پیش بینی وضعیت بورس کالا در سال 1403

رشد نقدینگی، افزایش قیمت ارز، تورم و جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌‌های دولت، مانند افزایش نرخ بهره بین بانکی و قیمت‌گذاری دستوری، همچنین قیمت‌های جهانی و اتفاقات و رویدادهای سیاسی و اجتماعی بر بورس کالا و سهام اغلب شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه سنگ آهن، فلز، پتروشیمی، پالایشی و... نوسان قیمت کالاها ازجمله قیمت اهن الات تأثیر دارند. 

در این مقاله با نگاهی به وضعیت کلی بورس در ایران به پیش‌بینی وضعیت بورس کالا در سال 1403 از نظر اقتصاددانان و کارشناسان می‌پردازیم. 

وضعیت بورس در سال‌های گذشته چطور بوده است؟

شکل‌گیری بورس کالا در ایران بدون توجه به نیازسنجی‌های زیربنایی مثل مدیریت و تأمین نقدینگی بخش‌های تولیدی شکل گرفته است؛ بااین‌حال در سال‌های اخیر به‌دلیل نقدینگی چشمگیر و سودآوری، سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده است. در 10 سال اخیر بورس با بازدهی 2382 درصدی، در میان 6 بازار سرمایه‌گذاری سکه، ارز، مسکن، خودرو و سپرده بانکی، رتبه اول را دارد. همچنین آمارها نشان می‌دهند بازدهی بازار سکه و دلار یک‌سوم بورس کالا بوده است.

بااین‌حال برخی از کسانی که از سرمایه‌گذارن باسابقه بورس هستند، در دوسال گذشته به کارهای دیگری روی آورده‌اند و براین‌باورند که بورس درجا زده است. از طرف دیگر بازار بورس همچنان طرفداران خود را دارد و بعضی از سرمایه‌گذاران و کارشناسان به پیشرفت بورس در سال 1403 امید دارند. 

چه چیزی مانع پیشرفت بورس کالا می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که ازنظر تحلیلگران می‌تواند بر قیمت بازار و پیداکردن سهام با قیمت خوب برای سرمایه‌‌گذاران تأثیر بگذارد، جداشدن سرمایه‌گذارن از بازار بورس است که به عوامل مختلفی بستگی دارد ازجمله: 

تصمیم‌ها و جهت‌گیری‌های دولت

دست‌گذاشتن دولت بر سود شرکت‌ها باعث تردید خریداران سهام می‌شود. دولت از طرفی به بازار سهام علاقه نشان می‌دهد و از طرف دیگر با اقداماتی مانند افزایش نرخ سود بانکی، اختلاف زیاد نرخ دلار نیمایی و آزاد، قیمت‌گذاری دستوری خودرو و... نشان می‌دهد که هیچ توجهی به آن ندارد. 

جداشدن سرمایه‌گذاران از بازار بورس کالا و رفتن آن‌ها به سمت مشاغلی که از تصمیم‌های دولت‌، کمتر متأثر شود، یکی از موانع پیشرفت بورس در سال‌های گذشته بوده است. 

نرخ اوراق 

حسین ارجلو، کارشناس ارشد بازار، بر این باور است که ریزش بورس به نرخ اوراق بستگی دارد. با برهم‌خوردن ساختار اقتصاد سپرده از حالت قبلی به نرخ بالاتر تبدیل می‌شود، درنتیجه بهای تمام‌شده پول افزایش می‌یابد و تورم بالای ۴۰ درصد، کیفیت سود را کاهش می‌دهد. همچنین دولت با مصرف‌کردن منابع بانکی و تأمین سرمایه، شرکت‌ها را با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو کرده است. به‌همین‌دلیل با وجود قیمت پایین، سرمایه‌گذاران تمایلی به خرید سهام ندارند.

پیش بینی وضعیت بورس کالا

تبدیل شدن بورس به محل جبران کسری دولت 

بورس به محل جبران کسری بودجه دولت تبدیل شده است؛ درحالی‌که قرار بود در اولویت قرار بگیرد و سامان داده شود. اولویت دولت اقتصادی در ایران کاهش تورم است. اگر دست‌گذاشتن بر بورس کالا و جبران کسری‌ها از این محل باعث کنترل تورم شود، شاید توجیه منطقی برای این اقدام باشد، اما راه‌حلی موقتی به‌نظر می‌رسد که در بلندمدت نتیجه معکوس در پی دارد. 

پیش‌بینی وضعیت بورس کالا در سال 1403

به برخی از مشکلاتی که بر سر راه پیشرفت بورس کالا وجود دارند، اشاره کردیم. بازار بورس علاوه بر این مشکلات درحال از دست‌دادن کارکرد خود است؛ مثلاً سفته‌بازی که محل آن در بورس است، در بازارهای مسکن، طلا و بسیاری از کالاها رواج پیدا کرده است که باعث کاهش ارزش معاملات بورس می‌شود. اگر این مشکلات که بر سر راه بورس کالا قرار دارند، برطرف شوند می‌توان به آینده این بازار امیدوار بود. 

به‌نظر می‌رسد با وعده‌های دولت برای ثبات در تصمیم‌گیری‌های آینده، در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ روند رشد بورس کالا مثبت باشد و این رشد در تابستان و پاییز ادامه پیدا کند. در سال گذشته تنش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باعث تردید سرمایه‌گذاران شد و ۱۴۰۲ را به یکی از بدترین سال‌های بورس تبدیل کرد.

صالح آبادی، کارشناس و رئیس سابق بورس، درباره آینده بورس کالا با اشاره به اینکه بورس کالا باید کشف قیمت منصفانه و رقابت‌پذیر باشد، بر این باور است که متقاضی و عرضه‌کننده باید بتوانند محصول را به‌راحتی و با قیمت منصفانه در بورس معامله کنند و این مستلزم گسترده‌شدن عرضه‌ها و ایجاد تنوع در کالاها و اعتقاد نهادهای مرتبط به بازار رقابتی است. باتوجه‌به گسترش حجم معاملات، بورس این قابلیت را دارد که در 10 سال آینده به تولید و صادرات کمک کند و بر کیفیت و استانداردسازی تأثیر بگذارد.  

خرید آهن آلات از بورس کالا

خرید آهن آلات از بورس کالا 

یکی از راه‌های رونق گرفتن بورس کالا تسهیل خرید سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه‌های مختلف از این بازار پراهمیت در اقتصاد کشور است. خرید از بورس بعضی از کالاها مانند آهن‌آلات برای همه فعالان ساخت‌وساز امکان‌پذیر نیست و تابع شرایط خاصی است که احزار آن‌ها مشکل است.

 خرید مصالح ساختمانی ازجمله آهن، فولاد و میلگرد در حجم مشخصی صورت می‌گیرد که معمولاً از نیاز افراد و شرکت‌ها بیشتر است؛ بنابراین تهیه تیرآهن از طریق شرکت معتبری که شرایط قانونی خرید از بورس را داشته باشد، روشی قابل‌اعتماد و به‌صرفه برای خرید این محصولات است. 

پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، یکی از مراکز معتبر کشور در زمینه فروش آهن‌آلات است. این شرکت با بیش از سه دهه تجربه و حضور کارشناسان مجرب، در زمینه بازار آهن بهترین اطلاعات و مشاوره را به شما ارائه می‌دهد. آیرومارت با امکاناتی مانند انباری به مساحت 10 هزار متر در شورآباد تهران، آماده است تا در زمینه استعلام قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد میانه امروز در کنار شما باشد. همچنین می‌تواند در سریع‌ترین زمان، مقاطع فولادی از برندهای مختلف را برای خریداران ارسال کند. این مجموعه برای کسانی که علاقه‌مند به خرید از تالار فرعی بورس هستند، در این زمینه مشاوره و بهترین پیشنهادها، خدماتی ازجمله باربری، انبارداری مدرن و خمکاری و برش‌کاری مقاطع فولادی را ارائه می‌کند. 

می‌توانید برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت آهن‌آلات و شرایط خرید انواع مقاطع ساختمانی به سایت آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه کنید یا با شماره 02145306 تماس بگیرید.

کدخبر: 992265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟