گرانی آجیل شب عید اینبار عجیب تر از پارسال!

رکنا اقتصادی: قیمت آجیل شب عید امسال از رنج یک میلیون تومان و بالاتر به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه پارسال با ۱۰۰٪ افزایش قیمت برای هر کیلو آجیل مواجه هستیم.

به گزارش رکنا قیمت آجیل شب عید امسال از حدود قیمت ۵۰۰ هزار تومان سال گذشته به قیمت هایی بالای یک میلیون تومان رسیده است. البته این در حالی است که اتاق اصناف ایران کاهش ۲۰ درصدی قیمت ها نسبت به پارسال را اعلام کرده است! باید دید دلیل گرانی آجیل شب عید و تفاوت فاحش آن در بازار و گفته های رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران در چیست!؟

دلایل گرانی آجیل شب عید امسال

در روزهای منتهی سال که خانواده ها در حال آماده سازی خود برای نوروز باستانی هستند، گرانی اقلام گوناگون همچنان سیر صعودی خود را رها نمی‌کند؛ یکی از مهم ترین این اقلام یعنی آجیل با قیمت هایی که به فروش می‌رسد قصد رکوردشکنی عجبیبی دارد.

بنا بر اضهارات غلامرضا خدامی (رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران)، برای آجیل شب عید نمی‌توان قیمت مشخصی را اعلام نمود چرا که کیفیت های مختلف مغزهای آجیل قیمت های متفاوتی هم رقم می‌زنند. در تیم تخصصی خبرگزاری رکنا می‌خواهیم به دلایل واقعی این تناقضات و گرانی آجیل شب عید بپردازیم.

1- افزایش نرخ ارز و گرانی مواد اولیه وارداتی

بخش عمده‌ای از آجیل مانند بادام، پسته، گردو و ... وارداتی است. با افزایش نرخ ارز، هزینه تمام شده این محصولات نیز افزایش یافته است.

2- سوداگری و احتکار آجیل برای شب عید

متأسفانه در آستانه عید، همیشه عده‌ای سوداگر اقدام به احتکار و گرانفروشی آجیل می‌کنند.

3- خشکسالی و کاهش تولید آجیل های داخلی

خشکسالی های اخیر منجر به کاهش محصول آجیل‌های داخلی مانند پسته، گردو و فندق شده که این امر بر کمبود عرضه و در نتیجه گرانی آن‌ها تأثیرگذار بوده است.

4- افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل

گرانی سوخت، دستمزد نیروی کار و هزینه های جانبی دیگر، قیمت تمام شده آجیل را برای تولیدکنندگان افزایش داده است.

پس راه حل مناسب برای مردم با وجود گرانی ها در آستانه نوروز چیست؟!

آجیل یکی از نمادهای فرهنگی ایران است و گرانی آن نگرانی هایی در میان مردم ایجاد کرده است. اما با دقت به دلایل افزایش قیمت‌ها و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان موجبات خرید مسئولانه را فراهم کرد و از این طریق به تقویت بازارهای داخلی و حفظ ارزش‌های فرهنگی کشور کمک نمود.

  • خرید از مراکز معتبر و قیمت مناسب: با توجه به اینکه کیفیت‌های مختلفی از آجیل در بازار وجود دارند آن هم با قیمت‌‌های متنوع، با خرید از مراکز معتبر حداقل از کیفیت آجیلی که تهیه می‌کنیم مطمئن باشیم. فروشگاه آنلاین اریسا به نشانی https://erisagift.com/ از بهترین مراکز خرید آجیل شب عید می‌باشد. این مجموعه با ارائه پک‌ آجیل با کیفیت و قیمت بسیار مناسب، می‌تواند گزینه مطمئنی برای آجیل شب عید باشد. علاوه بر این، خرید آنلاین از اریسا، امکان مقایسه قیمت‌ها و انتخاب بهترین گزینه را فراهم می‌کند.
  • جایگزینی با میوه‌های خشک: در کنار آجیل می‌توانید از میوه‌های خشک مانند انجیر، کشمش، توت خشک و آلو خشک نیز استفاده کنید که ارزان‌تر هستند. این میوه‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای بخشی از آجیل باشند.

 

کدخبر: 981234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟