تهیه اطلس خاک  می‌تواند در بلند مدت به حفظ این بستر حیاتی کمک علمی قابل توجهی نماید

به گزارش رکنا از لرستان؛ به مناسبت روز جهانی خاک با شعار (آب و خاک، منشأ زندگی) همایشی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و اساتید مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست در تاریخ ٢١ آذرماه ١۴٠٢ در محل سالن همایش های اداره کل شیلات لرستان برگزار شد.

در این جلسه سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با توجه به اهمیت حفظ خاک گفت: همه ما درقبال خاک وظیفه بسیار جدی داریم و باید مباحث خاک را بیشتر مدنظر داشته باشیم.

سالاروند با اشاره به قانون حفاظت از خاک مصوب ١٣٩٨ مجلس شورای اسلامی گفت؛ علاوه بر اهداف کمی که در مورد حفاظت از خاک و امنیت غذایی در این قانون مطرح هست، سازمان حفاظت محیط زیست بحث کیفی و امنیت غذایی در مبحث حفاظت از کیفیت غذا را نیز مدنظر دارد زیرا اگر خاک یا یک عرصه خاک آلوده شود ممکن است از لحاظ امنیت غذایی انسان و زیستمندان را با مخاطرات جدی مواجه نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: در مواردی که ما به خاک آسیب جدی وارد نماییم، این آسیب دوباره در قالب بیماری‌ها و انواع ناهنجاری‌ها به خود انسان برمی‌گردد و از طرفی هزینه پاکسازی و احیا مجدد خاک چند برابر به ما تحمیل خواهد شد و در برخی مواقع هم ممکن است سال‌های سال طول بکشد که خاک از دست رفته پاکسازی و قابلیت استفاده مجدد را پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با توجه به اینکه رهاسازی پلاستیک‌ها در اراضی زمین های کشاورزی می تواند آسیب جدی برساند گفت: باقیمانده پلاستیک‌ها که در زمین های کشاورزی می ماند ممکن است سال‌ها تجزیه آنها طول بکشد و حتی در صورت تجزیه باعث آلود شدن آب و خاک و در نتیجه  موجب تهدید علیه امنیت غذایی و بهداشت عمومی شود لذا امیدواریم بتوانیم با کمک انجمن‌های زیست محیطی و بخصوص با استفاده از ظرفیت خانه‌های محیط زیست به صورت جدی جمع آوری این پلاستیک‌ها را در اراضی کشاورزی انجام دهیم.

سالاروند گفت: استفاده از آب‌های نامتعارف در مواقع کم آبی توسط برخی از کشاورزان باعث می‌شود امنیت غذایی و کیفیت محصول بخصوص برای محصولاتی که بصورت خام مصرف می‌شوند را با خطرات جدی مواجه نماید لذا این موضوع با اقدامات ترویجی و حتی در صورت عدم توجه، با اقدامات قضایی قابل پیگیری است.

سالاروند با اشاره به ضرر بالای آتش زدن بقایای گیاهی برای اراضی کشاورزی گفت: این کار آسیب جدی به بافت خاک وارد می‌کند و علاوه بر آلودگی هوا، باعث کاهش ایجاد هموس (ماده آلی) در خاک می‌شود که برای حل این مشکل انجام فعالیت‌های ترویجی وفرهنگ سازی باید در اولویت قرار گیرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان با توجه به اهمیت تهیه اطلس خاک در کمک به برنامه‌ریزی‌های آتی در استان گفت؛ اطلس خاک می‌تواند آمایش سرزمین در حوزه خاک را با کمترین خطر پیش ببرد و نتایج آن در بلند مدت، بعنوان پشتوانه علمی به حفظ این بستر حیاتی کمک قابل توجهی نماید.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 954766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟