسبت به قطارهای اتوبوسی دارند و ازاین‌رو قیمت بلیط آنها هم گران‌تر است. با خرید بلیط قطار سفرمارکت می‌توانید از لیست کامل قیمت بلیط قطار در یک مسیر اطلاع پیدا کنید و ارزان‌ترین گزینه را انتخاب کنید. علاوه بر همه اینها برخی از شرکت‌های ریلی بلیط یک مسیر ریلی را برای دسته‌ای از افراد نظیر کودکان، سالمندان و یا افراد دارای معلولیت با قیمت کمتری عرضه می‌کنند.    

رزرو اینترنتی بلیط قطار

متقاضیان بلیط قطار می‌توانند از روش‌های مختلفی اقدام به خرید بلیط کنند. به طور کلی این روش‌ها را می‌توان در دو دسته خرید حضوری بلیط از ایستگاه و خرید اینترنتی بلیط قطار قرار داد. در خرید اینترنتی کاربران می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در ایستگاه و معطلی در صف‌های طولانی اقدام به خرید بلیط قطار فوری کنند و به همین دلیل هم هست که این روش از محبوبیت بیشتری در میان مسافران برخوردار است. جالب است بدانید که اطلاعات درج شده درباره بلیط قطار مسیرهای مختلف در وب‌سایت‌هایی نظیر سفرمارکت با آنچه در دفاتر حضوری یا ایستگاه راه‌آهن وجود دارد یکسان است و به همین دلیل می‌توانید بدون نگرانی اقدام به خرید آنلاین بلیط قطار کنید.   

رزرو بلیط قطار از بهترین شرکت‌های ریلی  

زمانی که در حال خرید بلیط اینترنتی قطار هستید گزینه‌های مختلفی در دسترس قرار دارند که باید از میان آنها دست به انتخاب بزنید. این گزینه‌ها شامل شرکت‌های ریلی گوناگون هستند. برای سفر با قطارهای باکیفیت و امکانات مطلوب بهتر است به سراغ بلیط شرکت‌های ریلی شناخته شده و باکیفیت بروید. در ادامه چند تا از بهترین و معروف‌ترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد:

شرکت رجا

شرکت رجا یکی از خوش‌نام‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های ریلی کشور است که مسافران همیشگی قطار کاملاً با آن آشنا هستند. این شرکت در سال ۱۳۷۵ آغاز به کار کرد و در طول سال‌های فعالیتش طیف متنوعی از قطارها شامل قطارهای اقتصادی و لوکس را برای خدمات‌رسانی به مسافران مسیرهای گوناگون بکار گرفت. قطار اتوبوسی پردیس، قطار پلور سبز و قطار ۵ ستاره زندگی از جمله قطارهای محبوب این شرکت هستند و در خرید بلیط قطار رجا می‌توان از میان آنها دست به انتخاب زد.

بلیط قطار رجا

شرکت فدک

شرکت فدک نیز یکی دیگر از بهترین شرکت‌های ریلی است برای خرید بلیط قطار محسوب می‌شود. این شرکت را بیشتر به قطارهای لوکس و خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای بین‌المللی می‌شناسند. همه خریداران بلیط قطار فدک با یک نوع قطار سفر می‌کنند اما می‌توانند بلیط خود را در کلاس‌های پذیرایی و خدماتی متفاوت تهیه کنند.

شرکت سفیر

شرکت سفیر هم در ردیف برترین شرکت‌های ریلی قرار دارد. تنوع ناوگان ریلی این شرکت موجب شده است تا حجم قابل توجهی از خدمات حمل و نقل ریلی در ایران توسط قطارهای این شرکت ریلی ارائه شود. از نمونه بهترین قطارهای این شرکت می‌توان به وانیا ریل، مهتاب سیر جم، جوپار و هستیا اشاره کرد. بعلاوه فروش بلیط قطار بن ریل و نورالرضا هم از خدمات این شرکت ریلی است. 

کنسلی بلیط قطار و جریمه کنسلی

اگر بلیط قطار خود را از طریق اینترنت و منابعی نظیر سفرمارکت تهیه کرده باشید می‌توانید بدون دردسر و به طور آنلاین بلیط خود را کنسل کنید. البته باید توجه داشته باشید که کنسلی بلیط قطار بر حسب زمان باقی مانده تا حرکت قطار مشمول جریمه کنسلی می‌شود. لغو بلیط ساعت تا ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت قطار تنها شامل ۱۰ درصد جریمه می‌شود. اما از ساعت ۱۲ روز قبل تا سه ساعت مانده به حرکت قطار جریمه کنسلی ۳۰ درصد و از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار هم ۵۰ درصد جریمه کنسلی منظور می‌شود. درخواست کنسلی بلیط قطار بعد از حرکت مورد قبول نیست و هزینه‌ای به مسافر باز نمی‌گردد.

کنسلی بلیط قطار و جریمه کنسلی

سؤالات متداول درباره رزرو بلیط قطار

در زمان سوار شدن به قطار چه مدارکی باید همراه داشته باشیم؟

در هنگام سوار شدن به قطار لازم است تمامی مسافران مدارک معتبر هویتی شامل کارت ملی خود را همراه داشته باشند. توجه داشته باشید که اطلاعات ثبت شده در بلیط باید دقیقاً با اطلاعات درج شده در مدارک هویتی مسافر مطابقت داشته باشد در غیر این صورت طبق قوانین از سوار شدن مسافر به قطار ممانعت خواهد شد.

در هنگام خرید اینترنتی بلیط قطار به چه اطلاعاتی نیاز است؟

متقاضیان خرید بلیط قطار از تمامی وب‌سایت‌های فروش بلیط لازم است اطلاعات هویتی خود را دقیقاً طبق همان چیزی که در مدارک هویتی درج شده است را در قسمت اطلاعات مسافر وارد کنند. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی و تاریخ تولد می‌شوند.

مسافران قطار چه میزان بار را می‌توانند با خود به قطار ببرند؟

میزان بار مجاز در قطار برای هر مسافر حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم است و ابعاد بار و بنه مسافران هم نمی‌تواند از ۷۵ سانتی متر بیشتر باشد. در مجموع در نظر داشته باشید که بار مسافر نباید موجب ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران یک کوپه باشد.

چند مسافر اضافه را می‌توان به کوپه دربست قطار برد؟

افرادی که کوپه دربست قطار را رزرو کرده‌اند تنها می‌توانند یک مسافر اضافه به کوپه ببرند. این مسافر فقط مجاز به حضور در همان کوپه است.

هزینه بلیط قطار برای مسافران کودک چقدر است؟

بلیط قطار برای کودکان زیر دو سال ۱۰ درصد بلیط بزرگسال و برای افراد دو تا دوازده سال به طور نیم بها محاسبه می‌شود.

چند ساعت زودتر از حرکت قطار باید به ایستگاه راه‌آهن برویم؟

حضور مسافران یک ساعت قبل از شروع حرکت قطار الزامی است و ده دقیقه مانده به شروع حرکت امکان سوار شدن به قطار برای مسافران وجود ندارد.

اگر بلیط قطار گم بشود چه کار می‌توان کرد؟

برای آنکه درخواست صدور بلیط مجدد کنید لازم است ۴۵ دقیقه زودتر در ایستگاه حضور پیدا کنید و با پرداخت ۵ درصد کارمزد بلیط المثنی تهیه کنید. اگر بلیط خود را آنلاین خریده باشید می‌توانید بدون پرداخت هزینه مازاد با مراجعه به سایت یک نسخه چاپی دیگر از بلیط خود تهیه کنید.

آیا مسافران قطار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟

مسافران قطار در طول مسیر تحت پوشش بیمه قرار دارند و در صورت بروز اتفاقاتی نظیر خروج قطار در ریل، آتش سوزی، نقش عضو و حوادثی از این قبیل بیمه هزینه‌های مربوطه را پرداخت خواهد کرد.

 

کدخبر: 990282 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟