دریافتی پرستاران حدود 20 هزار تومان برای هر ساعت کار است/ اگر کشور دچار اپیدمی دیگری شود با مشکل جدی روبه رو می شویم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: حدود ۷۰ هزار نفر کمبود نیروی پرستاری در تمام بخش‌های نظام بهداشت و درمان در کشور وجود دارد. این در حالیست که مطابق آمارهای غیررسمی بیش از 100 پرستار در ماه از کشور مهاجرت می کنند.

این شرایط اگر در کنار بی نتیجه ماندن جذب پرستارانی که در ایام کرونا به داد نظام درمان کشور رسیدند و آمار قابل توجه تلفات نظام درمان در این ایام قرار بگیرد می تواند شرایط نزدیک به واقعیتی از وخامت اوضاع نیروی انسانی نظام درمان کشور به ما دهد.

سیاست های انقباضی وزارت بهداشت در جذب نیروی انسانی جدید نیز از جمله مولفه های تشدید کننده این شرایط است که در کنار سایر مولفه های داخلی و خارجی توانسته شرایط کادر درمان را در کشور در وضعیت استثنایی قرار دهد.

محسن گچ پزان، رئیس اسبق هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد در گفتگو با خبرنگار رکنا در خصوص وضعیت کادر درمان کشور به ویژه کادر پرستاری، تاکید کرد: در تمام دنیا استاندارد دقیقی برای تخت های بیمارستانی در واحدهای درمانی وجود دارد و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در هر کشوری نیز متفاوت است اما نزدیک به این استاندارد بین المللی است.

وی افزود: عدد 1.8 یک استاندارد بین المللی است و اغلب کشورها تا دو یا سه دهم از این رقم کمتر و در برخی موارد حتی بیشتر هستند و این در حالیست که این رقم در کشور ما کمتر از یک است و این یعنی نصف استاندارد جهانی که این کمبود نیرو در دوران کرونا خود را نشان داد.

رئیس اسبق هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد تصریح کرد: بسیاری از پرستاران در ایام کرونا به نظام درمان پیوستند و بعد از کرونا با نامه پایان کار به خانه های خود بازگشتند و این در حالی بود که من شاهد مواردی بودم که یک صاحب خانه مستاجر خود را به دلیل اینکه پرستار بود در ایام کرونا از خانه بیرون کرده بود تا به کرونا مبتلا نشود.

گچ پزان ادامه داد: پرستارانی که در ایام کرونا به امداد کادر درمان رفتند و اکنون با وعده استخدام و به کارگیری منتظر هستند اگر یک اپیدمی دیگری رخ دهد بازهم به میدان می آیند پس باید قدر نیروی انسانی متخصص را بدانیم و اجازه ندهیم آنها از شرایط ناامید شوند.

وی اضافه کرد: این شرایط هنوز هم پابرجاست و به جرات می توان گفت هم اکنون کمبود پرستار بزرگترین مشکل نظام درمان کشور است و در کنار این مساله ما با معضلات دیگری نیز مانند مهاجرت برخی از این عزیزان روبه رو هستیم.

دریافتی پرستاران حدود 20 هزار تومان برای هر ساعت کار است

رئیس اسبق هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به اینکه دستمزد این افراد نیز در شرایط متعادل و استانداردی نیست بیان کرد: به عنوان مثال دریافتی زیر 20 هزار تومان برای خدمات پرستاری در مشهد موئد این مساله است که حقوق این قشر زحمت کش با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد.

گچ پزان افزود: شرایط به گونه ای است که حتی اختصاص اضافه کاری و سایر مزایای اینچنینی نیز نمی تواند باعث ماندگاری آنها شود چون در بهترین حالت دریافتی های خود را با دریافتی همکاران مهاجرت کرده خود در کشورهای همسایه مقایسه می کنند و این ناامیدی بیشتر به آنها القا می شود.

وی معتقد است در سالهای اخیر هر نیرویی از کادر درمان به ویژه پرستاران از مجموعه های درمانی بازنشست شده است، جایگزینی برای آنها وجود ندارد و عملا تخت ها و بیمارستان های جدید نیز با تعداد بسیار اندکی از پرستار در حال فعالیت هستند.

رئیس اسبق هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند شرایط نظام درمان بسیار سخت خواهد شد و یکی از دلایلی که این مساله در اولویت نظام برنامه ای کشور نیست این است که به لحاظ بودجه ای توان پرداخت دستمزدها وجود ندارد و سازمان برنامه بودجه تامین این مساله را در اولویت قرار نمی دهد.

وی بیان داشت: ما دعا می کنیم دیگر کشور ما و جهان درگیر اپیدمی دیگری نشود اما اگر این اتفاق بیافتد با تجارب چند سال گذشته قدری شرایط برای نظام درمان کشور سخت تر خواهد شد و مشکلات جدی برای سلامت عمومی در کشور رخ خواهد داد.

کدخبر: 939764 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟