سفر ارزیابان یونسکو برای بررسی ثبت جهانی ۲ کاروان‌سرا به خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، محمد عبدالله زاده ثانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: کاروان‌سرا‌های مهر و مزینان شهرستان داورزن برای ثبت در فهرست جهانی کاروان‌سرا‌های ایران توسط گروه ارزیابان یونسکو مورد بررسی نهایی قرار گرفتند.

او افزود: طی ماه‌های گذشته با اقدامات مرمتی و پاکسازی تلاش شد الزامات مورد نظر سازمان یونسکو برای ثبت این ۲ کاروان‌سرا در فهرست جهانی انجام شود. خوشبختانه ارزیابان یونسکو دیدگاه مثبتی در این باره داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن ادامه داد: قبل از اعزام ارزیابان یونسکو ۲ کاروان‌سرا‌های مهر و مزینان این شهرستان مراحل نامزدی و منتخبی در ثبت جهانی یونسکو را گذارنده بودند.

عبدالله زاده بیان کرد: کاروان‌سرا‌های تاریخی بین راهی روستا‌های مهر و مزینان در مسیر جاده ابریشم و جاده سبزوار به شاهرود قرار دارد.

او تصریح کرد: هفت کاروان‌سرای تاریخی خراسان رضوی شامل کاروان‌سرا‌های مزینان معروف به شاه عباسی در داورزن، مهر در جاده سبزوار به شاهرود، زعفرانیه در سبزوار، فخر داوود در مشهد، عباس‌آباد در تایباد، فخرآباد در بجستان و رباط شرف در سرخس در سفر ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو به منظور ثبت جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مشهد/میرشکار

کدخبر: 727255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟