کمبود انواع شربت های دارویی بخصوص شربت های اطفال در ایران / دود اشتباه وزارت بهداشت به چشم کودکان بیمار

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر بسیاری از داروهای آنتی بیوتیک مورد نیاز عموم مردم در داروخانه ها کمیاب شده و برخی داروخانه داران می گویند قیمت آزاد این آنتی بیوتیک نیز در بازار آزاد چند برابر شده است. شربت های مورد نیاز کودکان، بخش اصلی آنتی بیوتیک های کمیاب شده را تشکیل می دهد، اما علاوه بر شربت آنتی بیوتیک کودکان، برخی از دیگر شربت های دارویی نظیر دیفن هیدرامین، اکسپکتورانت و لوراتادین نیز دچار کمبود شده است، آن هم در شرایطی که فصل سرد سال فرا رسیده و متخصصان از افزایش مراجعه به دلیل آنفولانزا و سرماخوردگی به بیمارستان های کشور خبر می دهند.

این نکته ای است که دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: در هفته های اخیر شربت های آنتی بیوتیک بخصوص شربت های مورد نیاز کودکان دچار کمبود شده است. البته این روزها انواع شربت های دارویی از جمله دیفن هیدرامین که برای حساسیت و سرماخوردگی به‌ویژه برای کودکان از آن استفاده می شود، به همراه شربت هایی نظیر اکسپکتورانت، لوراتادین و حتی شربت استامینوفین اطفال دچار کمبود شده است.

وی افزود: در چند هفته گذشته اساسا شاهد کمبود بسیاری از شربت های دارویی کودکان چه شربت های مورد نیاز برای مقابله با سرماخوردگی و حساسیت و چه شربت های مقابله با عفونت یا اصطلاحا چرک خشک کن بوده ایم.

اختلاف تولیدکنندگان با دولت بر سر قیمت شربت های دارویی

فاطمی با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی کارخانجات تولید دارو مهمترین عامل کمبود شربت های دارویی است، عنوان کرد: با توجه به سیاست های ارزی جدیدی که دولت درباره مواد اولیه دارویی در پیش گرفته است، در حال حاضر تولید بسیاری از داروها برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و به همین دلیل، میزان تولید داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها کاهش یافته است. همچنین قیمت شیشه های شربت ها در چند ماه گذشته بسیار بالا رفته و همین مساله تولید شربت های دارویی به‌ویژه آنتی بیوتیک ها را برای تولیدکنندگان دشوارتر کرده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: دارو از جمله کالاهایی است که قیمت آن فقط توسط دولت تعیین می شود و معمولا وقتی قیمت ارز دچار نوسان شدیدی می شود یا سیاست های ارزی دارو تغییر می کند، مدت زیادی تولید می شود تا دولت با تولیدکنندگان یا واردکنندگان دارو بر سر قیمت هرکدام از داروها به توافق مشخصی برسد. در چنین شرایطی نیز بسیاری از کارخانجات دارویی چون سهامی عام هستند و باید پاسخگوی عموم مردم از جمله سهامداران خود در بورس باشند، حاضر به تولید دارو با ضرر و زیان نیستند و ترجیح می دهند تا وقتی قیمت بعضی داروها توسط دولت اصلاح نشده است، از تولید آنها دست بکشند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه اکنون دود اختلافات دولت با تولیدکنندگان دارو درباره تعیین قیمت جدید برخی داروها به چشم کودکان بیمار رفته است؛ کودکانی که به داروهای مهمی نظیر شربت های آنتی بیوتیک، چرک خشک کن، ضد سرماخوردگی و دیگر شربت های دارویی اطفال نیاز دارند، اما متاسفانه اکنون این داروها در بسیاری از داروخانه های کشور کمیاب شده است.

چند برابر شدن نرخ مالیات بر ارزش افزوده با حذف ارز دولتی دارو

فاطمی با بیان این که سازمان غذا و دارو باید از قبل احتمال کمیاب شدن برخی آنتی بیوتیک ها را پیش بینی می کرد، گفت: زمانی گفته می شد که تحریم ها علت کمبود دارو است، بعدا بیان شد که وجود مشکل در انتقال ارز به کمبود دارو دامن می زند، اما در ادامه این نکته مطرح شد که در تامین ارز دولتی دارو مشکل وجود دارد. حالا اما با اجرای طرح دارویار، ارز دولتی حذف شده و ارز نیمایی جایگزین شده است و همه کارشناسان انتظار داشتند که در شرایط موجود دیگر دچار کمبود دارو نشویم، اما متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که وجود اختلاف بر سر قمیت گذاری دارو، باعث کاهش تولید برخی داروها شده و در نتیجه، کمبود داروهای مورد نیاز مردم در داروخانه ها را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: جایگزین شدن ارز نیمایی به جای ارز دارویی برای واردات مواد اولیه دارو، باعث چند برابر شدن نرخ مالیات بر ارزش افزوده در تولید دارو شده است، زیرا درصد این مالیات ثابت مانده، اما نرخ ارز حدودا هشت برابر شده و در نتیجه، اکنون تولیدکنندگان ناچارند که مالیات بر ارزش افزوده بیشتری را به ازای تولید هر دارو بپردازند. اکنون برخی تولیدکنندگان دارو تاکید دارند که افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده، باعث شده است که به طور متوسط 16 درصد از حاشیه سود تولید دارو کم شود و این مساله به زیان‌ده شدن بعضی شرکت های دارویی منجر شده است. به همین دلیل، برخی نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که رقم مالیات بر ارزش افزوده در تولید دارو را به یک درصد کاهش دهند.

اشتباه وزارت بهداشت در تعیین قیمت آنتی بیوتیک ها در ابتدای طرح دارویار

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان این که قیمت آنتی بیوتیک ها در شروع اجرای طرح دارویار درست حساب نشده بود، عنوان کرد: علت این که این روزها کمبود انواع آنتی بیوتیک بیش از سایر داروهای عمومی به چشم می آید، این است که در تیرماه امسال که دولت با توجه به حذف ارز ترجیحی از مواد اولیه دارویی، قیمت گذاری جدیدی را برای انواع داروها انجام داد، برآورد قیمت صحیحی از انواع آنتی بیوتیک ها نداشت، زیرا اساسا سهم مواد اولیه در قیمت نهایی آنتی بیوتیک ها حدود دو برابر سایر داروهاست و همین مساله باعث می شود که ارزبری واردات مواد اولیه انواع آنتی بیوتیک بیش از داروهای دیگر باشد. اما وزارت بهداشت در تعیین قیمت داروهای آنتی بیوتیک در ابتدای اجرای طرح دارویار این نکته را پیش بینی نکرده بود و اکنون همین مساله، باعث کاهش تولید آنتی بیوتیک ها توسط تولیدکنندگان شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تمام این موارد قابل پیش بینی بود و اگر سازمان غذا و دارو در تیرماه قیمت گذاری صحیحی را برای آنتی بیوتیک ها انجام می داد، مجبور نبود که مهرماه دوباره به تغییر قیمت این داروها بپردازد. اما متاسفانه عدم پیش بینی مساله توسط مسئولان وزارت بهداشت، باعث شد که کارخانه ها مدتی آنتی بیوتیک تولید نکنند و حالا با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و احتمال افزایش آمار آنفولانزا و سرماخوردگی، سازمان غذا و دارو از داروخانه ها می خواهد که به صورت پرفشار آنتی بیوتیک تولید کنند.

نیاز ضروری کشور به ایجاد ذخایر استراتژیک دارویی

فاطمی با تاکید بر این که افزایش محسوس نرخ مالیات بر ارزش افزوده با حذف ارز ترجیحی دارو قابل پیش بینی بود، گفت: دولت باید قبل از اجرای طرح دارویار، به کاهش مالیات بر ارزش افزوده در تولید دارو می پرداخت تا با سیاست های ارزی جدید دولت، هزینه تولید دارو برای کارخانجات چندان بالا نرود. همچنین وزارت بهداشت باید پیش از اجرای طرح دارویار، قیمت تمام داروها را با نظر تولیدکنندگان و سندیکاها به صورت دقیق حساب می کرد تا مشکلات کنونی برای آنتی بیوتیک ها به وجود نیاید، اما متاسفانه این اقدامات انجام نشد و کمبود امروز آنتی بیوتیک ها و شربت های دارویی ناشی از همین اشتباهات است.

وی در پایان تصریح کرد: ما در کشور باید حتما ذخایر استراتژیک دارویی ایجاد کنیم و تمام داروها را اعم از این که برای عموم مردم کاربرد دارند یا صرفا برای بیماری های خاص استفاده می شوند، برای مدت چهار ماه در انبارهای خودمان ذخیره کنیم تا اگر به هر دلیلی با کاهش تولید، کم شدن واردات یا افزایش مصرف دارو مواجه شدیم، بتوانیم بدون روبه‌رو شدن با کمبود دارو، مشکل را برطرف کنیم. اما متاسفانه اکنون که ایران ذخیره استراتژیک دارویی ندارد، هر زمان که مشکلی در تولید، واردات یا مصرف دارو در کشور به وجود می آید، حتما کمبود دارو نیز ایجاد می شود و تاوان این مساله را باید عموم شهروندان بپردازند.

کدخبر: 834346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟