اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید افسردگی و استرس است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس نظرسنجی گالوپ، اکثر بزرگسالان آمریکایی (حدود ۵۷ درصد) اعلام کرده‌اند که خواب شبانه کافی ندارند و تنها ۴۲ درصد می‌گویند که به اندازه کافی می‌خوابند.

نظرسنجی اخیر نشان داد که زنان کمتر از مردان می‌خوابند و تنها ۳۶ درصد زنان و ۴۸ درصد مردان اعلام کرده‌اند که خواب کافی داشته اند.

طبق این نتایج، زنان جوان کمترین میزان خواب در یک ماه را داشتند و در مقایسه با ۴۶ درصد مردان جوان، تنها ۲۷ درصد زنان جوان از خواب کافی و مفید خبر دادند. این اختلاف میزان خواب ناشی از جنسیت‌ در زنان مسن کمتر بود و در مقایسه با ۵۱ درصد مردان مسن، ۴۶ درصد زنان مسن خواب کافی داشتند.

این نظرسنجی همچنین از ارتباط بین بی خوابی و استرس خبر داد و به نقل از انجمن روانشناسی آمریکا، اشاره کرد افرادی که کمتر می خوابند، استرس بیشتری دارند و کسانی که استرس بیشتری دارند، کمتر می خوابند. طبق این نظرسنجی، ۶۳ درصد افرادی که گفتند به خواب بیشتری نیاز داشتند، می گویند گرفتار استرس اند.

زهرا نژادبهرام ، فعال اجتماعی در این خصوص در گفت و گو با رکنا گفت: زنان در جوامع مختلف از جمله جامعه ایرانی (جامعه ای که نقش های سنتی در آن جاری است) نقش های مختلفی دارند و طبیعتا بیش از دیگران کار می کنند؛ چه کار در بیرون از خانه و چه کار در خانه. همچنین انجام کارهای حاشیه ای خانگی از جمله مراقبت از بچه ها، رسیدگی به بیماران و... نیز جزء وظایف زنان به حساب می آید. در واقع به عبارتی زنان چند شغله هستند. یک کاریکاتور قدیمی نشان می داد که زنان با چندین دست، چندین کار مختلف را انجام می دهند، که پر بی راه نیست و این خودش عامل تشدید استرس است.

وی در ادامه تاکید کرد: حتی مادری که فرزندش را به مهدکودک می سپارد و به سرکار می رود، همچنان باید حواسش باشد که ممکن است هر لحظه از مهدکودک با او تماس بگیرند و حواسش باشد سر ساعت او را راس ساعت به خانه برگرداند. مادر وقتی از راه می رسد بچه فرش است و به جز کارهای فرزندش می بایست به امورات فرزندش نیز رسیدگی کند. 

نژادبهرام همچنین افزود: در چنین شرایطی، محدودیت در داشتن خواب کافی و همچنین کمتر شدن توانایی در مدیریت مسائل همیشگی، شکل می گیرد. با این وجود، زنان می توانند استرسشان را به خوبی مدیریت کنند تا چرخ خانواده از حرکت بازنماند. متاسفانه، اولویت اغلب زنان، سایر افراد دور و برشان هستند تا اینکه خودشان و نیازهایشان را در اولویت قرار دهند و این موضوع نگران کننده است. اگر زنان سلامت نباشند و همچنین خواب، غذا، ورزش و اوقات فراغت مناسب و کافی نداشته باشند؛ از ظرفیت های وجودی شان کم می شود و بیشتر از دیگران در معرض آسیب های جسمی و روحی قرار می گیرند که نه به نفع جامعه است و نه خانواده.

این فعال حوزه زنان در ادامه گفت:  وزارت آموزش و پرورش و رسانه ها می توانند در این خصوص ورود کنند و آموزش دهند که جسم هر فرد هدیه ای از سوی خداست و می بایست در نگهداری از آن کوشا باشیم. دوم اینکه در خانواده، تقسیم کار صورت بگیرد. حتی اگر زن، بیرون از خانه شاغل نیست هم الزامی برای اینکه همه کارهای خانه بر دوشش باشد الزامی ندارد؛ در واقع می بایست انتظارات پیشین از بین برود.

زهرا نژادبهرام افزود: توجه نکردن به شرایط زنان، موجب تشدید افسردگی آنها می شود و از آنجایی که آنها کمتر از مردان احساسات منفی خود به شکل خشونت بروز می دهند؛ لذا این موجب افزایش افسردگی در وجود آنها می شود. طبق آماری که مرکز مطالعات شهرداری ارائه کرده است، حدود 90 درصد شهروندان تهرانی افسرده هستند و احتمالا نیمی از این جمعیت زنان باشند، می توان عمق فاجعه را متوجه شد. 

وی گفت: برنامه ریزی مدون از سوی نهادهای مرتبط برای کاهش استرس می تواند از سطح دبستان هم شروع شود. در این شرایط بچه ها قادر خواهند بود مشکلات روانی خودشان را بشناسند و در مورد آن صحبت کنند. همچنین آنها می توانند آموزش هایی که می بینند را به خانواده منتقل کنند. همچنین استفاده از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان و تغییر مفایهم کتب درسی نیز می تواند کمک کننده باشد. 

زهرا نژادبهرام در پایان تاکید کرد: از سویی دیگر، بخش غیردولتی به واسطه ارتباط با اقشار گوناگون جامعه می تواند این آموزش ها را به صورت غیررسمی به خانواده ها منتقل کند. البته نباید فراموش کرد که در این شرایط اقتصادی، تا زمانی که مردم به فکر نان شب باشند، نمی توانند روی موضوعات سلامت روان تمرکز کنند.

کدخبر: 989424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟