رئیس جمهور جلوی حفر غیرقانونی چاه در جنگل ابر را بگیرد / هیرکانی را به دریاچه ارومیه ثانی تبدیل نکنیم + فیلم
حجم ویدیو: 14.56M | مدت زمان ویدیو: 00:00:36

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند سالی است که موضوع حفر چاه های عمیق و برداشت آب از ارتفاعات جنگل ابر در مرز دو استان سمنان و گلستان و انتقال آب به شهرستان شاهرود، مورد مناقشه مسئولان محلی دو استان و البته مورد مخالفت سازمان محیط زیست قرار دارد و تا همین چند وقت پیش اجرای این طرح متوقف شده بود. اما حدود ده روز است که حفر چاه در جنگل ابر با وجود عدم برخورداری از مجوز محیط زیستی آغاز شده و این مساله، اعتراض شدید نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته است.

نمایندگان مجلس و کارشناسان محیط زیست معتقدند که حفر چاه های عمیق در حوالی چشمه‌سارهای قطری در جنگل ابر آسیب های زیست محیطی زیادی را در پی خواهد داشت؛ زیرا اولا جنگل ابر به عنوان بخش مهمی از جنگل های هیرکانی، یکی از مناطق حفاظت شده تحت نظر سازمان محیط زیست است که در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت رسده و ثانیا حفر چاه های عمیق در این منطقه، باعث کاهش منابع آب زیرزمینی، خشک شدن چشمه های جاری در دل جنگل، آسیب به اکوسیستم طبیعی و تشدید شوری خاک در منطقه خواهد شد.

این نکته ای است که رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم علی آباد کتول در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: متاسفانه حدود ده روز است که با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، پیمانکار زیر نظر مسئولان آب استان سمنان، مشغول حفر چاه های عمیق در منطقه حفاظت شده جنگل ابر در دره زرین گل شده است. این در حالی است که در اطراف این چاه ها، بخش مهمی از جنگل های سرخدار هیرکانی قرار گرفته که در فهرست میراث طبیعی یونسکو نیز به ثبت رسیده و حفر آنها قطعا می تواند محیط زیست این منطقه را نابود کند.

وی افزود: در ارتفاعات جنگل ابر چشمه های آب شور و شیرین متعددی وجود دارد که تعادل اکوسیستم را حفظ می کند، اما اکنون شرکت آب و فاضلاب استان سمنان به دنبال حفر چاه برای برداشت آب شیرین و انتقال آن به شهرستان شاهرود است. برداشت منابع زیرزمینی آب شیرین در این ارتفاعات حتما باعث کاهش محسوس حجم آب در چشمه های آب شیرین جنگل ابر خواهد شد و در این صورت، حجم آب چشمه های آب شور بر چشمه های آب شیرین غلبه خواهد کرد و تعادل اکوسیستم منطقه آسیب می بیند.

جنگل ابر 2

اعلام مخالفت رئیس سازمان محیط زیست و وزیر نیرو با حفر چاه در جنگل ابر

نوروزی با تاکید بر مخالفت سازمان محیط زیست با حفر چاه در منطقه حفاظت شده جنگل ابر گفت: در نامه نگاری هایی که میان نمایندگان مجلس با مسئولان سازمان محیط زیست صورت گرفته است و همچنین براساس نامه ای که از طرف معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست برای مدیرکل استان سمنان ارسال شده، به طور جدی بر غیرقانونی بودن حفر چاه های عمیق در جنگل ابر تاکید شده است. همچنین شخص وزیر نیرو به ما اعلام کرده که با این اقدام مخالف است و هفته گذشته نیز در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی با رئیس سازمان محیط زیست، آقای سلاجقه مخالفت خود با حفر چاه در جنگل ابر را اعلام کرد و در ادامه، نامه نگاری های لازم برای جلوگیری از این طرح را انجام داد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: با وجود تمام مخالفت های قانونی، متاسفانه هنوز هم مسئولان آب استان سمنان به حفر چاه های غیرمجاز اصرار دارند و در روزهای گذشته، پیمانکار زیر نظر آنها، به صورت شبانه به فعالیت های خود ادامه داده است. ولی ما درخواست داریم که برای جلوگیری از نابودی جنگل های سرخدار که بخش مهمی از جنگل های هیرکانی هستند و برای حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم منطقه، رئیس جمهور شخصا به ماجرا ورود کند و جلوی این اقدام غیرقانونی را بگیرد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تاکید کرد: مسئولان آب استان سمنان در حالی با وجود معضلات محیط زیستی متعدد و مخالفت دستگاه های مربوطه به حفر این چاه ها اصرار دارند که در فاصله بین جنگل ابر و شهرستان شاهرود، استخرهای پرورش ماهی زیادی وجود دارد که با استفاده از آب شیرین فعالیت می کنند، این در حالی است که ما در برخی مناطق استان گلستان با کمبود آب شرب مواجه هستیم. درست است که از نظر جغرافیایی، چاه های در حال حفر در جنگل ابر در استان سمنان قرار دارد، اما این چاه ها در حوضه آبریز استان گلستان واقع هستند و مسئولا استان سمنان نباید بدون مجوز اقدام به حفر این چاه ها کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ما امروز جلوی حفر چاه های عمیق غیرمجاز در منطقه جنگل ابر را نگیریم، به زودی این جنگل به دریاچه ارومیه ثانی تبدیل خواهد شد و مانند این دریاچه، نابود می شود. زیرا حفر چاه های غیرمجاز در چشمه‌سارهای قطری، هم خشک شدن چشمه های جاری در دل جنگل را به همراه دارد، هم تعادل اکوسیستم منطقه را به هم می ریزد و هم باعث شوری خاک در دره زرین گل و کاهش محسوس پوشش گیاهی موجود در این دره می شود.

جنگل ابر 3

جنگل ابر 4

جنگل ابر 5

جنگل ابر 6

کدخبر: 835065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟