سومین نمایشگاه گردشگری به میزبانی محمد آباد/ مشاغل خانگی گسترش پیدا کند

به گزارش رکنا از اصفهان؛محمد اسماعیل زاده شهردار محمد آباد در حاشیه آئین افتتاحیه نمایشگاه بهاره مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری محمد آباد جرقویه اظهار کرد: اولویت شهرداری به پایان رساندن پروژه‌های نیمه کاره شهر از جمله پارک کوهستان است.

وی افزود: خرید و نصب دستگاه آب شیرین کن برای آبیاری فضای سبز از جمله اقدامات اصلی شهرداری محمد آباد است، زیرا با حفر چاه 300 متری به آب شور رسیدیم و با توجه به ریسک تاسیس چاه جدید شهر را مجهز به دستگاه آب شیرین کن کردیم.

نمایشگاه اسماعیل زاده شهردار محمد آباد ادامه داد: تملک و زیرسازی میدان شهر به سمت شهرضا به مساحت 7 هزار متر مربع، آزادسازی پنج واحد تجاری و هشت واحد مسکونی به مساحت 1200 متر برای احداث خیابان شهید فقیهی، تاسیس پارک محله‌ای در بافت فرسوده و جدید به مساحت هزار متر و ساماندهی میدان جدید شهر از سمت سه راهی محمد آباد از دیگر اقدامات مدیریت شهری در دو سال اخیر بوده است.

اسماعیل زاده اضافه کرد: بودجه سال 1402 شهر محمد آباد 16 میلیارد تومان بود که با اصلاح بودجه 22 میلیارد محقق شد و بودجه 1403 محمد آباد 26 میلیارد تومان است. امیدواریم تا پایان دوره شهرداری 12 پروژه نیمه کاره به پایان برسد.

روند صعودی تعداد غرفه‌داران طی سه دوره برگزاری نمایشگاه

همچنین صدیقه میرحاج دبیر برگزاری سومین نمایشگاه بهاره مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری محمد آباد جرقویه در آئین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: امسال نمایشگاه با اطلاع رسانی شورای شهر و شهرداری محمد با استقبال خوبی از سوی شهروندان شهر محمد آباد و اهالی شهرستان جرقویه روبه‌رو شد که مجموعا ۴۰ نفر برای داشتن غرفه معرفی شدند که البته تعداد ثبت‌نام و درخواست‌ها بیش از این مقدار بود که به دلیل کمبود فضا امکان پذیر نبود.

وی با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر محمدآباد دو هدف کلی را از برگزاری نمایشگاه بهاره مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری محمد آباد جرقویه دنبال می‌کند، افزود: اولین هدف گسترش مشاغل خانگی و دومین هدف معرفی و شناسایی شهرستان جرقویه به خصوص شهر محمدآباد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان اصفهان است که خوشبختانه در دو ساله گذشته این نمایشگاه نتایج بسیار خوبی داشته است.

نمایشگاه میرحاجدبیر نمایشگاه بهاره مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری محمد آباد جرقویه ادامه داد: یکی از اثرات مثبت نمایشگاه آغاز به کار کارآفرینی‌ها و مشاغل از این نقطه بود که به وسیله آن در سطح کشور شناخته و معرفی شدند. یکی از غرفه‌داران این نمایشگاه سال گذشته به اجلاس تلاشگران اقتصادی که توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار می‌شد، دعوت شد که این حضور اثرات مثبتی داشته است.

میرحاج در خصوص دوره‌های قبلی نمایشگاه بهاره مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری محمد آباد جرقویه تصریح کرد: در سال اول ۲۰ غرفه در نمایشگاه برپا شد که این تعداد در سال دوم به ۳۰ غرفه رسید. امیدواریم امسال نیز با حضور غرفه‌های مختلف لحظات خوبی را برای اهالی محمد آباد و مهمانان رقم بزنیم.

وی خاطر نشان کرد: امسال یک غرفه اهدای عضو در نمایشگاه حاضر است که در آن می‌توان فرم‌های مربوط به اهدای عضو را تکمیل کرد و کارت اهدای عضو را تحویل گرفت. مدیریت این غرفه به عهده یکی از اهالی محمد آباد است که اخیرا اعضای بدن فرزند ۱ ساله خود را که در تصادف جان خود را از دست داد، اهدا کرد.

توسعه گردشگری محمد آباد حول ارگ شهر

همچنین محسن ریاحی فرماندار شهرستان جرقویه در این آیین اظهار کرد: روندی که در شورای اسلامی شهر و شهرداری محمد آباد که با محوریت معرفی پتانسیل‌های گردشگری و میراث فرهنگی این شهر در حال رخ دادن است، قابل تقدیر است. امیدواریم این مسیر به رونق و توسعه هرچه بیشتر شهر محمد آباد منجر شود.

وی افزود: شهرستان جرقویه یک شهرستان تازه تاسیس است که بیش از ۹ هزار کیلومتر وسعت دارد و ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد. بزرگترین پتانسیل حال حاضر این شهرستان گردشگری است. ما در حوزه منابع گردشگری هیچ‌چیز کم نداریم. از ابتدا تا انتهای شهرستان جرقویه، هر نقطه یک پتانسیل گردشگری دارد. مثلا روستای قارنه در بخش شمالی شهرستان، یک روستا با بافت تاریخی است.

نمایشگاه ریاحیفرماندار جرقویه ادامه داد: شهرستان جرقویه با وجود پتانسیل بالای گردشگری از لحاظ زیرساخت‌های لازم در محدودیت است. در بخش زیرساخت از بخش خصوصی و دولتی باید سرمایه‌گذاری شود که این فرایند عایدی خوبی برای شهرستان جرقویه داشته باشد. این شهرستان از نظر اشتغال مشکل آنچنانی ندارد و نرخ بیکاری آن بین ۸-۹ درصد است، اما مشکل اصلی گردش اقتصادی داخل شهرستان است و رونق اقتصادی می‌تواند آن را پیشگام کند و یکی از پیشران‌های آن می‌تواند توسعه گردشگری باشد.

ریاحی خاطر نشان کرد: برند گردشگری محمد آباد که حول ارگ محمد آباد در حال شکل‌گیری است و شهر در حال ساخته شدن برای گردشگری است، حرکت قابل تقدیری است. بخش داخلی ارگ محمدآباد ۷ هزار متر وسعت دارد که ۵ هزار متر آن توسط شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر بازسازی شده است و چنین ارگی کم‌نظیر است که توسط مدیریت شهری برای محمد آباد حفظ شده است و سرمایه بسیار خوبی است.

معرفی آثار تاریخی محمد آباد

همچنین کلباسی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ارگ محمد با حدود 18 هزار متر مربع مساحت در دوره زندیه، صفویه و قاجاریه ساخته شده است. 8 هزار متر مربع آن ارگ تاریخی و 10 متر مربع آن عمارت باغ است که بزرگترین بادگیرهای شرق استان اصفهان در آن وجود دارد.

نمایشگاه 1وی افزود: ارگ محمد آباد دارای هشت خانه است که شامل خانه سرهنگ، ریاحی، معتمدی‌ها، رئوفی‌ها، میرپنج، صفویه، خلیفه سلطانی‌ها و طیبی‌ها می‌شود. خانه سرهنگ در سال 1393 به نام موزه مردم شناسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: آثار تاریخی محمد آباد شامل قلعه قدیمی، عمارت باغ، مسجد جامع میرپنج، خانه معمتدی‌ها، خانه ریاحی، برج کبوترخانه و حمام سنتی شهر می‌شود.

گفتنی‌ست در پایان این مراسم از خانواده جواد عرب مومنی و حاج صفدر عرب جعفری که اهدای عضو کرده بودند، تقدیر شد.

نمایشگاه 2محمد آباد شهری با شش هزارو پانصد نفر جمعیت واقع در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 991138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟