روز پنجم قطعی آب در مناطقی از تهران / وزارت راه و شهرسازی متهم ردیف اول/ مجلس از وزیر سوالی ندارد؟
حجم ویدیو: 6.93M | مدت زمان ویدیو: 00:00:17

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهران آب ندارد . سیل آمد، مسیر انتقال آب از سد کرج به تهران دچار اختلال شد. مردم آب ندارند. این سه جمله کوتاه ساده ترین توجیه وضعیت فعلی است که مردم تهران با آن درگیر شده اند. دو توضیح یکی رسمی و دیگری غیررسمی در خصوص اتفاق رخ داده مطرح شده است.یکی اینکه گل و لایی که سیل با خود همراه داشت مسیر انتقال آب را بسته است. دومی توضیحی که غیررسمی بیان شده است حکایت از ریزش کوه در مسیر انتقال آب دارد که نیروهای نظامی در حال رفع مسئله هستند.

اینکه همه تقصیرها را گردن سیل بیاندازیم، درست نیست زیرا ایران وزارت راه دارد. که در دو توضیحی که بیان شد در هر دو مورد وزارت راه مقصر است.

وزارت راه باید با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، از جمله تثبیت سطح کوه، کنترل آب و اجرای برنامه‌های رفع خطرات، به حفظ سدها و جلوگیری از ورود گل و لای به سدها کمک کند. همچنین، نصب تجهیزات ایمنی مانند دیوارهای پشتیبان و … در سدها و معابری که احتمال ورود گل و لای به سدها بالا است، از جمله وظایف وزارت راه است. علاوه بر این، رصد و پایش مداوم از وضعیت سدها و کنترل آب در مناطق سدها نیز بر عهده وزارت راه است.

ضمن اینکه در مورد بیان ریزش کوه و انسداد مسیر آب هم وزارت راه باید پاسخگو باشد. زیرا وزارت راه به عنوان سازمان مسئول برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و نگهداری جاده‌های کشور، دارای مسئولیت‌های زیر در برابر ریزش کوه در جاده‌ها است.

1. وزارت راه باید با بررسی و تحلیل دقیق و شناسایی خطرات ریزش کوه در جاده‌ها، اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی انجام دهد.

2.وزارت راه باید با توجه به شناسایی خطرات ریزش کوه، سدها و پل های مقابله با ریزش کوه را طراحی و اجرا کند تا جلوی وقوع حوادث احتمالی گرفته شود.

3. وزارت راه باید در جاده‌های پر خطر و در معابری که احتمال ریزش کوه بالا است، تجهیزات ایمنی مانند تونل، ترکیبات چندگانه، دیوارهای پشتیبان و … را نصب کند.

4.وزارت راه باید با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، از جمله پیشگیری از شکست کوه، تثبیت سطح کوه، کنترل آب و همچنین اجرای برنامه‌های رفع خطرات، به حفظ جاده‌ها و جلوگیری از ریزش کوه کمک کند.

5. وزارت راه باید با رصد و پایش مداوم از وضعیت کوه‌ها و جاده‌ها، در صورت لزوم، اقدامات لازم را برای جلوگیری از ریزش کوه انجام دهد.

با مطالعه وظایف وزارت راه و شهرسازی مشخص می شود که متهم بی آب ماندن مردم شهر تهران در پنج روز گذشته تنها سیل نیست.

خبرنگار: آزاده مختاری

کدخبر: 900675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟