وزارت بهداشت کنار آمار کرونا، آمار روزانه سرطان و بیماری های روانی را هم اعلام کند/ میزان مرگ و درمان و علل ها را هم بگوید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که در دوران شیوع بیماری ناشناخته کرونا ، به طور روزانه عادت کرده بودیم که آمار مرگ و میر و تعداد بیماران جدید را بدانیم، اکنون پس از فروکش کردن آن به نظر می رسد اعلام آمار روزانه، تقریبا بی اهمیت است!

حال این رویکرد، که سبب اهمیت قائل شدن عموم مردم نسبت به بیماری های مختلف می شود، بهتر است در خصوص سایر بیماری ها، که مردم کمتر به آن فکر می کنند خاموش هستند؛ ولی دربرگیری زیادی دارند و جامعه را درگیر می کنند، را شناسایی کنند.

سالانه 60 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می شوند

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ، سالانه 60 هزار نفر، در ایران بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند.

خرداد ماه امسال، وزارت بهداشت از ابتلای 135 هزار مورد جدید سرطان در کشور خبر داده بود که سرطان سینه ، نسبت به همه انواع سرطان در کشور، پیشتاز است. همچنین روند بروز سرطان به صورت کلی در جهان در حال افزایش است در ایران نیز میزان بروز و شیوع سرطان بالاتر از میانگین جهانی است. همچنین سرطان هایی چون روده بزرگ، معده،‌ پوست و تیروئید سرطان های شایع در میان ایرانیان است.

محمد واعظی، رئیس بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی گفته است که براساس آخرین برآوردها میزان ابتلا به سرطان در جامعه ما در سال 1395 حدود 112 مورد در هر صدهزار نفر بود و پیش‌بینی می شود آمار سرطان در ایران در سال 1404، به 160مورد در 100 هزار نفر جمعیت برسد.

آمار افسردگی در کشور نگران کننده است!

طبق آمار، در پنج ماهه نخست امسال، بیش از ۴۶ هزار مورد افسردگی مشاهده شد. دلایل ایجاد مشکلات خاص در سلامت روان به سرعت گسترش می یابد. مسئولان وزارت بهداشت، درمان و امور اجتماعی هر روز اذعان دارند که بحران های اقتصادی آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد. مسئولان این را قبول دارند که مشکلات اقتصادی عامل اصلی تأثیر منفی بر ذهن مردم است. در جامعه امروز استفاده از خدمات مشاوره به دلیل هزینه بالا در خانواده های ایرانی جایی ندارد.

وضعیت بیماری‌های قلبی عروقی در ایران

در مطالعه سیمای مرگ و میر در ۳۰ استان کشور از میان ۲۰ علت اول مرگ ها در کل سنین و هر دو جنس در سال ۱۳۹۸ شایع ترین علت مرگ و میر در جامعه به علت بیماری‌های ایسکمیک قلب (از جمله سکته های قلبی (۲۱ درصد) و سکته مغزی (۹.۲ درصد) و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا (۷.۲ درصد) رخ داده است.

آمار چاقی در ایران؛ مادر بیماری ها!

بر اساس آماری که رضا ملک زاده، رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد اعلام کرد، در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی یا اضافه وزن، مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط دارند. به گفته او شمار افراد چاق در ایران از سال ۵۹ تاکنون ۵.۵ برابر و تعداد افراد دارای اضافه‌وزن ۳.۵ برابر شده است. چاقی از مهمترین عوامل شیوع بیماری ها و مرگ های زودرس است به طوری که ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان ایرانی چاق شده اند و این رقم نسبت به ۱۵ سال گذشته هفت برابر شده و این زنگ خطری برای سلامت کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اول بهمن اعلام کرده است که ۸۲ درصد مرگ و میر ایرانی ها با چاقی مرتبط است.

وزارت بهداشت به جای آمار روزانه کرونا، مردم را نسبت به آمار بیماری های مرگبارتر و شایع آگاه کند

نبود اطلاعات جامع و دقیق علمی و آمارهای قابل اتکا از افراد مبتلا و مرگ و میر ناشی از انواع سرطان ها، چاقی، بیماری های روانی و... یکی از زیربنایی ترین مشکلات در مسیر مدیریت نظام سلامت کشور محسوب می شود. حال به نظر می رسد در چنین شرایطی، وزارت بهداشت، در ادامه این روند که روزانه آمار مبتلایان به کرونا را اعلام می کند، رویکردش را به سمت معرفی و آمار مبتلایان به این نوع بیماری ها تغییر دهد تا شاید نگاه جامعه، نسبت به این بیماری های خطرناک تغییر کند تا به سمت پیشگیری گام بردارند نه درمان!

کدخبر: 869523 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟